Hojfirma kan inte fixa hojen!

#Jesse

Endast A1 :(
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
Mito 125, än så länge...
Har haft hojen inne i sex veckor nu och dem har fortfarande inte fått den att fungera! Hojen började gå dåligt på tomgång och och var väldigt ojämn, trodde de var tjuvluft lr nått sånt men så var inte fallet, var ändå ute o körde (fick hålla igång den lite när man stod still) men efter ett tag började den även att lägga av medans man körde. Jag bytte tändstift kollade batteri och laddade det, hjälpte fortfarande inte!

lämna in hojen hos en firma som skulle kolla på de dem försäkrade sig över att det var förgasarn som var skitig och jag är inte speciellt händig så jag lämnade över den till dem så kunde dem kolla igenom o göra rent förgasaren.

Nu sex veckor senare har dem inte en aning om vad felet är enligt honom så har dem gjort rent förgasaren bytt olje- och luftfilter, han säger att bensinen kommer ner i förgasaren men inte vidare till cylindern.. han skulle ta bort nån "ventil?" mellan förgasaren och motorn, den som gjorde att jag skulle slippa varva så högt för att komma iväg alltså något med vridet antar jag, för att se om den då gick. icke, dem fick inte igång hojen alltså ska det inte vara något problem med den.

Nu har vi sagt till honom att han får ringa en ny firma som kan fixa till problemet och senare skjutsa dit hojen enligt honom så mekar han bara 4 taktare och det är därför han inte får i gång den har nämligen en 125:a 2-taktare, vad vet jag!

om nån har en aning om vad felet är så vore jag jätte tacksam för svar!

tog hojkortet i år och har knappt kört 20 mil än!

en besviken "hojförare" (om man är det efter 20 mil!)

På en 2 taktare :confused: Det skall ju vara lätt mekat :va
Man tycker ju att det sk vara lungt om man kollar 1 luft 2 bensin 3 Tändning

Hoppas det löser sig i alla fall

#Jesse skrev:
Har haft hojen inne i sex veckor nu och dem har fortfarande inte fått den att fungera! Hojen började gå dåligt på tomgång och och var väldigt ojämn, trodde de var tjuvluft lr nått sånt men så var inte fallet, var ändå ute o körde (fick hålla igång den lite när man stod still) men efter ett tag började den även att lägga av medans man körde. Jag bytte tändstift kollade batteri och laddade det, hjälpte fortfarande inte!

lämna in hojen hos en firma som skulle kolla på de dem försäkrade sig över att det var förgasarn som var skitig och jag är inte speciellt händig så jag lämnade över den till dem så kunde dem kolla igenom o göra rent förgasaren.

Nu sex veckor senare har dem inte en aning om vad felet är enligt honom så har dem gjort rent förgasaren bytt olje- och luftfilter, han säger att bensinen kommer ner i förgasaren men inte vidare till cylindern.. han skulle ta bort nån "ventil?" mellan förgasaren och motorn, den som gjorde att jag skulle slippa varva så högt för att komma iväg alltså något med vridet antar jag, för att se om den då gick. icke, dem fick inte igång hojen alltså ska det inte vara något problem med den.

Nu har vi sagt till honom att han får ringa en ny firma som kan fixa till problemet och senare skjutsa dit hojen enligt honom så mekar han bara 4 taktare och det är därför han inte får i gång den har nämligen en 125:a 2-taktare, vad vet jag!

Skulle gissa på redventilerna eller dåligt komp = byte av kolv!

Fan vad trist för dig :(

Låter ju lite mysko.. jag menar 2t vad kan gå fel?

Hoppas det löser sig snart.

Fan va stört... :(

Rammsteinpönken, vad händer då?

Handlaren klämmer alltså ur sig att han inte kan meka tvåtakt? Kunde han sagt från början... vad är svårare på en tvåtakt än en fyrtakt? :va

meka 2t e ju grymt lätt mekat.. finns ju inte så mycke som kan gå fel.. har mekat och renoverat 2t crossar och mopeder sen man va 14..

sa du att den gick sämre och sämre och att den hade svårt att gå på tomgång och senare att den la av om du inte varvade den.. om så e fallet så ser jag då direkt 2 saker som kan vara orsaken antingen att reedventelien som sitter mellan fugge och cyl har blivit slapp så de e en glipa i den eller att kolven alt kolvringarna e slitna så det e så lite komp så att den inte går.. vart det plötsligt eller gick det sakta e det plötsligt så kan ju en kolvring ha gott men då borde det ha låtit illa samtidigt...

men som sagt om den får sås till fuggen så finns det inte så mycke annat som kan ställa till det än att de e reedventilen eller kolven.. om det finns gnista då vill säga.. kan ju vara sånt skit fel att de e glappt i tändhatten eller nåt sånt
tycker det verkar skumt att meken skyller på att han inte har mekat 2t.. de e ju så mycke lättare än 4t

