Hojen som inte finns

Hur mycket plast ska du plocka över från annat och hur mycket ska du göra själv?
Har inte riktigt kommit dit i de funderingarna ännu. Tankarna
går till största delen åt ram, sving, bakhjul och tank just nu.
Efter helgen bör jag veta vad jag kommer att använda och sen
kan jag börja fundera på allt det andra. Gillar dock TDM lyktorna
så troligtvis blir den fronten kraftigt modifierad till Dakar stuk
med hjälp av bleck och glasfiber. Men får jag tag i en modern
Tenere front så ger jag nog upp TDM spåret.
 
Grymt! Nästan exakt samma ide som jag har under vintern. Tänkte bygga en WR750sm av en Teneré 750 med WR450 swing, gaffel, plast och i framtiden kanske klämma i en 850 om jag hittar någon. Detta ska följas! :tummenupp
Jag har en hel del ingredienser till ett sånt bygge. ;)
 
Japp, kommer att komma en hoj med MT09 motorn om ryktet stämmer.

Kul bygge förresten!:tummenupp

Kommer inte den isf konkurrera med XT 1200, eller skulle den bli mer landsvägsinriktad?
 
Den trecylindriga motorn skulle väl isf passa bättre i en Adv-tourer och twinnen i en riktig grusräser.

Ledsen om det blev lite ot-spam.
 
Den trecylindriga motorn skulle väl isf passa bättre i en Adv-tourer och twinnen i en riktig grusräser.

Ledsen om det blev lite ot-spam.
Dom vill väl ha ett svar på triumphs tiger tripplar.. dom verkar ju sälja sjukt bra, ser dom överallt!
 
Dom vill väl ha ett svar på triumphs tiger tripplar.. dom verkar ju sälja sjukt bra, ser dom överallt!

Selektiv varseblivning...;)
Super Tenereen var väl tillhört en av de mesta sålda hojarna har jag för mig.
Nu ska vi sluta spamma din tråd Yami;)
 
Nedplockat.

140985674102897900_resized.jpg


140985674400352500_resized.jpg




Har börjat väga lite delar.

TDM900 ram (alu), bakram avtagbar och inkluderad 16,3 kg
XTZ750 ram (stål), bakram ej avtagbar 19,3 kg

TDM900 sving (alu) 5 kg
XTZ750 sving (stål) 7,5 kg
FZR1000 sving (alu) 5,2 kg

Valet står alltså mellan XTZ och TDM ram. Stålramen ger mig
mer options att påverka vissa delar men då kan jag glömma att
komma ner så mycket i vikt.

Nu undrar väl varför jag hade med en FZR sving ovan i vägningen?
Tycker den har ett par fördelar jämtemot TDM svingen. Kraftigare
konstruktion, 40 mm kortare hjulbas och 20 mm hjulaxel diam. jämfört
med TDMs 28 mm.
Någon som kan tipsa om ett ekerbakhjul med 20 mm hjulaxel och bred
navhub som kan tänkas passa?

140985674374894500_resized.jpg




Lutar just nu åt att välja TDM ram och FZR sving kombon för viktens
skull och kanske lookens.

140985674143337400_resized.jpg




Ser dock redan 2 nackdelar med TDM ramen som är aningen svårlösta,
fotpinne placeringen är för långt bak och sedan sitter stötdämparfästena
för tätt Att öka måttet uppåt blir svårt för att kunna få dit en längre dämpare.

Hade jag fått fotpinne positionen 75 mm framåt så hade det varit den
perfekta positionen för att köra ståendes. Men att ha pinnen så nära
som 45 mm funkar det nog inte att växla. Här är originalplatsen.

140985868072326100_resized.jpg




Vänder jag på mekanismen som en annan gjort här på en XTZ så hamnar
den långt från fotpinnen. Men det är kanske det som krävs.

140985867985898600_resized.jpg




Ja ni ser att det är en del att klura på. :)
 
Ja det är ett av alternativen till lösning.
Rädd att det blir svårt att växla med så kort moment i pinnen sedan men ideén
avförs inte förräns det är testat.

Borde inte det gå att kompensera för genom att trixa med längderna på stagen i länkaget? Kanske får inhandla ett extra och prova sig fram, kan ju dock bli riktigt bra!
 
Gällande bakhjulsnav/drevnav, är det någon här som kan fräsa ut ett
i aluminium åt mig?
Eller har kontakt med någon som kan?
 
Detta bygget går inte på lågfart direkt, kommer bli riktigt bra - Kul att följa
 
Borde inte det gå att kompensera för genom att trixa med längderna på stagen i länkaget?
Kanske får inhandla ett extra och prova sig fram, kan ju dock bli riktigt bra!

Ja precis, en del dubbelinköp lär det bli nu i början innan jag vet vilken
väg jag skall vandra. Har t.ex. 2 olika styrstolpar på ingång, en för vardera
ram. En bulig experimenttank på G från Tyskland från en TDM900 som bara eventuellt
kommer att användas. 17 mm hjulaxel i rätt längd på tillverkning som blir överflödig
om XTZ ramen används i slutändan.



Detta bygget går inte på lågfart direkt, kommer bli riktigt bra - Kul att följa

Jepp, blir en del experimenterande nu i början med delar så jag kan
göra det val som blir bäst för mig.
 
Angående växelspaken - skulle du kunna ta exempelvis en fotpinne från FZR1000 med växelspak (som sitter runt fotpinnen) och få ett länkage att passa på tdmmotorn?

89FZR1000_1.jpg
 
Angående växelspaken - skulle du kunna ta exempelvis en fotpinne från FZR1000 med växelspak (som sitter runt fotpinnen) och få ett länkage att passa på tdmmotorn?

View attachment 410723
Jodå, både du och Rosa är inne på den stigen man får ta, hitta lösningar
med andra delar. I vart fall de äldre R1orna har en liknande lösning där
pinnen går uppåt igenom ramen för att ansluta till den högt positionerade
växellådeaxeln.
 
Chopper stuk

Ojojoj. Försprånget blev runt 160 mm, lite svårt att få fram exakt mått.
Nästan på väg att bli en chopper i vart fall. :D

Nää, FZR svingen blev inget bra. Inget hundben i världen kan sänka svingen
när stötdämparfjädern tar i svingens länkage fäste redan i detta läget.
Flytta fästet och rensa bort mer material är nog inget alternativ heller.
Denna ideén åker i bingen. :gnissla

141001482864590700_resized.jpg
 
TDM ram, plan B

Fortsatte med att shifta sving till TDM original. Mycket bättre.:)
Nu är vi på banan igen. Försprånget ligger på runt 115 mm. Satte
min WR i samma linje som gafflarna och de ser ut att överensstämma.
30 mm kortare hundben krävdes för att få upp den.

141002479589633000_resized.jpg
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top