Hojen tjuvstannar... XT660R -08

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Helt ur det blå igår så stannade hojen, precis i ingången till en rondell i ca 50 km/h..inget hack eller bludder innan, dog precis som om man vrider av nyckeln.
Startade direkt utan problem.

En halvtimme senare testade polaren hojen, & den gör exakt samma sak, även denna gång precis innan en rondell!

Således kan man härröra problemet till antingen nedväxling eller inbromsning...

Vi kliade oss i skallen, kände av kontaktstycken, tändhatt, dödaren etc..men allt sitter fast.

På vägen hem dör den IGEN, gissa var? precis i ingången till en rondell....:va:confused:

Nu har jag kollat noga på alla kontakter etc men hittar inga glapp, fick för mig att ev dödarkontakten till stödet skulle glappa vid inbromsning, har smort den & inga problem, sen sitter det ju en kontakt vid kopplingshandtaget också, svårt att se något där utan att riva isär.
Men fan hojen är ju 1 år gammal!

Anyway, någon som kan ha lite idéer?
Hojen går annars klockrent, det enda som är gjort är att snorkeln är borttagen, det sitter Leo Vince på den.
Hojen har lambda, även den kontakten kollad.

Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Kolla så avluftningen till tanken inte är tät. Om du hör att det sugs in luft i tanken när du lättar på tanklocket har du felet där. Har hänt mig på två mc:näsblod

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Dör den så klockrent kan det nästan bara vara tändningen.

Ställ den på ett stöd med den igång och gå på först och främst kablarna runt styrhuvudet, men dra och tryck i allt du kommer åt.

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Tack för tipsen!
Batteriet kollat allt sitter fast, har haft den igång & dragit i alla kontakter runt styrhuvet...den dör ej....

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Vid ingång till rondell så

inbromsning hojen niger Kontroll glapp i elen

Flottörnivån

Soppa i tanken? reserven?

Ned växling! hojen surar ner sig?

Fjädern av till stödet? stödet rör på sig och dödar motorn

Kontakten till kopplingen! du har ju kopplingen indragen vid nedväxling vid inkörning till rondellen. Glapp?

Kör samma sträcka igen men håll halv gas i inbromsningen

Dör ändå? garanterat el fel

Last edited:

sdthala

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2007
Hoj
amatörbygge -snart färdigt
Här kommer ett långsökt tips:
Hade en Honda Dominator för några år sedan som uppförde sig som din. Hittade till slut att det va glapp i CDIn. När jag monterade den uppochner i sin hållare så slutade den att krångla.

Lycka till i letandet.
H-Å

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Har inte koll på din hoj, men stöd och koppling dödar väl inte hojen.
Det är väl bara startmotorn som inte går?

När du säger startar direkt, är det när du släpper kopplingen eller med startmotorn när du stannat.

Ja just det, blinkers på eller utan?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
antar den e fixad? xt660 hade ju de problemen från början?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Dör den så klockrent kan det nästan bara vara tändningen.

.

Mjaa... XT660:n har ju sprut så det kan vara vevaxelgivare, insprutare, bränslepump(den hade jag nog börjat med att kolla på, lär sitta i tanken. När lagerna blir dåliga i pumpar kan de börja glappa och därmed dö.)
TPS(även denna ett kärt sorgebarn på många hojar) eller, så är där rent av glapp i höger styrkonsol, där du har "kill switchen". Inte heller helt ovanligt med glapp i dessa, eller dess tillhörande kontakt nånsans bakom lampan/under tanken.
För stödbrytaren har du la redan tagit bort??
Seså, nu har du lite att mecka med! Ut å jobba!

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Halloj! tror vi har lokaliseraty det hela, jag hade överfyllt tanken & ett ånglås/vätskelås hade nog bildats i avluftningen i tanklocket, det pös lite när jag kollade...
Ska ut & testa imorgon igen & använnda era tips!

PS, vad det gäller TPS:en så hade 08:eek:rna fått barnsjukdomarna med dessa åtgärdat vad jag vet!

Tack!! :) :tummenupp

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Halloj! tror vi har lokaliseraty det hela, jag hade överfyllt tanken & ett ånglås/vätskelås hade nog bildats i avluftningen i tanklocket, det pös lite när jag kollade...
Ska ut & testa imorgon igen & använnda era tips!

PS, vad det gäller TPS:en så hade 08:eek:rna fått barnsjukdomarna med dessa åtgärdat vad jag vet!

Tack!! :) :tummenupp

IMORRN? Kom igen ut och prova så du kan sova lungt.:D eller inte:huvet

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Har inte koll på din hoj, men stöd och koppling dödar väl inte hojen.

Sidostödet dödar de flesta hojarna ifall växel finns i oavsett ifall koppling är i eller ur.

Kolla choken? Min är så lös så ifall jag varvar för mycket kan den hoppa upp :mad:

Nordis

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Hoj
Yamaha r6 -06
Yamaha har haft problem med tps-givaren.
Hade du kopplingen intryckt och ingen gas?

Detta hände på min g:a fz6:a 04 och de har även haft problem med r1:an det borde vara åtgärdat på senare årsmodeller men man vet ju aldrig.

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Öhh, jag vet ej EXAKT vad jag gjorde med alla kontroller, men med tanke på att det skedde i ingången till rondell: koppling, broms, nedväxling....

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jamen den har föhr böfelen ingen förknasare. Det är en modern hoj, inte från Heden-hözh.:gnissla
Edit: det är ju som att leta fel på kicken när hojen bara har startmotor :D

:gråta Tänker inte på vilka hojar som har insprut och vilka som har förknasare :( Förlåt :Bugar jag hittade inte google i google chrome :rodnar

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det börjar bli aningens förvirrat här....
Är något skeptisk till att det skulle ha med nåt "ånglås" i tanken att göra.
Det sitter en bränslepump som bygger ett systemtryck på nånstans 3 bar så fort man slår på tändningen. om det är 0,4bar i tanken kvittar det lika. Skulle det bero på dålig avluftning skulle hojen gå dåligt långt innan den dör. Det bör ske nånstans när pumpen börjar få svårt att få till sig soppa..

Enkel lista;

Stödkontakt- Bygla eländet för att "utesluta" men jag antar att den var det första som kollades om jag fattat det hela rätt? Stödbrytare aktiv + växel i = död hoj

Högra brytarkonstellationen; där "dödarn" sitter. Det ligger allt som oftast en "slinga" genom denna, bryts slingan(ex knappen trycks in) dör hojen. DVS, dålig kontakt i brytaren, hojen dör.

Är det fortfarande strul; Använd din fina Yamaha-garanti. De två ovan nämnda är enkla och kräver inga större verktyg.

:gråta Tänker inte på vilka hojar som har insprut och vilka som har förknasare :( Förlåt :Bugar jag hittade inte google i google chrome :rodnar

:såjaponken Man lär så länge man andas

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...