NigHtHawK skrev:
meka 2t e ju grymt lätt mekat.. finns ju inte så mycke som kan gå fel.. har mekat och renoverat 2t crossar och mopeder sen man va 14..

sa du att den gick sämre och sämre och att den hade svårt att gå på tomgång och senare att den la av om du inte varvade den.. om så e fallet så ser jag då direkt 2 saker som kan vara orsaken antingen att reedventelien som sitter mellan fugge och cyl har blivit slapp så de e en glipa i den eller att kolven alt kolvringarna e slitna så det e så lite komp så att den inte går.. vart det plötsligt eller gick det sakta e det plötsligt så kan ju en kolvring ha gott men då borde det ha låtit illa samtidigt...

men som sagt om den får sås till fuggen så finns det inte så mycke annat som kan ställa till det än att de e reedventilen eller kolven.. om det finns gnista då vill säga.. kan ju vara sånt skit fel att de e glappt i tändhatten eller nåt sånt
tycker det verkar skumt att meken skyller på att han inte har mekat 2t.. de e ju så mycke lättare än 4t

tack för svar! dem har nämnt de där om reedventilen men nu ida när jag var där så hade han hört sig runt och det var något som gjorde att det inte hade me den att göra. Det där med kolven alt kolvringarna e nått nytt får skicka dit dig så du kan lära honom hur man mekar hoj :tummenupp tack än en gång för svar ska snacka med honom imorgon vi kanske skickar hojen till någon firma som mekar mer 2-taktare eftersom "det är ju problemet" att han inte kan meka 2-takt!

#Jesse skrev:
kanske skickar hojen till någon firma som mekar mer 2-taktare eftersom "det är ju problemet" att han inte kan meka 2-takt!
men snälla lägga av!.. :huvet och va skulle han gjort. tagit bort reedventilerna för att se om den fick soppa?.. snacka om kunnig.. INTE!. :3freak
Har han ens lyft toppen?. tagit kompprov?. rengjort förgasaren rätt?. kollat ramlager?. När mitt ramlager gick eller om det är en packbox som sitter gämte så försvann kompet och hojen fick ingen soppa. Kan vara nåt så enkelt!. ska ju inte vara så svårt att utesluta

ja jag köper inte det där med att han inte kan meka 2takt.. de e nåt som inte rimmar rätt.. om man kan meka 4takt så ska man banne mig kunna bygga en 2 taktare i sömnen..

jag har då satt ihop många 2 taktare på när jag och några kompisar har haft nostalgikväll och trimmat mopeder och :fyllisar och dom har då alltid funkat efter det.. så nej att han säger att han bara kan meka 4takt och inte 2 takt köper jag inte.. verkar vara en skummis

#Jesse skrev:

Komp-test?

Kommer ihåg min 125:a, när jag hade den så började tomgången
bli sämre och sämre, den rök mer och mer.
Till slut fungerade den bara mellan 6000 och 8000 rpm,
gick man under 6000 varv så började den dö om man inte gav mer gas illa kvickt...

Den gången var det kolven som hade börjat sjunka ihop i toppen,
och var förmodligen orsakat av kombinationen fel tändstift och dålig kylning....
Bytte kolv m.m. så funkade den igen...

Ett kom-test avslöjar om det är något fel med kolv m.m.

2-takt må vara lättmekat men felsökning kan vara nog så svårt,
och har man inte erfarenhet så har man inte.
Man borde isf inte ta på sig jobbet även om man gissar att det
bara är att blåsa rent fuggen.

Zana skrev:
Hur mycket kostade kalaset?!!!!!!!!!!!

Han erkände själv att han inte fått igång den så han skulle inte ha betalt, om det nu är därför har nämligen själv en annan teori! Han har inte gjort nått me hojen, haft flera försäkringsjobb, och låtit den stå och det är därför jag slipper betala, tror jag!
får se vad det kommer att koste på den andra firman

#Jesse skrev:
Han erkände själv att han inte fått igång den så han skulle inte ha betalt, om det nu är därför har nämligen själv en annan teori! Han har inte gjort nått me hojen, haft flera försäkringsjobb, och låtit den stå och det är därför jag slipper betala, tror jag!
får se vad det kommer att koste på den andra firman

Shit, va fult... Dra ut på det hela å sommarn är utanför dörren... Borde ha stryk!! :)

#Jesse skrev:

Hej!
Hade samma fel på min 125a. Där var det tändspolen som var felet. Till sist startade den inte alls :(

Då var den äntligen inne på en seriös firma i veddesta! killen ringde mig på morgonen och sa att hojen stod där, snacka med honom och berättade vad som hänt nästa dag ringer han upp och har hittat felet, kolven var skadad! så nu är jag på jakt efter en ny kolv till hojen kanske to m blir ett helt cylle kit, har snackat med en kille i helsingborg, hoppas verkligen han har det kvar så jag kan ut och åka den här sommarn..

problemet nu förhoppningsvis löst förutom delarna som jag ska få tag på, så snart blir det äntligen ut på vägarna igen!

/Jens

Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back