Hojen varit borta in 30 dagar..sen då?

Hurgan

Donald Ducce...!!??
Gick med
10 Jul 2003
Hoj
FJ 1100 -94 :o),Volvo s60 D5 ,Downhill moddad Crecent
Nån som vet vad som händer när hojen har varit borta dom obligatoriska
30 dagarna.
Jag har/hade en KTM 640-04 uttagen -05 och har kört 180 mil.
Får man ersättning i pengar eller likvärdig hoj?
Det finns ju inga nya -04 längre å nån begagnad vill man ju naturligtvis inte ha.

Därför undrar jag om det finns nån som verkligen vet hur det går till??
Vad man har för rättigheter/skyldigheter.

Hurgan skrev:
Nån som vet vad som händer när hojen har varit borta dom obligatoriska 30 dagarna.
Det finns ju inga nya -04 längre å nån begagnad vill man ju naturligtvis inte ha.
Det är stor skillnad på att smasha med hojen och få den stulen. Been there, done that...
Har du en fräsh -04 som blivit stulen och det inte finns några likvärdiga att få tag på kommer du få lägga i mellan pengar för en -05/-06.
Dom snodde min -04 Busa och det kostade mig 30.000 och få ut en -05, och då fanns det inte en enda -04 till salu i hela landet! Värdeminskningen på min -04 blev till sist hutlösa 59kr/mil!!! Tufft! Men det gick snabbt och smidigt. Under de 30 dagarna jag satt utan hoj ringde jag runt till försäljare, och den som gav bäst pris fick göra affär!

Lycka Till! Kolla min tråd Uppdatering Stulen Hayabusa för mer info eller PMa mig om du behöver hjälp!

Last edited:
Som Hansome säger; stor skillnad.
Efter trettio dagar börjar förhandlingstiden. Gå inte i "fälla nummer ett"; De vill få dig att anta ett bud som baseras på om du skulle SÄLJA din MC. Det ska du inte, du ska få den ersatt.
Krånglar värderingsmannen och har ess i rockärmen som "sånt som står i försäkringsbevet" mm är det bara och ringa till växeln och låssas vara försäkringsspekulant. (försäkringsbrevet får du läsa EFTER du tagit din försäkring, inte innan)
-Får jag ut pengar för min beg hoj, en NY hoj eller pengar till en likadan begagnad?
-Till en likvärdig. Svarar bolagsrepresentanten.
- Ok, en likadan begagnad då?
- Ja...
- Bra, koppla mig till Hasse Pihll
- TUT
- Hasse Pihl!
- Hasse, din säljande enghet säger att...

Ja du fattar. Om inte PMa mig.

OK...tack för svar. :tummenupp

Hoppas att dom inte knorrar för mycket bara...är inställd på det värsta !!

Men självklart ska jag lägga något emellan
om jag får en nyare modell,
men det är ju inte så kul att hosta upp
30k extra när hojen var nästan ny...

Nu slänger jag in ett svar utan att ha hundra koll, men men.
Är det inte så att vissa bolag inte enbart har en självrisk satt till ett fast belopp, utan att man tex vid stöld har 6000:- eller 20% i självrisk?
En självrisk på 20% plus värdeminsk på en nyare hoj borde väl kunna hamna på 30lök?
Inte för att jag på ngt sätt sympatiserar med bolagen eller tycker det är rätt, men har inte vissa bolag den fulingen?
//Tobbe

tobbeviking skrev:
En självrisk på 20% plus värdeminsk på en nyare hoj borde väl kunna hamna på 30lök?
Dom erbjöd mig 99.000 först för min -04 (600 mil) som blev stulen. Upp till mig att hitta en hoj för dom pengarna. Jag gav mig dock inte, utan hävdade att jag försäkrat hojen och inte en summa pengar, dvs fixa en ny hoj till mig eller en likvärdig! En likvärdig (-04 med 600 mil) gick inte att få tag på så dom gav mig 109.000 och tyckte JAG gjort en bra affär... :va

En annan sak att tänka på att dom oftast inte vill betala för värdehöjande tillbehör som effektsystem, undertails eller blinkers/lampor. Dom hävdar att detta sänker värdet på hojen. Knäppt! :huvet

Hurgan skrev:
OK...tack för svar. :tummenupp
Ett tips: Passa dig för vad du skriver här! Detta forum är FB:s viktigaste informationskälla i såna här fall! Ärlighet varar längst! :tummenupp

/hansome

Ett tips: Passa dig för vad du skriver här! Detta forum är FB:s viktigaste informationskälla i såna här fall! Ärlighet varar längst! :tummenupp

/hansome[/QUOTE]

Jo så är det säkert,men jag har inget att dölja.
Ville bara ha lite kött på benen innan man går ut i krig.
(har inte haft några problem med fb tidigare,men efter att ha läst några trådar här på SH blir man ju lite skärrad)

IF gav mig pengar minus självrisk på 15 dagar. Det var bra tycker jag.

Himla nöjd.

//Anders

Hurgan skrev:
Nån som vet vad som händer när hojen har varit borta dom obligatoriska
30 dagarna.

Därför undrar jag om det finns nån som verkligen vet hur det går till??
Vad man har för rättigheter/skyldigheter.

Sitter i samma sits nu!! :(

Och undrar hur det gick??

Allt är klart nu,jag fick kontanter då det inte fanns
någon likvärdig hoj att få tag på.
Inga problem alls :)

hansome skrev:
En annan sak att tänka på att dom oftast inte vill betala för värdehöjande tillbehör som effektsystem, undertails eller blinkers/lampor. Dom hävdar att detta sänker värdet på hojen. Knäppt! :huvet

du har inte försäkrat effektsystemet utan en original KTM...

btw. är man schysst och ärlig mot dom så brukar det inte vara några problem.

XRV-Henning skrev:
försäkringsbrevet får du läsa EFTER du tagit din försäkring, inte innan)
det är ju bara att gå in å läsa villkoren... eller be att dom skickar dem före...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT