Vastrix
Påställd
Tar hela historien från början:
Min Suzuki GS500E från 98 som nu har gått 2300mil hade körts med alldeles för litet spel när jag köpte den. Troligen under en längre tid. Efter att jag hade kört den ca 50mil lämnade jag in den och fick ventilerna justerade.
Mecken berättade då att det inte gick att justera ventilerna helt perfekt eftersom det fanns avlagringar i toppen som behövde slitas bort och jag var därför tvungen att komma tillbaka för en ny justering efter några hundra mil eller när jag tycke att den började skramla för mycket.
Innan justeringen hade den varit knäpptyst men nu började den ticka en hel del. Detta konstaterade även mecken men han sa att det tyvärr inte var något han kunde göra något åt och eftersom GSen är känd för att ticka så antog jag att det skulle vara så.
Efter justeringen har jag bara varit ute på en liten runda (ca 4mil) och hojen gick då märkbart bättre. Den svarade bättre på gas och behövde mycket mindre choke vid start. Men idag när jag hade kört ca 1 mil så dog hojen. Inget pang eller något utan den bara dog. Jag trodde först att det var slut på bensin, ledde den till närmsta mack o tankade men det hjälpte inte. Dödarknappen och stödet är det inte för den får gnista på båda cylindrarna. Jag har ikväll mätt ventilspelet och det låg på mellan 0.2 och 0.27 mm. Det skall vara på mellan 0.03 och 0.08 (ovanligt lite?) och är således helt fel men är det detta som gör att den vägrar starta? Startmotorn drar runt friskt och all el funkar så vit jag kan se (och höra).
Det finns soppa i förgasarna (testade att öppna på dräneringsskruvarna) men stiften verkar torra. Tilläggas bör kanske att detta är min första 4T hoj så jag är inte hundra på hur allt skall vara.
Någon som vet om spelet är boven i dramat eller vad det är? Tänkte lämna in den ASAP men vill gärna veta om det kan vara någon bagatell sak innan men slänger iväg sina pengar.
/MVH
En ledsen Vastrix
/Edit: Där finns komp i den. Jag vet tyvärr inte hur mycket men det är mycket tungt att dra runt hjulet när tändstiften är i.
Jag kände även försiktigt med en blomsterpinne genom tändstiftshålen och kunde då inte känna något som var/är trasigt.
Min Suzuki GS500E från 98 som nu har gått 2300mil hade körts med alldeles för litet spel när jag köpte den. Troligen under en längre tid. Efter att jag hade kört den ca 50mil lämnade jag in den och fick ventilerna justerade.
Mecken berättade då att det inte gick att justera ventilerna helt perfekt eftersom det fanns avlagringar i toppen som behövde slitas bort och jag var därför tvungen att komma tillbaka för en ny justering efter några hundra mil eller när jag tycke att den började skramla för mycket.
Innan justeringen hade den varit knäpptyst men nu började den ticka en hel del. Detta konstaterade även mecken men han sa att det tyvärr inte var något han kunde göra något åt och eftersom GSen är känd för att ticka så antog jag att det skulle vara så.
Efter justeringen har jag bara varit ute på en liten runda (ca 4mil) och hojen gick då märkbart bättre. Den svarade bättre på gas och behövde mycket mindre choke vid start. Men idag när jag hade kört ca 1 mil så dog hojen. Inget pang eller något utan den bara dog. Jag trodde först att det var slut på bensin, ledde den till närmsta mack o tankade men det hjälpte inte. Dödarknappen och stödet är det inte för den får gnista på båda cylindrarna. Jag har ikväll mätt ventilspelet och det låg på mellan 0.2 och 0.27 mm. Det skall vara på mellan 0.03 och 0.08 (ovanligt lite?) och är således helt fel men är det detta som gör att den vägrar starta? Startmotorn drar runt friskt och all el funkar så vit jag kan se (och höra).
Det finns soppa i förgasarna (testade att öppna på dräneringsskruvarna) men stiften verkar torra. Tilläggas bör kanske att detta är min första 4T hoj så jag är inte hundra på hur allt skall vara.
Någon som vet om spelet är boven i dramat eller vad det är? Tänkte lämna in den ASAP men vill gärna veta om det kan vara någon bagatell sak innan men slänger iväg sina pengar.
/MVH
En ledsen Vastrix
/Edit: Där finns komp i den. Jag vet tyvärr inte hur mycket men det är mycket tungt att dra runt hjulet när tändstiften är i.
Jag kände även försiktigt med en blomsterpinne genom tändstiftshålen och kunde då inte känna något som var/är trasigt.
Last edited: