Hojen som inte finns

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Börjar kännas lite höstigt ute så ett nytt projekt är väl inte helt fel. :)

Fortsätter med ännu ett adventure bygge. Den här gången baserat på en
900 cc paralleltwins motor med bränsleinsprutning.

Som vanligt kör jag på med mestadels Yamaha delar och skall försöka skapa
min egen version av hojen som officiellt inte finns än, eller aldrig kommer
att finnas, en XT900Z.

Det går dock rykten ute på nätet att Yamaha planerar en hoj som täcker
upp glappet mellan modellerna XT1200Z och XT660Z. Precis som det går rykten
om en ny Honda CRF1000. Det lär i alla fall dröja innan några begagnade sådana
går att få tag i till ett rimligt pris.

En del prylar till projektet finns redan på plats i garaget, bl.a. en donator.
En fullt fungerande street legal TDM900 har precis köpts in.

140898913028863800_resized.jpg
 
ska du bygga en xtz 750 menar du? iofs några cc extra men e väl ganska vanligt att folk stoppar en såndär 900cc motor i en xtz
 
Vad fint, ska bli kul att följa!
Kör hårt! :tummenupp
 
Var det du som tog den :tummenupp
Möjligt, om det var Stockholmshojen du menar. :)

ska du bygga en xtz 750 menar du? iofs några cc extra men e väl ganska vanligt att folk
stoppar en såndär 900cc motor i en xtz
Mer vanligt att de stoppar i TDM850 MarkII eller en TRX850 motor. En del bygger hybrider
också, 3LD och 5PS blandade motordelar. Men visst, det finns några 900 byggen där ute
baserade på en XTZ750. Dock inte riktigt lika lätt med 900 motorn. Jag kommer köra min
variant med ganska få delar från en XTZ750.

Vad hände med ktm planerna ?
KTM planer? Ja har jag haft det så har det bara varit spekulationer. Alla här
vet väl att jag är helt insnöad på Yamaha. Fast som komplettering kan det säkert
funka med KTM delar också. ;)

Tack för peppen. :tummenupp
 
En liten kittlare tills projektet kommer igång på allvar.
De har i alla fall givit mig en del inspiration.

140913259974765800_resized.jpg


140913259995158000_resized.jpg
 
Det kommer att bli en del fokusering på vikten. Var tvungen att införskaffa
en hängvåg så delarna kan vägas. Jag har ju inledningsvis en del alternativ där
vikten spelar avgörande roll för vilka komponenter som skall användas.

140925125927513700_resized.jpg




Med det här bygget så skall jag försöka hitta den ultimata hojen för min
typ av framtida körning i segmentet touring/grus. Att försöka få in fler
parametrar tror jag inte blir bra.

Efter att ha haft/har en del liknande hojar, XTZ660, XT600, XTZ750, XT1200Z och
nu till sist XT660Z så är det den sistnämnda som passar mig bäst av dem.

En liten jämförelse på torrvikter.

XT660Z = 183 kg
XTZ750 = 203 kg
TDM900 = 190 kg

Så jag siktar på att hamna på runt 180 kg torrvikt på bygget. Tror inte det
blir helt omöjligt att uppnå.
 
Mycket läckert projekt.
Jag lever i den villfarelsen att Yamaha kommer med en adventure baserat på den trecylindriga MT-09 motorn inom kort, och att den då blir framförallt låttare än deras 1200:a.
Men du ligger före :tummenupp
Den där kan bli helt i min smak, jag önskar en lätt adventure.
Kör hårt !
 
Så här kommer troligen MT09 Adventure se ut.
För mig lite av en besvikelse om det blir en sådan som täcker glappet
mellan Tenere modellerna. Men troligtvis så är det den som ersätter
TDM900.

140957741286701400_resized.jpg
 
Last edited:
Hur mycket plast ska du plocka över från annat och hur mycket ska du göra själv?
 
Grymt! Nästan exakt samma ide som jag har under vintern. Tänkte bygga en WR750sm av en Teneré 750 med WR450 swing, gaffel, plast och i framtiden kanske klämma i en 850 om jag hittar någon. Detta ska följas! :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top