Hojen stavas INTE hojjen

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
pUNgT.

Prova nåt nytt. Prova rättstavningsfunktionerna som finns i er burk.
Tyvärr lär de inte ut särskrivningsregler.

Tänkte samla vanligen förekommande galenskaper i stavningsträsket här på SH - mest på skoj.
Så innan ni alla "riddare av mänsklighetens avarter" rider ut i erat korståg FÖR rätten till felstavningar, och allmänna dekadens, hejda er, och försök bidra med lite skoj grejer istället. Tack.

Om det är irriterande med alla felstavningar?
Inte direkt. Syftningsfel är faktiskt värre eftersom man tappar sammanhanget.
Men alla förekommande fel ger intrycket av att ett barn har skrivit, och jag är själv så gammaldags att jag inte ens läser när det blir för mycket sån där blaj i en och samma text.
Tyvärr.
För oftast har väl folk något de vill säga antar jag.

Så fyll gärna på med de roligaste, galnaste galenskaperna som ni själva ser förekomma systematiskt här på SH. Det behöver inte bara vara felstavningar, utan gärna tokiga särskrivningar oxå, som om man läser dem "rätt" så betyder de nåt helt annat! :D Vem vet... det kanske blir en humortråd! :)
Ni får inte citera personer, eller klippa ut så mycket text att man kan härleda till person. Tänk på det.

1. Hojjen - stavas: hojen
2. Läker - Läcker (avseende vätska)
3. Gafflarna - Gaffelbenen (EN framgaffel har TVÅ ben anm.)
4. Tipps - stavas: Tips
5.
6.
.
.

Spjut i radhus?

- Det heter något, inte nåt.
- ..här på SH - mest på skoj. Helt felaktigt användande av bindestreck.
- Ert, inte erat.
- Oxå? :trixie

/Besserwisser

5. Nåt - korrekt: något
6. Erat - korrekt: Ert
7. Oxå - stavas: också
8. Lungt - stavas lugnt
9. Bytat - korrekt: bytt
10. Konsistent -korrekt: konsekvent
11. Direckt - stavas: direkt
.
.
.
.
Kan fortsätta i evighet.

Nu lugnar vi oss - direCkt är ju korrekt sporthojs-svenska. :fakta

5. Nåt - korrekt: något
6. Erat - korrekt: Ert
7. Oxå - stavas: också
8. Lungt - stavas lugnt
9. Bytat - korrekt: bytt
10. Konsistent -korrekt: konsekvent
11. Direckt - stavas: direkt
12. Kyl/kylet - KYLARE, kretiner! Basta! :fakta :gnissla
.
.
.

Kan du hjälpa mig i helgen med min hoj som inte startar,fast jag aldrig hör av mig annars,stavas: RING NÅN ANNAN !!!

De och dem
I svenskan uttalar vi oftast ord som de skrivs (åtminstone om man jämför med språk som engelska). Orden de och dem har dock utvecklats till att uttalas [dåm] och stavas ibland i informella sammanhang dom. Det här leder naturligtvis till förvirring då man mer formellt ska skriva de och dem.

De förhåller sig till dem på samma sätt som pronomenet jag förhåller sig till mig. Följden av detta är att vi kan konstruera ett enkelt minnesknep för att alltid göra rätt, nämligen att prova att byta ut vårt de/dem med jag respektive mig. Om jag låter bäst, så skriv de. Om mig låter bäst, så skriv dem. Tricket är att komma ihåg bokstaven M... det finns ett M i mig och i dem, alltså hör de ihop. Lätt som en plätt!

Exempel:
”Dem ska utveckla en prototyp av systemet” (bör vara de)
”Mötet är hos de” (bör vara dem)
Överkurs: http://computersweden.idg.se/2.139/1.5694

Spjut i radhus?

- Det heter något, inte nåt.
- ..här på SH - mest på skoj. Helt felaktigt användande av bindestreck.
- Ert, inte erat.
- Oxå? :trixie

/Besserwisser

Bara för att det är du herr leg. Mezzerschmeizer...så kommer INTE min sattelitstyrda laserstråle att förinta dig! ;) :krama
Keep up your apperance! :D

Insektsnyckel - insexnyckel. En av de roligare. :hihi

En klassiker! :D

Last edited:
Hahahahahahaha
Shas hehe
psychiatriker - psykiatriker
Direct - direkt (vanlig på SH)

Jag blir så frustrerad på alla som säger fel, det heter "Dra alla över en KAM"! Från början hette det "Skära alla över en kam" men SAOL (Svenska Akademiens Ordlista) godkänner båda.

Jag är nyfiken på just HUR man drar någon över en kant? Borde man inte ramla över kanten själv också? Och vad betyder det? Varför vill man dra nån över en kant? Den moderna tidens Ättestupa kanske?

Dessutom används inte 's i svenskan, ex Anna's, utan det skrivs Annas. Dubbelfel blir det dessutom när man inte använder '(apostrof) utan ´(akut accent).

Jag blir så frustrerad på alla som säger fel, det heter "Dra alla över en KAM"! Från början hette det "Skära alla över en kam" men SAOL (Svenska Akademiens Ordlista) godkänner båda.

Jag är nyfiken på just HUR man drar någon över en kant? Borde man inte ramla över kanten själv också? Och vad betyder det? Varför vill man dra nån över en kant? Den moderna tidens Ättestupa kanske?

Dessutom används inte 's i svenskan, ex Anna's, utan det skrivs Annas. Dubbelfel blir det dessutom när man inte använder '(apostrof) utan ´(akut accent).

Bra exempel!

Jag tror den där Bill Gates firma Pyttemjuk och dess olika program ställer till det i huvudet på många nuförtiden.

Stavningskontrollen tillåter särskrivningar, och folk har börjat skriva enligt amerikansk grammatik.
Ett tydligt exempel är att många väljer inledande versal på varje ord o rubrik t.ex.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT