Hojen dog under färd...

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
Då var det min tur att försöka springa igång hojen med full mundering inne i stan :4skrika

Hojen dog när jag tryckte in kopplingen vid ett rödlyse. Därefter gick den inte att starta som vanligt utan batteriet verkade vara dött. Jag lyckades springa igång den på 2:an men den dog varje gång jag tryckte in kopplingen.
Jag hörde/hör inga missljud, den ryker ej, har olja. Det jag gjorde innan dagens tur var att byta kamkedjespännare till en manuell, drog den endast åt med handkraft! Hojen har stått still ute under ett kapell den senaste månaden pga av semester.
Tror ni att det bara är batteriet som spökar eller något annat? Varför dör hojen om jag trycker in kopplingen? Funkade bra innan semestern.

Tacksam för all hjälp.
Hojen är en CBR600 F -94

/medic
 
Om den dött när du släppte ut kopplingen så skulle jag ha gissat på brytaren vid sidostödet men detta verkar mer ... mysko.

Kan du köra efter att den gått igång så är det ju knappast batteriet som är kortslutet.
 
Jag har en onda Cbr600f 93:a

Jag hade exakt samma fel, Jag mätte på batteriet men fick 12 volt som det skulle vara, Men bytte batteri ifall att, fungerar toppen nu. Hört fler som haft exakt samma fel och samma lösning har fungerat. Känns för enkelt men de funkar:tummenupp

Lägger till att som sagt inte luras av att batteriet visar rätt voltantal!
 
Last edited:
Ingår inte kopplingen i startkretsen på en sådan där? Alltså måste du förutom att ha stödet uppe även hålla in kopplingen för att sluta kretsen? I så fall kolla efter glapp brott här.

/U
 
Ingår inte kopplingen i startkretsen på en sådan där? Alltså måste du förutom att ha stödet uppe även hålla in kopplingen för att sluta kretsen? I så fall kolla efter glapp brott här.

/U

Nej, så är det inte på modellen som är året äldre än hans.
Läst om många fler som haft exakt samma fel, den typ dör om man inte har varv, pga batteriet och generator krämar inte tillräckligt för att hålla hojen igång. Speciellt som hans hade gjort nu, stått någon måndad. Precis som min hoj hade gjort innan jag köpte den.
Även om ditt svar skulle kunna vara något för senare modeller, så ska hojen endå kunna hålla sig igång oavsett om man har något krets med brytarkontakter i kopplingen:)
 
Nej, så är det inte på modellen som är året äldre än hans.
Läst om många fler som haft exakt samma fel, den typ dör om man inte har varv, pga batteriet och generator krämar inte tillräckligt för att hålla hojen igång. Speciellt som hans hade gjort nu, stått någon måndad. Precis som min hoj hade gjort innan jag köpte den.
Även om ditt svar skulle kunna vara något för senare modeller, så ska hojen endå kunna hålla sig igång oavsett om man har något krets med brytarkontakter i kopplingen:)

Det låter som om det är batteriet. Som sagt, jag hörde inget konstigt heller utan den dog efter en kort körning samt batteriet var slut med detsamma. Det sitter på laddning nu.
Hur lång tid bör jag ladda det men den billigaste biltema-laddaren på 400mA tror jag att det var.
Räcker 24 timmar?
 
Hojen dog

Det låter som om det är batteriet. Som sagt, jag hörde inget konstigt heller utan den dog efter en kort körning samt batteriet var slut med detsamma. Det sitter på laddning nu.
Hur lång tid bör jag ladda det men den billigaste biltema-laddaren på 400mA tror jag att det var.
Räcker 24 timmar?

Ja de borde räcka, jag laddade mitt batteri, då fungerade de toppen i någon vecka, sen vart de likadant. Kan vara att mitt batteri sög de vet jag inte, Men vart märkbar skillnad efter laddning.Men batteriet var så pass dåligt så jag bytte. Konstigt de där med batterier kan gå skitfort att ladda upp, laddaren indikerar klart, sen har den ändå inge kräm när de behövs. Nytt batteri rekomenderas! Speciellt om den har stått. Finns för Ca 600kr för ett rätt bra batteri på mekonomen. Lycka till!:tummenupp.
Ps 24 är ganska länge om inte batteriet är typ på noll, laddaren brukar indikera om det är klart. Men mer än 24H behövs inte.
 
