Hojdäck.se lägger ner

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tråkigt, men inte oväntat. Delticom med flera är så stora att det nog är svårkonkurrerat i ett litet nischat segment inom däck i lilla Sverige.

Har handlat av Hojdäck en gång, men numera är det GP503.de oftast. Hojdäck hade sist jag var inne massor med däck flera generationer gamla, och inte det senaste i webbshoppen. Kanske jag fått hjälp om jag ringt eller mailat, men när jag direkt hittar rätt dimension och det däck jag vill ha till lägre pris i Tyskland, är det svårt att motstå.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Hej!

En till leverantör till hojkollektivet lägger ner, https://www.hojdack.se.


Trist, men var sak har kanske sin tid. Är det någon som är sugen på att ta över en webshop så är det här kanske ett gyllene tillfälle?
Trist, har alltid fått bra hjälp och bra leveranstider när jag handlat, inte heller har det varit mycket dyrare än tyskarna på det som funnits i lager, inte så att det varit värt att handla hos dem iaf.
Det enda de sista åren är som doolar säger att senaste generationen av många däck inte funnits inne för leverans vilket de alltid varit föredömligt tydliga med.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tråkigt.

Jag handlade på hojdäck för att de hade god koll och det blev en smidig helhet till ett okej pris. Hjälp med att välja däck, skickas rakt till däckverkstad, betala en peng och var klar.

Men över åren steg priset ordentligt hos partners som monterade däck. Sedan försvann flertalet partners som monterade däck. Där efter blev det svårt att få tag på nya generationer av däck.

När jag varken får de bästa priserna, de nyaste däcken eller den smidigaste upplevelsen, vilket incitament finns det att handla där?

Senast jag behövde däck kunde inte hojdäck leverera generationen jag ville ha. Men även om jag struntade i det, så blev det billigare att köpa däcken genom min mekaniker. Hade man inte haft någon koll på vilka däck man vill ha, är så klart kundtjänsten fortfarande värd en del, men vad säger att kunden inte handlar däck någon annanstans sen?

Hur som helst, väldigt synd. När hojdäck var bra, så var de riktigt bra. Trevliga att ha o göra med också. Kul med deras forumaktivitet här med.
 
Last edited:

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Frågan är varför Svenska nätföretag inte kan matcha exempelvis Tyska nätföretags priser, kostnadsläget borde vara snarlikt (löner,skatter,hyra,företagsomk. ect) och marknaden är global. Om jag accepterar en veckas lev.tid från AutoDoc är det rimligt att En Tysk hade accepterat lika leveranstid från Sverige om prisnivån är konkurrenskraftig. Servicedelar till firmabilarna har jag hemma och beställer i god tid.
Varför skulle jag handla bromsklossar för dryga tusenlappen hos Mekonomen när jag ger 300 spänn i Tyskland eller luftfilter för 400 Kr ( 120 kr Tyskland) listan kan göras väldigt lång. Jag kan handla olja över disk på vissa ställen som ligger under vad Oljemagasinet ( schysst företag) erbjuder och då är Mekonomen inte med på långa vägar.
Många gånger är prisskillnaden alltför stor för att accepteras.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Frågan är varför Svenska nätföretag inte kan matcha exempelvis Tyska nätföretags priser, kostnadsläget borde vara snarlikt (löner,skatter,hyra,företagsomk. ect) och marknaden är global. Om jag accepterar en veckas lev.tid från AutoDoc är det rimligt att En Tysk hade accepterat lika leveranstid från Sverige om prisnivån är konkurrenskraftig. Servicedelar till firmabilarna har jag hemma och beställer i god tid.
Varför skulle jag handla bromsklossar för dryga tusenlappen hos Mekonomen när jag ger 300 spänn i Tyskland eller luftfilter för 400 Kr ( 120 kr Tyskland) listan kan göras väldigt lång. Jag kan handla olja över disk på vissa ställen som ligger under vad Oljemagasinet ( schysst företag) erbjuder och då är Mekonomen inte med på långa vägar.
Många gånger är prisskillnaden alltför stor för att accepteras.
Svenska butikers död beror på den konstgjorda andningen som rörelsen som vill ”gynna det lokala” står för. Det i kombination med lägre konkurrens på vår lokala marknad gör det möjligt för svenska leverantörer att ta för mycket betalt.

Jag köper varan där den är billigast, inte närmst.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Frågan är varför Svenska nätföretag inte kan matcha exempelvis Tyska nätföretags priser, kostnadsläget borde vara snarlikt (löner,skatter,hyra,företagsomk. ect) och marknaden är global. Om jag accepterar en veckas lev.tid från AutoDoc är det rimligt att En Tysk hade accepterat lika leveranstid från Sverige om prisnivån är konkurrenskraftig. Servicedelar till firmabilarna har jag hemma och beställer i god tid.
Varför skulle jag handla bromsklossar för dryga tusenlappen hos Mekonomen när jag ger 300 spänn i Tyskland eller luftfilter för 400 Kr ( 120 kr Tyskland) listan kan göras väldigt lång. Jag kan handla olja över disk på vissa ställen som ligger under vad Oljemagasinet ( schysst företag) erbjuder och då är Mekonomen inte med på långa vägar.
Många gånger är prisskillnaden alltför stor för att accepteras.
Jag gissar det är storleken på hemmamarknaden.
Tyskland ca 84 miljoner invånare
Sverige ca 10 miljoner
Den större hemmamarknaden gör att man gör större inköp, får större rabatter och har lägre transportkostnader.
Ungefär samma sak som varför dyrare i den lokala kvartersbutiken än hos Willys.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Svenska butikers död beror på den konstgjorda andningen som rörelsen som vill ”gynna det lokala” står för. Det i kombination med lägre konkurrens på vår lokala marknad gör det möjligt för svenska leverantörer att ta för mycket betalt.

