Hojen skuren

  • Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date
Out_Spinner skrev:
En cylinder till en 125:a har ju 124cc från början för att man ska kunna borra upp den utan att den blir olaglig. Bland annat. Finns säker fler anledningar

det där måste väl ändå vara skitsnack.. cyllarna är på 124,xx cc för att det helt enkelt är de smidigaste dimensionerna. om du ökar borrningen med en halv millimeter (motorn jag räknar på är en gasgas sm), är volymen uppe i 127 cc. även om du bara borrar en tiondels mm är du uppe över 125cc, så att det skulle vara för att ha lite marginal att borra stämmer nog helt enkelt inte.
 
zhapod skrev:
det där måste väl ändå vara skitsnack.. cyllarna är på 124,xx cc för att det helt enkelt är de smidigaste dimensionerna. om du ökar borrningen med en halv millimeter (motorn jag räknar på är en gasgas sm), är volymen uppe i 127 cc. även om du bara borrar en tiondels mm är du uppe över 125cc, så att det skulle vara för att ha lite marginal att borra stämmer nog helt enkelt inte.

Här kommer sanningen. "tror jag".. när dom väl når 125cc så är dom inte längre klassade som lätta motorcycklar så alla 125or är på 124cc. Det är väl därför moppar har 49cc och i vissa länder där dom har andra begränsningar så har ju hojar 999cc till ex. för mig att det är så. :va
 
philsson skrev:
Här kommer sanningen. "tror jag".. när dom väl når 125cc så är dom inte längre klassade som lätta motorcycklar så alla 125or är på 124cc. Det är väl därför moppar har 49cc och i vissa länder där dom har andra begränsningar så har ju hojar 999cc till ex. för mig att det är så. :va

Tror jag inte. Bike provkörde några 125:or (offroad) för ett tag sen
och där var det en (kommer inte ihåg märke) som hade 127cc tror jag.
Den var ju reggad som lätt mc iaf.

Edit:

Fast iofs ska man lita på Bike :rolleyes:
 
Som jag skrev tidigare så finns det säkert fler anledningar till varför till exempel en 125cc cylinder har 124cc istället för 125cc, men den mest logiska ur mina ögon har jag redan skrivigt. Well, jag kanske har fel. Ser ändå fram emot svaret på frågan.
 
zhapod skrev:
det där måste väl ändå vara skitsnack.. cyllarna är på 124,xx cc för att det helt enkelt är de smidigaste dimensionerna. om du ökar borrningen med en halv millimeter (motorn jag räknar på är en gasgas sm), är volymen uppe i 127 cc. även om du bara borrar en tiondels mm är du uppe över 125cc, så att det skulle vara för att ha lite marginal att borra stämmer nog helt enkelt inte.
Att det skulle vara smidigare att göra en cylinder på 124cc eller en kolv därtill verkar konstigt. Däremot har du ju helt rätt när du säger att det krävs väldigt lite för att komma från 124cc till 125cc och där över. Där får jag ge mig. Måste helt enkelt vara så att tillverkarna vill vara säkra på att cylindervolymen inte överstiger den angivna volymen och därmed ger den lite marginal. Eller nåt.
 
Last edited:
nomolas skrev:
Tror jag inte. Bike provkörde några 125:or (offroad) för ett tag sen
och där var det en (kommer inte ihåg märke) som hade 127cc tror jag.
Den var ju reggad som lätt mc iaf.

Edit:

Fast iofs ska man lita på Bike :rolleyes:

Låter intressant.. vad var de för hojar om man får fråga?.. lv reggade?. fast de kanske inte har någon betydelse. :P har inte sett nån 127cc förut.. dom var inte uppborrade då. 8-) :confused:
 
nomolas skrev:
Det har jag inte en anning om, men det va segt att vänta på, dom sa först 1 månad, det tog säkert 4.
Alltid lika segt.. som när jag beställde min cylinder.. var typ samma sak där.
 
Det kan oxå va så att dem har 124cc för att moten inte är lika i alla länder så att den ska kunna gå som lätt mc var mna än bor och köper den
 
whitesnake skrev:
Det kan oxå va så att dem har 124cc för att moten inte är lika i alla länder så att den ska kunna gå som lätt mc var mna än bor och köper den

Stor risk. :7peta

Bara Sverige som har kassa regler
 
nomolas skrev:
Tror jag inte. Bike provkörde några 125:or (offroad) för ett tag sen
och där var det en (kommer inte ihåg märke) som hade 127cc tror jag.
Den var ju reggad som lätt mc iaf.

Edit:

Fast iofs ska man lita på Bike :rolleyes:
Du menar Hyosungen? Jag reagerade också på det. Måste vara nåt skrivfel!
:gnissla
 
Solid snake skrev:
Ska hämta den idag! :banana

Och jag ska bli över 1000kr fattigare. :gråta
Eh.. klaga inte för de.. :rolleyes: Jag är uppe i hojens dubbla värde på reparationer :död fattar itne varför jag inte skrotat den för längesen.
 
Wuhuu! Nu har man hämtat kolven :banana , fan asså, jag vill inte mecka dit den, jag vill ha den på en hylla eller nåt så jag kan titta på den, den blänker ju lide fint. :D

Bilder:
 

Bifogat

  • ny kolv.JPG
    ny kolv.JPG
    26.3 KB · Visningar: 61
  • ny kolv2.JPG
    ny kolv2.JPG
    21.1 KB · Visningar: 54
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top