Last edited:
Uppdatering:
Laddade batteriet och det verkar fungera bra nu, orkade med många starter.
Hojen startade med choken helt intryckt men orkade inte med riktigt, som att den inte kan varva. I början när jag blippade till med gasen så svarade den men efter en stund så dog den direkt när jag gasade. Den startar upp till ca 2k varv men inte mer. Minskar jag choken dör den. Gasar jag dör den. Soppa finns och kranen är öppen.

Vad kan vara problemet? Och hur kan jag kolla det? Får den inte tillräckligt med luft eller ej tillräckligt med soppa? Det måste ju ha något att göra med uppehållet för innan gick den bra.

Snälla hjälp mig, har en SMC kurs den 21 Augusti och har ingen större lust att förlora pengar... :rolleyes:
 
Liknande grejj hände mig på Ninjan.

En kabelstam från generatorn till laddningsregulatorn hade smält ihop, massa plastgegga hade satt igen kontaktytorna på stiftena och således laddades inte batteriet. Hojjen fungerade bra ett tag med nyladdat batteri men sen dog den efter ett tag.

Kolla så du får en betydande spänningshöjning på batteripolerna med hojjen igång (ca 1-2 volt), om inte så kan det vara knas med generator/ledningar/laddreg och att symptomen du får är enbart från ett svagt batteri som inte kan hålla laddning länge.

Symptomen på min hoj: Den tappade kraften liksom, och mätarna började spela vajsing. Trycker jag in kopplingen så dog den, släppte jag så puffade den vidare ett par minuter till. Varvade bara till en viss nivå.

/a
 
Så ni tror att problemet ligger i det elektriska?
Fan, jag som är sämst när det gäller det.
Finns det en chans att jag själv kan fixa det eller bör jag lämna in skiten på verkstad?
Jag antar att jag kan kolla alla sladdar och mäta med multimeter ifall batteriet laddas när motorn är igång men vete fan.

Varför dör motorn om jag sänker choken? Det har väl inget med batteriet att göra? Varför dör den när jag gasar?
 
Du skrev nåt om byte till manuell kamkedjesträckare i samband med starten på strulen.?

Kan det finnas en möjlighet att kedjan kuggat ett snäpp?
 
Så ni tror att problemet ligger i det elektriska?
Fan, jag som är sämst när det gäller det.
Finns det en chans att jag själv kan fixa det eller bör jag lämna in skiten på verkstad?
Jag antar att jag kan kolla alla sladdar och mäta med multimeter ifall batteriet laddas när motorn är igång men vete fan.

Varför dör motorn om jag sänker choken? Det har väl inget med batteriet att göra? Varför dör den när jag gasar?

Som jag sa tidigare, även fast man laddar batteriet, så kan de vara sjukt. Jag trodde inte heller på det, endå värt att testa ett nytt batteri, även om det låter befängt.

Skulle kunna tänka mig att motor kräver mera elektrisk kvalité om motorn är belastat på något sätt, men om man chokar kan de vara lättare för motorn att gå med de lilla de har, Men om du byter batteri och blåsa ut han lite på någon raka, så ska de nog lösa sig, den har ju stått som sagt
 
Last edited:
Du skrev nåt om byte till manuell kamkedjesträckare i samband med starten på strulen.?

Kan det finnas en möjlighet att kedjan kuggat ett snäpp?

Jag tror inte det, jag menar, jag är ingen expert men jag hör inget konstigt, den går jämt och verkar också gå på alla cylindrar. Ifall den hade kuggat borde väl hojen kunna gasas ändå? :va

Kaffe: Jag antar att jag provar med ett batteri från biltema och lämnar tillbaka det ifall den inte funkar. Jag trodde inte motorn använder någon el när den är igång, trodde det bara var mekaniskt, men jag kanske har fel?

Skitskumt problem men jag tackar er för att ni försöker hjälpa mig.
 
Last edited:
Då har jag provat med ett nytt batteri. Funkar inte heller. Nu har jag faktiskt ingen aning vad som felar så ifall någon har en ide provar jag den gärna innan cykeln åker in på verkstad.
 
Tänkte uppdatera lite nu när problemet är löst.

Hojen var på verkstad och där upptäckte man vatten i tanken och förgasarna. Vatten hade kommit in genom tanklocket och eftersom röret som ska leda ut vattnet var igentäppt gick det ut i bensinen. Under månaden som hojen stod still sjönk det sakta mot botten antar jag.

Nu funkar allt som det ska iaf.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top