Uppdatering - Stulen Hayabusa

hansome

©hansome
Gick med
22 Jul 2004
Ort
Väster om Åsen
Hoj
Ny läcker Busa :-) -//- Stolt pappa till Isola (anno 061222)
Hej på Er alla! Hoppas ni har det bra ute i sommar-solen!

Idag har det gått 32 dagar sen något :kocko stal min Hayabusa och med stor förväntan ringde jag Trygg Hansa för att höra utfallet av deras "värdering".
Jag vet att listpriset för en -04 är ca 99.000 (ett fall med >30%!!! :va ) men har pratat med en hel del firmor (typ 90% av alla Suzukiåterförsäljare i landet) och blivit lovad bra priser på en noll-femma. Det finns inte en enda -04 att få tag på, ny eller begagnad.
Bästa priset jag har just nu är 138.000 för en ny med monterat 4-1 Yoshimura TriOval, PCIII, KN filter bänkad och klar. Bra pris som FB inte kan säga nej till tycker jag.
I alla fall ringer jag väl förberedd och vill slutföra hela den här :huvet -historien.
Vad tror ni jag får för svar?
- Vi har så mycket just nu! Tidigast i slutet på nästa vecka kan vi börja behandla ditt ärende. Det är så många cyklar som har blivit stulna just nu!
Är dom förvånade?? Det är ju för f*n säsongsberoende! Det vet väl alla?? :va
När jag pratade med TH för två veckor sen lovade dom att behandla mitt ärende så snart som möjligt men behövde ett par dagar på sig. Okej, sa jag, jag hör av mig i slutet av denna vecka!
Ser ut som om Trygg Hansa kommer att försöka vänta ut mig... som om det skulle lyckas? :kocko
Det är tacken för att man jagat land och rike runt för att spara pengar åt Trygg Hansa och i förlängningen oss försäkringstagare.
FAAN! :huvet va förbandad man kan bli!

Någon som något tips om vad man kan göra eller förhålla sig till FB? Dela gärna med er av erfarenheter!
Och tack alla för stöd och hjälp dom senaste veckorna! Vi ses snart på vägarna, det lovar jag! :tummenupp
/hansome
 

Filber

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
gsx-r 1000
Jobbar just med sånt här.

Du har rätt till ersättning 30 dagar efter det försäkringsbolaget fått vetskap om stölden. Kan vara annorlunda hos TH, men läs lite i villkoret.

Annars är det bara att den som tjatar mest brukar vinna...

:fatta!
 

Filber

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
gsx-r 1000
Så här säger TH:s villkor...

"Utbetalning av ersättning
Trygg-Hansa ska betala ersättning senast en månad efter det att den ersättningsberättigade
gjort vad som angetts i avsnitten Anmälan och ersättningskrav,
Besiktning och Reparation"
 

Mange_J

Hej vad det går
Gick med
15 Apr 2004
Ort
Huddinge
Hoj
zx10r -05, Ducati 1198s
Jag har fått två hojar stulna och det ända jag kan råda dig är att
ringa tre gånger om dagen och fråga hur det går tills de tröttnar på dig.
Kolla redan nu att de har fått in alla papper. Om inte åk personligen till TH recepiton och lämna in nycklar, kvitton mm. och se till att du får ett papper på att du har lämnat in allt till dem.

Tyvärr så tror jag att TH kommer att erbjuda dig ca 5-10000 under listpris
för hojen (om du räknar bort allt extra som satt på).
Sen så får du dra av självrisken. :(

Sen kommer du att spendera en tid med att försöka övertyga FB
att det inte går att hitta en hoj hos en handlare för de priset :mad:

Så detta är bara rond ett.

Så har det gått för mig två gånger. Hoppas att du kommer lättare undan.

/ Magnus
 

hansome

©hansome
Gick med
22 Jul 2004
Ort
Väster om Åsen
Hoj
Ny läcker Busa :-) -//- Stolt pappa till Isola (anno 061222)
Daytona595 skrev:
Så här säger TH:s villkor...

"Utbetalning av ersättning
Trygg-Hansa ska betala ersättning senast en månad efter det att den ersättningsberättigade
gjort vad som angetts i avsnitten Anmälan och ersättningskrav,
Besiktning och Reparation"

Tack Daytona! Jag skall läsa igenom det och prata med dom igen. Man är ju lite orolig att man kommer på fel kant med skadregleraren, men man får väl testa! Håll tummarna! Jag meddelar hur det går :rock
 

hansome

©hansome
Gick med
22 Jul 2004
Ort
Väster om Åsen
Hoj
Ny läcker Busa :-) -//- Stolt pappa till Isola (anno 061222)
Mange_J skrev:
Jag har fått två hojar stulna och det ända jag kan råda dig är att
ringa tre gånger om dagen och fråga hur det går tills de tröttnar på dig.
Kolla redan nu att de har fått in alla papper. Om inte åk personligen till TH recepiton och lämna in nycklar, kvitton mm. och se till att du får ett papper på att du har lämnat in allt till dem.

Tyvärr så tror jag att TH kommer att erbjuda dig ca 5-10000 under listpris
för hojen (om du räknar bort allt extra som satt på).
Sen så får du dra av självrisken. :(

Sen kommer du att spendera en tid med att försöka övertyga FB
att det inte går att hitta en hoj hos en handlare för de priset :mad:

Så detta är bara rond ett.

Så har det gått för mig två gånger. Hoppas att du kommer lättare undan.

/ Magnus

Jag har ställt in mig på det! Alla papper är inne sen 3 veckor, så jag hade hoppats på att bara tuta och köra nu! Som sagt är jag lite rädd för att bli ovän med skaderegleraren, men det kanske är värt risken! Ska läsa försäkringsvillkoren nu :(
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Kanske inte så smart att lägga upp en profilbild på sin hoj med regnr synligt??
 

hansome

©hansome
Gick med
22 Jul 2004
Ort
Väster om Åsen
Hoj
Ny läcker Busa :-) -//- Stolt pappa till Isola (anno 061222)
maxximus skrev:
Kanske inte så smart att lägga upp en profilbild på sin hoj med regnr synligt??

Det beror på vart man vanligen parkerar cykeln, men det ligger ngt i det.
Fast borde man inte kunna visa upp ens ägodelar utan att riskera att någon snor det? Lär man sig inte om ditt och mitt i skolan nu för tiden? :va
 

hansome

©hansome
Gick med
22 Jul 2004
Ort
Väster om Åsen
Hoj
Ny läcker Busa :-) -//- Stolt pappa till Isola (anno 061222)
Mange_J skrev:
Jag har fått två hojar stulna och det ända jag kan råda dig är att ringa tre gånger om dagen och fråga hur det går tills de tröttnar på dig.

/ Magnus

Tack för tipset, Mange!
Nu när jag ringde hade dom redan satt en kille att ringa runt, så dom trodde att dom kanske skulle kunna ge mig ett besked innan kvällen! 10 dagar blev 3 timmar ganska snabbt... :va
Lönar sig tydligen att vara en dryg djävel :rock
 

Mange_J

Hej vad det går
Gick med
15 Apr 2004
Ort
Huddinge
Hoj
zx10r -05, Ducati 1198s
hansome skrev:
Tack för tipset, Mange!
Nu när jag ringde hade dom redan satt en kille att ringa runt, så dom trodde att dom kanske skulle kunna ge mig ett besked innan kvällen! 10 dagar blev 3 timmar ganska snabbt... :va
Lönar sig tydligen att vara en dryg djävel :rock

Jepp, det är det som är så j...a tråkit. Nuförtiden ska man aldrig vara tyst och
snäll. Om man vill ha något gjort inom rimlig tid får man vara påstridig och jobbig. Jag väntar med spänning på rond 2. :)
 

Super Blackbird

prospect
Gick med
8 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
Är det ingen som kan skriva varför ni tror att hojarna blir stulna, och vad har ni gjort för att förebygga problemet. T.ex Hur man parkerar och lås allternativ. Vad har Banditerna behövt göra för att få Cykeln med sig? Det kan vara bra för alla att tänka mer på det.
 

hansome

©hansome
Gick med
22 Jul 2004
Ort
Väster om Åsen
Hoj
Ny läcker Busa :-) -//- Stolt pappa till Isola (anno 061222)
Super Blackbird skrev:
Är det ingen som kan skriva varför ni tror att hojarna blir stulna, och vad har ni gjort för att förebygga problemet. T.ex Hur man parkerar och lås allternativ. Vad har Banditerna behövt göra för att få Cykeln med sig? Det kan vara bra för alla att tänka mer på det.

