Hojen skuren

  • Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date
Biifer skrev:
D&M i solna gjorde det åt mig för 100:-
E&D heter dom har jag för mig.

En honing kostar inte mycket. En borrning brukar gå på cirkus en femhundring?. Ingen idee att beställa kolv innan du vet om det räcker med en honing eller om det behövs borras.

Taskigt på nya hojen!
 
Har känt efter med fingrarna i cyllen nu, bara lite lite ojämnt, honing blir det, fan va gött snack!!

Nu sparade man den 500:ingen. :tungan

Ska beställa kolv imorn också, se om dom kan skaka fram en i den dimensionen. :gnissla

Tydligen ska den vara uppborrad enligt förra ägaren. :näsblod
 
Stackars mänska !
Men min lilla gylleplutt till hoj har faktiskt skurit tre gånger på en säsong nu !
För nån vecka sen sprack cyllen som efter omnicasilning hade gått 250 mil :3freak :4skrika
 
Solid snake skrev:
Har känt efter med fingrarna i cyllen nu, bara lite lite ojämnt, honing blir det, fan va gött snack!!

Nu sparade man den 500:ingen. :tungan

Ska beställa kolv imorn också, se om dom kan skaka fram en i den dimensionen. :gnissla

Tydligen ska den vara uppborrad enligt förra ägaren. :näsblod

... och så är den strypt.... :7peta
 
Itacha75 skrev:
... och så är den strypt.... :7peta
Uppborrad kan den ju vara av den anledningen att den har skurit förut. Det är så lite och ger knappast någon effektökning. En cylinder till en 125:a har ju 124cc från början för att man ska kunna borra upp den utan att den blir olaglig. Bland annat. Finns säker fler anledningar
 
Itacha75 skrev:
... och så är den strypt.... :7peta


O nu märker jag att du är efter igen. :7peta

Den skar för att jag slarvade med bestyckningen efter att jag hade strypt av de, står på första sidan i denna tråden, du kanske skulle läsa igenom för en gångs skull? :7peta
 
Bara ett råd.. dne såg inte farlig ut..desutom så har den ju bara värmenypit vad jag förstått.. slipa lite påden så reporna försvinner lite grann. slipa hälst på den i sidled. Kolven har inte så stor betydelse på kompet.. de hänger i princip bara på kolvringarna och det är inte så dyrt. Du kommer nog aldrig märka någon skillnad med ny kolv.. och chansen att de pajar för att du kört med samma finns inte.. inte att den pajar utav den anledningen i alla fall..
Aja.. känns ju i af bäst att byta kolven.. men som sagt.. de e absolut inte nödvändigt .. :näsblod
 
Sorry.. såg inte andra bilden.. den såg lite värre ut.. sånna repor är väl inte så roliga.. men så du vet så är det inte så farligt när dom är så långt ner.. aja.. köp ny kolv..
En sak jag råder dig till är att köpa ett eget horningsverktyg på biltema.. kostar ca 150 kr.. så gör du det själv.. blir mycket bättre.. då kan du lägga ner så mycket tid på det du bara vill..och det är verkligen änkelt att göra.
sen har de ingen större betydelse vilken kolv du köper. som sagt ingen större skillnad.. finns väl olika klassningar ?.. A, B, C osv?.
 
philsson skrev:

Jag vill vara säker så jag slipper riva den igen, det är INTE kul o mecka en vattenkyld motor.

Speciellt inte för mig som inte orkar röja upp bland ramen o sånt, jag e lat. :D
 
Har nu kollat lite på cyllen, inte så farliga skador o så MEN jag såg att oljeslangen hade hoppat av, o det var ingen smörjning i cylindern alls, jippii, nu får man riva hela motorn. :gråta
 
Solid snake skrev:
Har nu kollat lite på cyllen, inte så farliga skador o så MEN jag såg att oljeslangen hade hoppat av, o det var ingen smörjning i cylindern alls, jippii, nu får man riva hela motorn. :gråta

lager... ajajaj... inte bra.. har du tur har dom klarat sig...
duvet att du kan lossa järn bågen som går under motorn på höger sida med 4skruvar va? ja upptäckte det på min när ja skulle sätta tebax motorn... :rolleyes:
ang. kolvstorlek, om den e borrad och du inte hittar passande orginalkolvar, (original finns i flera storlekar) så finns det alltid företag som wieseco (stavning?) som tillverkar kolvar i andra storlekar.
LYCKA TILL!!!


