Hojen dör

en spontan tanke är att det där låter ungefär som min gamla cbx750 betedde sig när det var glapp i tändlåset...
 
Svänghjul? Tändsystem? Har den mekaniska brytare för tändningen? Isf sätter jag en hundring på att kondensatorn är paj. Montera bort den "inbyggda" och externmontera en kondensator från en bil (den från farfars gamla volvo duger) och se om det funkar bättre. Isf vet du om du ska köpa en ny eller inte.
 
I och med att hojen går när den står still så kanske det e brytaren för stödet som dummar sig (om du nu har ett sånt).... den kan ju ställa till bekymmer !! :fakta
 
andersbrink skrev:
Svänghjul? Tändsystem? Har den mekaniska brytare för tändningen? Isf sätter jag en hundring på att kondensatorn är paj. Montera bort den "inbyggda" och externmontera en kondensator från en bil (den från farfars gamla volvo duger) och se om det funkar bättre. Isf vet du om du ska köpa en ny eller inte.

Finns ingen kondensator på den.
 
fluppen skrev:
I och med att hojen går när den står still så kanske det e brytaren för stödet som dummar sig (om du nu har ett sånt).... den kan ju ställa till bekymmer !! :fakta

Finns ingen sån brytare heller.

Ingen mer som vet var det kan vara.
 
Kolla tändspolen och sätt i nya tändstift. Fortsätter den så får du börja titta på CDI-boxen, lägg den i frysen ett par timmar och testa sedan, fungerar den då längre innan den dör så är det tyvärr den som har gett sig. Vissa av Yamahas CDI-boxar kan repareras, men inte alla. Och dom kostar multum :(
 
Flödar förgasaren riktigt då? Kör med choken på en vända.
 
Byt tändkabel!
Hade samma fel på KMX:en. Bytte tändkabeln och nu funkar den fin fint.
 
Nu har jag inte läst så noggrant och vet inte ifall du kommit fram till ifall det är bensin eller elfel. Om inte så gör detta först genom att kolla ifall stiftet är blött eller inte när skiten dör. (Kanske blir kaka på kaka nu.. meeen) Vid tort stift- kolla hela kedjan från tank till motor. Relaterar till mina tidigare 2-takts erfarenheter, det du beskriver har ett par gånger berott på att det varit knas med flottören. Vilket kan innebära att cykeln fungerar perfekt på tomgång, men så fort den vill ha liite mer soppa så tar den slut i flottörhuset, pga att flottören hängt sig eller inte öppnar för tillräckligt mycket mer soppa. Rätt basic men ett problem som jag själv legat sömnlös över.
 
Hade samma symptom på en Hornet 600.............då hade vakuumslangen till den vakuumstyrda soppakranen blivit klämd/ramlat av.....minns inte riktigt.

Sen funka de´
Värt att kolla
 
johanrehn80 skrev:
Hade samma symptom på en Hornet 600.............då hade vakuumslangen till den vakuumstyrda soppakranen blivit klämd/ramlat av.....minns inte riktigt.

Sen funka de´
Värt att kolla

Jäpp, en fullt möjlig förklaring!
Samma sak hände mig på min gamla Kawa 600 :fakta
Ställ i så fall bränslekranen i läge "PRI" (flödar förgasarna oavsett nödvändig bränsleåtgång) när du håller på att få motorstopp.

Om någon slang inte hoppat av så kan det vara tillräckligt med en spricka i en slang.
Ehh...detta är alltså samma system av slangar som går till både bränslekranen, och förgasarna (för att lyfta trottlarna med undertrycket från motorn).
 
Tackar för all hjälp, det var tändspolen som var trasig.

Bytte den och sen gick den som en klocka, ända tills
avgasporten gick sönder och förstörde kolv och cylinder.
Så nu finns det ännu mer grejor att lägga sina
pengar på. :(
 
Forkman skrev:
Tackar för all hjälp, det var tändspolen som var trasig.

Bytte den och sen gick den som en klocka, ända tills
avgasporten gick sönder och förstörde kolv och cylinder.
Så nu finns det ännu mer grejor att lägga sina
pengar på. :(



Sorry grabben....lider med dig !! :(
hoppas det löser sig på ett billigt sätt... :tummenupp
 
Forkman skrev:
Nä men ärligt talat så orkar jag faktiskt
inte med den längre nu, har bara gått sönder
hela tiden. Därför blir det en nyare.

Jag förstår.....känner samma sak med min, men nu när man har lagat allt och lagt massa pengar på den så vill man ju inte sälja, men får se, om nån vill ha den så får dom köpa den...
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top