Jag är övertygad om att detta är ett beställningsjobb. Någon liga som ser en speciell cykel (i detta fall en skinande ny Hayabusa med massa lull lull) som rullar på vägarna, kollar upp Bilregistret och sen väntar ut tills den är tillgänglig. Läs mer på Länk
Jag hade kommit hem från Norge dagen innan och parkerat utanför bostaden på gården eftersom den skulle in på 600 mil service på kvällen. Låst med 2 skivbromslås och styrlås. Antagligen har dom kört fram ett släp eller lastbil och 3-4 man har lyft den. Ingen på gården har sett något trots att dagisbarnen lekte i en lekpark 75 meter bort. Fräckt, snyggt och enkelt.
Vad man kan lära sig? Parkera aldrig cykeln utomhus! Lås fast cykeln i golv eller liknande med ordentliga gjutna öglor! Sätt GPS-sändare på cykeln! Sätt Varg-mina i saldeln som utlöser vid 100 km/h...
Jag börjar faktiskt tveka om det är värt allt slit... Förra säsongen blev örstörd av en gammal gubbe på 70+ i en SAAB och denna av någon j*vla idiot som inte kan skillja på mitt och ditt! :huvet
 
Last edited:

Mange_J

Hej vad det går
Gick med
15 Apr 2004
Ort
Huddinge
Hoj
zx10r -05, Ducati 1198s
Super Blackbird skrev:
Är det ingen som kan skriva varför ni tror att hojarna blir stulna, och vad har ni gjort för att förebygga problemet. T.ex Hur man parkerar och lås allternativ. Vad har Banditerna behövt göra för att få Cykeln med sig? Det kan vara bra för alla att tänka mer på det.

Mina blev stulna i ett gemensamt garage när jag bodde i Stockholm
Den andra var fastlåst med tre lås varav ett i väggen och stog i en
sån där bur för bilar. Men vad hjälpte det när det finns vinkelkap. :(
Båda var sporthojar. Efter det hade jag hojen i lägenheten 4 trappor upp
ca 6 mån. Det var kul när man mötte folk i hissen sittandes på en Fireblade :D .
Sen flyttades hojen till ett cyckelföråd ett tag. Efffter det bytte till ett
nytt garage och hojtyp till offroad sen till Monster. De fick vara ifred.
Numera bor jag i villa med eget garage och det verkar vara det bästa sättet att få ha sina saker ifred.

Mina råd är:

Har någon försökt eller snott din hoj ska du byta förvarings plats.
Det spelar ingen roll hur mycket du låser fast. Vill någon ta din hoj så kommer
de att lyckas.

Fäst dig aldrig förmycket vid din mc. Det blir så j.... tungt när
du stressad springer ner i garaget och upptäcker att något inte stämmer..... och under en kort stund frågar dig själv Men vad ställde jag mc'n igår? Lämnade jag den på gatan???? Nej, vad i hel...e jag ställde ju den här. :mad:

/ Magnus
 

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Daytona595 skrev:
Så här säger TH:s villkor...

"Utbetalning av ersättning
Trygg-Hansa ska betala ersättning senast en månad efter det att den ersättningsberättigade
gjort vad som angetts i avsnitten Anmälan och ersättningskrav,
Besiktning och Reparation"

Tjata på att de ska lösa ärendet innan handläggaren går på semester... Annars kan de "återuppta" en ny utredning av en annan handläggare (Ja de kan jävlas med en om de känner för det). Då har de en månad till på sig :kocko det hände mig vid ett bilinbrott - Det spelade ingen roll om att jag tjatade ("hotade" :fatta!) efter det...
 

hansome

©hansome
Gick med
22 Jul 2004
Ort
Väster om Åsen
Hoj
Ny läcker Busa :-) -//- Stolt pappa till Isola (anno 061222)
Rond 2

Rond 2
Nu har Trygg Hansa lämnat ett bud. Det gick snabbt på slutet, så det lönar sig att tjata. Sen att dom kommer med ett riktigt skambud är en annan sak.
114.554 kr erbjuder dom mig att köpa en ny mc för. Då ingår 1.554 kr för lås (2 st) vilket ger 113.000 för cykeln. Eftersom jag vet att en -04a listas för 99.000 betyder det att jag får 14.000 för ett sprillans nytt (satt på 2 veckor) Yosimura Tri-Oval helsystem, bytta blinkers runt om, bakljuset, tank-pad:en och det förhöjda kåpglaset.
T-H hävdar att dom inte betalar ut ersättning för kåpglas, blinkers och bakljus, varför vet jag inte.
Montering och bänkning finns inte med så det tycker dom väl jag ska göra själv :va

Någon som har en -04 Hayabusa som beskrivs ovan till salu för 115.000? :rofl

Ja, det är väl bara och ringa tillbaka och börja förhandla... Någon med lite erfarenheter som kan ge lite tips? Ber jag om för mycket o jag vill ha 132.000 för en nollfemma? Nollfyror finns det ju inga till salu... :huvet
 

Mange_J

Hej vad det går
Gick med
15 Apr 2004
Ort
Huddinge
Hoj
zx10r -05, Ducati 1198s
Börja med att säga att det inte finns någon hoj hos en handlare till det priset
och att de får gärna tipsa om vilken handlare som du ska vända dig till för att
hitta en likvärdig hoj till det priset. Det vill de inte för det tar tid.
Det kan du ta upp senare i diskutionen att du har föreslagit det med de var inte intresserade att undersöka saken. Hänvisa oxå att du kan hitta en begagnad likvärdig hoj för xx kr men du kan inte köpa den för att deras regler säger att du måste köpa av en handlare.

Alltså få dem att förstå att om de sätter upp speciella krav så måste de ge dig rimliga förutsättningar att hitta en likvärdig hoj.

Du kommer nog inte nå ända fram men för hoppningsvis kommer du en bra bit på vägen.
 

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
hansome skrev:
Rond 2
Nu har Trygg Hansa lämnat ett bud. Det gick snabbt på slutet, så det lönar sig att tjata. Sen att dom kommer med ett riktigt skambud är en annan sak.
114.554 kr erbjuder dom mig att köpa en ny mc för. Då ingår 1.554 kr för lås (2 st) vilket ger 113.000 för cykeln. Eftersom jag vet att en -04a listas för 99.000 betyder det att jag får 14.000 för ett sprillans nytt (satt på 2 veckor) Yosimura Tri-Oval helsystem, bytta blinkers runt om, bakljuset, tank-pad:en och det förhöjda kåpglaset.
T-H hävdar att dom inte betalar ut ersättning för kåpglas, blinkers och bakljus, varför vet jag inte.
Montering och bänkning finns inte med så det tycker dom väl jag ska göra själv :va

Någon som har en -04 Hayabusa som beskrivs ovan till salu för 115.000? :rofl

Ja, det är väl bara och ringa tillbaka och börja förhandla... Någon med lite erfarenheter som kan ge lite tips? Ber jag om för mycket o jag vill ha 132.000 för en nollfemma? Nollfyror finns det ju inga till salu... :huvet


Fråga: Vad heter handläggaren?
 

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Vid ett vattentorn någonstans i Skåne
Hoj
VFR -08
Står det inte nånstans i vilkoren att de bara ersätter i orginalskick?

hade en kompis som fick sin bil stulen och sedan när han skulle få ersättning så räknade dom av en massa för det inte var orginalutrustning.

Tror det finns en tilläggsförsäkring för "extra delar"

Hoppas att du lyckas få ut allt.
Lycka till
 

hansome

©hansome
Gick med
22 Jul 2004
Ort
Väster om Åsen
Hoj
Ny läcker Busa :-) -//- Stolt pappa till Isola (anno 061222)
Mange_J skrev:
Börja med att säga att det inte finns någon hoj hos en handlare till det priset och att de får gärna tipsa om vilken handlare som du ska vända dig till för att hitta en likvärdig hoj till det priset. Det vill de inte för det tar tid.
Det kan du ta upp senare i diskutionen att du har föreslagit det med de var inte intresserade att undersöka saken. Hänvisa oxå att du kan hitta en begagnad likvärdig hoj för xx kr men du kan inte köpa den för att deras regler säger att du måste köpa av en handlare.

Jag får handla privat om jag vill, det står så i pappret jag fått, men det finns ingen -04 till salu, så jag kan inte lämna något pris... Jag ser ingen annan utväg än att jag får köpa en nollfemma och frågan är hur mycket jag isf skall vara tvungen att lägga i mellan. Fanns det en -04 så skulle jag ta den!
Tilläggs-utrustning är ju KNÄPPT att dom inte ersätter!!!! Varför får man för hel-system men inte blinkers? Enl. T-H så är blinkers och kåpglas inte värt något för handlarna när dom säljer begagnat, men det tror inte jag på! I detta fall har jag ju bytt ut saker på en -04 som är orginal på en -05. Det är väl att höja värdet på cykeln? Eller?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top