Hojen startar inte efter batteribyte

Shimra

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Enköping
Hoj
Gixxer 750-97 Gixxer 1000 k5
Hej.

Har en Gsxr 750 97a.

Var iväg och köpte ett nytt batteri igår på Biltema.
Kom hem och satte i det nya batteriet, det blev en gnista när vi satte i det nya batteriet. Hojen startar inte, så jag bytte tillbaka till det gamla batteriet men hojen vägrar starta.

Den är helt död, det är kräm i båda batterierna men ingenting händer när ja vrider på nyckeln.
Har kollat alla säkringar och dom är hela allihopa.

Så min fråga är om nån har en aning om vad som kan vara problemet?

Mvh Freddie
 
Last edited:

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Du har inte kommit åt dödaren på hantaget månne?

Hej.

Har en Gsxr 750 97a.

Var iväg och köpte ett nytt batteri igår på Biltema.
Kom hem och satte i det nya batteriet, då ville inte hojen starta så jag laddade batteriet fullt och kopplade in det idag, men då är hojen helt död, satte tillbaka det gamla batteriet men då startar inte hojen heller.
Den är helt död, det är kräm i båda batterierna men ingenting händer när ja vrider på nyckeln.
Har kollat alla säkringar och dom är hela allihopa.

Så min fråga är om nån har en aning om vad som kan vara problemet?

Mvh Freddie
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och du satte inte in batteriet fel väg då?

Jag köpte (via ombud, Tack BorisJR) ett biltema batteri där polerna givetvis var spegelvända mot det batteriet jag hade tidigare, kablarna nådde bättre till det nya batteriet när jag vände det bak och fram för att få rätt polaritet, så det kan vara så att det var mitt gamla batteri som var felköpt av någon tidigare ägare.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Nej det var det första jag kollade:tummenupp

Jag skulle kolla huvudsäkringen + säkringen för startmotorn en gång till, och även byta dem om de nu ser hela ut. Det är antingen det, eller så har du kopplat polerna fel på batteriet.
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
helt död ? inget lyse inga lampor ingenting?
är du hundra på att polariteten stämmer på det nya batteriet? jag menar du har inte råkat växla plus och minus?
Vågar faktiskt inte uttala mig om det finns någon huvudsäkring. men du kan alltid mäta i mellan ramen och säkringarna i säkrings dosan.
 

Shimra

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Enköping
Hoj
Gixxer 750-97 Gixxer 1000 k5
helt död ? inget lyse inga lampor ingenting?
är du hundra på att polariteten stämmer på det nya batteriet? jag menar du har inte råkat växla plus och minus?
Vågar faktiskt inte uttala mig om det finns någon huvudsäkring. men du kan alltid mäta i mellan ramen och säkringarna i säkrings dosan.

Den är stendöd, inge lampor som lyser ingenting.
Har inte kopplat fel heller, om inte batteriet är felmärkt, men det tror jag inte.
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
nja det känns kanske långsökt att det skulle vara felmärkt. men det låter som huvudsäkringen har gett sig. eller ja inte möe annat o välja på
 

Shimra

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Enköping
Hoj
Gixxer 750-97 Gixxer 1000 k5
nja det känns kanske långsökt att det skulle vara felmärkt. men det låter som huvudsäkringen har gett sig. eller ja inte möe annat o välja på

En dum fråga, har letat men har fan inte hittat huvudsäkringen, vart sitter den?:död
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
För att liva upp den dystra stämningen. :D
[YOUTUBE-ID]gOhGJ1UciWg[/YOUTUBE-ID]
 

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Jönsköping
Hoj
Yamaha RD500
Ta en multimeter och mät. Ohm mät säkringarna skall vara nära 0 ohm och inte avbrott... Mät även batteriet och titta på displayen om det är ett - tecken framför siffrorna så håller du den röda + kabel från multimetern (vanligtvis röd och om den är ansluten rätt i multimetern) på minus polen på batteriet.... prova så för att se vilken polaritet batteriet har... Sen kan man gå vidare men kolla detta först... Men jag tror mest på att säkringen gått.... på min gammla gixxer (´88 :a) satt huvudsäkringen undersadel i säkrings dosan...
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Bra fråga vart huvud säkringen sitter. Men jag skulle satsa på att den sitter i säkrings dosan då jag inte kan minnas att det sitter någon i närheten av batteriet. Vilket igentligen vore den bästa placeringen av en huvud säkring.
Tyvär kan jag inte vara mycket till hjälp. men prova o tanka hem en manual o leta
 

Mr Brooks

Pro bono publico
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Borås
Hoj
Honda CB 1000 RA -11
Inte ovanligt att huvudsäkringen sitter ihop med startrelät, dvs utanför säkringsboxen. :yoparty
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top