Jag köper varan där den är billigast, inte närmst.
Så svenska butiker skulle överleva bättre om vi slutade handla hos dom? Joråsåatte...
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Att en toaanslutning kostar 219 Kr i en stor byggvaruhuskedja i Sverige är det väl ingen som höjer på ögonbrynen men vid besök i ett annat EUland med en inre marknad som är tre gånger mindre än Sverige finner jag att exakt samma produkt och samma tillverkare (Prewex , Tjeckien) kostar 36 Svenska kronor.......Poängen är att det är samma varuhuskedja som finns i hela EU. En kopplingsdosa som kostar 50 spänn här ligger på 6 kr i ovan nämnda varuhus. En viss avvikelse har jag förståelse för (löneskillnader, lokal konkurrens o.dyl) men prisskillnaden är många gånger löjliga.
De inköp jag kan planera gör jag där det är mest förmånligt och de inköp som är brådskande gör jag på hemmaplan.
Storhandlar på stormarknad och när mjölken är slut inköps den i den närmsta butiken.
Bedriver man handel ska man veta att man inte är ensam på täppan utan måste ha något som lockar mig som kund.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Tror svenska butiker måste hitta nya inköpskanaler närmare tillverkaren om dom skall överleva. Det blir ju dyrt om en europaagent, en nordenagent ett svenskt centtrallager och sen butuken alla skall lägga på en marginal. Jag tänker i alla fall inte betala för det. Därför köper jag "allt" från utländska webbshopar. Senast en toastol. 60% billigare i Tyskland än här. ?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tror svenska butiker måste hitta nya inköpskanaler närmare tillverkaren om dom skall överleva. Det blir ju dyrt om en europaagent, en nordenagent ett svenskt centtrallager och sen butuken alla skall lägga på en marginal. Jag tänker i alla fall inte betala för det. Därför köper jag "allt" från utländska webbshopar. Senast en toastol. 60% billigare i Tyskland än här. ?
Var?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tja kan bara läggatill att en makita 36 volt batteri kedje såg som kostar 8000 med Peabs rabbat på ahsells kostar 2995 på hornbach utan rabbat.

Samma modell samma utrustning i Sverige.

Varfor???
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Olika inköpskanaler.
När det gäller Ahlsell är det inte hela sanningen. Ahlsell lever på att sälja till någon som i sin tur tar betalt av någon annan, dvs man kan ta va fan som helst betalt. Är man inte avtalskund hos Ahlsell blir man dessutom extra pungslagen. Jag jobbar på en liten firma i Sverige, och vi har 80% rabatt på deras priser, det är förmodligen deras lägsta rabatt.

En gammalmodig och värdelös affärsmetod som ska dö, då den är en av alla de delar i affärsledet i Sverige som gör allt extradyrt i landet. Jag är kund hos Ahlsell av nödvändighet, men gör enbart köp där som sista utväg.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Tror svenska butiker måste hitta nya inköpskanaler närmare tillverkaren om dom skall överleva. Det blir ju dyrt om en europaagent, en nordenagent ett svenskt centtrallager och sen butuken alla skall lägga på en marginal. Jag tänker i alla fall inte betala för det. Därför köper jag "allt" från utländska webbshopar. Senast en toastol. 60% billigare i Tyskland än här. ?
Exemplet med toaanslutningen och kopplingsdosan avsåg Bauhaus som har varuhus i hela Europa därmed samma inköpskanaler.
Jag handlade utebelysning på Bauhaus Sverige för 300 Kr/ st. för att upptäcka att man sålde på Bauhaus i ett annat land för 60 Kr/st. Samma inköpskanaler i den ena butiken känner man att man gör ett klipp, i den andra att man blir blåst.
Ahsell och liknande skyr jag som pesten.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jobbar i grossistledet och fått till mig att det är värt pengarna för många av mina mindre kunder. De anser att den supporten, leveranssäkerhet, produktbredd och produktdjup och kompetens jag ger är oslagbar.

Med det sagt så är jag ibland förvånad hur affärer går i lås.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jobbar i grossistledet och fått till mig att det är värt pengarna för många av mina mindre kunder. De anser att den supporten, leveranssäkerhet, produktbredd och produktdjup och kompetens jag ger är oslagbar.

Med det sagt så är jag ibland förvånad hur affärer går i lås.
Absolut - och det kan jag också uppskatta. Men varför det kostar ibland upp till tio gånger så mycket som annorstädes är galet. Speciellt på sådana varor som inte kräver kompetens öht. Man skulle ju till exempel kunna tänka sig att sälja en konsultation vid sådana behov - istället för att ta ockerpriser för badrumsbeslag eller en sats Bahco skruvmejslar.

Jag om någon vet vad timmar och service kostar, då det är den enda produkt vi säljer. Men att behöva gå till sådana extremer som Ahlsell gör, det är verkligen att ta i.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jobbar i grossistledet och fått till mig att det är värt pengarna för många av mina mindre kunder. De anser att den supporten, leveranssäkerhet, produktbredd och produktdjup och kompetens jag ger är oslagbar.

Med det sagt så är jag ibland förvånad hur affärer går i lås.
Det finns absolut ingen support leveranssäkerhet eller kompetens hos dom på ahsells som jag talar med. Dom låter som dom läser innantill på nätet om produkten o då kan jag göra detta själv.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Utan att kommentera enskild kollega i min eller annan bransch så är utvecklingen för att möta nya krav och andra marknader olika långt gånget på olika grossister.

Kan säga att de knappa 20 år som säljare har varit minst sagt spännande. Lär mig nya saker så gott som dagligen. Ska bli intressant om man hamnar som offertsäljare.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top