Hojen dog -behöver hjälp

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Tar hela historien från början:
Min Suzuki GS500E från 98 som nu har gått 2300mil hade körts med alldeles för litet spel när jag köpte den. Troligen under en längre tid. Efter att jag hade kört den ca 50mil lämnade jag in den och fick ventilerna justerade.
Mecken berättade då att det inte gick att justera ventilerna helt perfekt eftersom det fanns avlagringar i toppen som behövde slitas bort och jag var därför tvungen att komma tillbaka för en ny justering efter några hundra mil eller när jag tycke att den började skramla för mycket.
Innan justeringen hade den varit knäpptyst men nu började den ticka en hel del. Detta konstaterade även mecken men han sa att det tyvärr inte var något han kunde göra något åt och eftersom GSen är känd för att ticka så antog jag att det skulle vara så.
Efter justeringen har jag bara varit ute på en liten runda (ca 4mil) och hojen gick då märkbart bättre. Den svarade bättre på gas och behövde mycket mindre choke vid start. Men idag när jag hade kört ca 1 mil så dog hojen. Inget pang eller något utan den bara dog. Jag trodde först att det var slut på bensin, ledde den till närmsta mack o tankade men det hjälpte inte. Dödarknappen och stödet är det inte för den får gnista på båda cylindrarna. Jag har ikväll mätt ventilspelet och det låg på mellan 0.2 och 0.27 mm. Det skall vara på mellan 0.03 och 0.08 (ovanligt lite?) och är således helt fel men är det detta som gör att den vägrar starta? Startmotorn drar runt friskt och all el funkar så vit jag kan se (och höra).
Det finns soppa i förgasarna (testade att öppna på dräneringsskruvarna) men stiften verkar torra. Tilläggas bör kanske att detta är min första 4T hoj så jag är inte hundra på hur allt skall vara.
Någon som vet om spelet är boven i dramat eller vad det är? Tänkte lämna in den ASAP men vill gärna veta om det kan vara någon bagatell sak innan men slänger iväg sina pengar.

/MVH
En ledsen Vastrix


/Edit: Där finns komp i den. Jag vet tyvärr inte hur mycket men det är mycket tungt att dra runt hjulet när tändstiften är i.
Jag kände även försiktigt med en blomsterpinne genom tändstiftshålen och kunde då inte känna något som var/är trasigt.
 
Last edited:
För mycket spel är ingen fara, det enda man förlorar på det är att ventilerna inte lyfter lika mycket längre. Det förklarar inte det problem du beskriver även fast det är konstigt att du fått dem justerade så långt ifrån intervallet. (Du har inte räknat en nolla för mycket eller för lite? Noga med enheterna)

Ditt problem låter som elstrul. Kan inte ge några direkta tips annat än att kolla gnista. Bara för att startmotorn går runt betyder det inte att det finns gnista.

Dessutom låter det konstigt att du har rena stift även efter att du dragit runt motorn en stund, dem ska ju bli fuktigare om det kommer soppa. Testa startgas!!

Du kan ju helt enkelt också drabbats av det här märkliga fenomenet "startar inte när den är varm" vilket jag inte har förklaring på men ngn annan kanske kan berätta.

/a
 
aLcATRAZ skrev:
Ditt problem låter som elstrul. Kan inte ge några direkta tips annat än att kolla gnista. Bara för att startmotorn går runt betyder det inte att det finns gnista.
/a

Har gnista på båda cylindrarna. Håller med om att det känns som elen eftersom allt funka perfekt för att i nästa sekund inte funka alls. Spelen är som jag skrev ovan.
Tackar i alla fall
fler tips?
/V
 
Har den gnista MÅSTE den tända med startgas.... prova!

/a
 
aLcATRAZ skrev:
Har den gnista MÅSTE den tända med startgas.... prova!

/a

Tackar för tipset! Den startar med startgas men något måste ju ändå vara fel. En motor skall inte bara stanna för att sedan vägra gå igång utan startgas.
Eftersom jag inte hade tanken tillkopplad och mcn nu står i ett förråd så stängde jag av den när jag märkte att den snurrade för egen maskin. Några förslag på vad felet kan vara eller är det spelet som spökar?

/V.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top