Philsson: ja tror inte du har fattat varför man honar. å inte heller att man inte köper saker på biltema, biltema e skit, det gör fan bara mer skada att hållas med sånt där själv om man inte verkligen vet va man sysslar med. på moppen kunde man göra så. men inte med en 125a.
storlekarna på kolvar klassas in olika klasser, det har du rätt i, men det är i första hand bilkolvar/4t kolvar. inte 2t kolvar, de mäts i MM...
 
Solid snake skrev:
Har nu kollat lite på cyllen, inte så farliga skador o så MEN jag såg att oljeslangen hade hoppat av, o det var ingen smörjning i cylindern alls, jippii, nu får man riva hela motorn. :gråta
Tänkte väl, sådär ser det inte ut om den gått för snålt. Där har du nog orsaken till varför den nöp första gången också. Kolla stiftet så ser du om munstycket är rätt!

Johan körde ca 1h med oljeslangen frånkopplad, utan att nåt hände :) Snacka om flyt! (Med sin DT125 alltså)
 
Nisse Järnet skrev:
Tänkte väl, sådär ser det inte ut om den gått för snålt. Där har du nog orsaken till varför den nöp första gången också. Kolla stiftet så ser du om munstycket är rätt!

Johan körde ca 1h med oljeslangen frånkopplad, utan att nåt hände :) Snacka om flyt! (Med sin DT125 alltså)


Mm, stiftet har bra färg. :)

Det är ju helt normalt o kunna köra DT utan olja. :fakta
 
UPPDATERING!

Har beställt ny kolv nu, 1050 spänn :näsblod hade tydligen en jävla tur att cyllen klarade sig för den var uppborrad till sista överdimensionen. :gnissla

Bilder på den fina cylindern:
 

Bifogat

  • IMG00001h.JPG
    IMG00001h.JPG
    45.2 KB · Visningar: 234
  • IMG00002d.JPG
    IMG00002d.JPG
    39.7 KB · Visningar: 233
Out_Spinner skrev:
Uppborrad kan den ju vara av den anledningen att den har skurit förut. Det är så lite och ger knappast någon effektökning. En cylinder till en 125:a har ju 124cc från början för att man ska kunna borra upp den utan att den blir olaglig. Bland annat. Finns säker fler anledningar
Är det därför cylindrar i aluminium med nicasil också är på 124 cc?
 
Bodoe skrev:
Är det därför cylindrar i aluminium med nicasil också är på 124 cc?

Jag tror att man kan borra nicasilcyllar, men då måste du lägga ny nicasil i den sen.

Tror det blir dyrare o borra en sån cylle än o köpa ny.
 
Solid snake skrev:
Jag tror att man kan borra nicasilcyllar, men då måste du lägga ny nicasil i den sen.

Tror det blir dyrare o borra en sån cylle än o köpa ny.

samma med min hoj.. den skar när jag redan hade största överdimension.. så jag fick köpa ny cylinder..

Du har rätt som sagt.. går att borra.. men går på ca 1500 med allt arbete. borrning och omläggning utav nikasil. men å andra sidan är det billigare än ny cylinder. sen kan du ju alltid byta foder i den sen också efter att du gjort detta grovjobb ;) så de blir billigare i längden om den ska skära hela tiden.

Oljan jo. :P.. den har jag också missat en gång. fast de e då dom skär som lindrigast.. inte kul sen när vevlagret gick :död
 
Solid snake skrev:
Jag tror att man kan borra nicasilcyllar, men då måste du lägga ny nicasil i den sen.

Tror det blir dyrare o borra en sån cylle än o köpa ny.

Jag skickade min till EBOS, dom borra bytte foder och stripa för 2000:- :tummenupp
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top