Hojbyggen vi skulle vilja se....

Alltid sett att den hojen har grym potential. De har ju gått ned i pris duktigt också. Riktigt fin spis som sitter i!
:fyllisar
 
Ja vi får se hur många folanbaserade hojar de dyker fram. Firman e de inte mycket med i dagsläget men den är inte kursad. Doch är reservdelslagerna spridda o magasinerade på lite olika håll så de kan va svårt o få tag på delar.

Highland äger väl fortfarande tillverkningsrättigheterna till den lilla motorn. Sen va där nåt företag i sösdala som höll på med en applikation till än träskbåt åt något jänkeföretag. Tror dom har tillverkningsrätt på nån motor som dom e i farten o ska sälja nu.

Sen kan man återfinna dom på vattenpumpar, småflyg och Lasse försöker lobba in motorn i supercart med
 
Nån krönikör i Classic Bike skrev att en Highland går sämre än en gammal Suzuki DR650 och skakar så in i helvete. Låter ju inget vidare.
 
Nån krönikör i Classic Bike skrev att en Highland går sämre än en gammal Suzuki DR650 och skakar så in i helvete. Låter ju inget vidare.

Då har han nog känt fel...

JA det vibrerar en hel del ffa tidiga cyklar kan man ha åsikter om komfortbegränsingen det medför. Men effektmässigt så lämnar en Highland drygt det dubbla.
 
Ja vi får se hur många folanbaserade hojar de dyker fram. Firman e de inte mycket med i dagsläget men den är inte kursad. Doch är reservdelslagerna spridda o magasinerade på lite olika håll så de kan va svårt o få tag på delar.

Highland äger väl fortfarande tillverkningsrättigheterna till den lilla motorn. Sen va där nåt företag i sösdala som höll på med en applikation till än träskbåt åt något jänkeföretag. Tror dom har tillverkningsrätt på nån motor som dom e i farten o ska sälja nu.

Sen kan man återfinna dom på vattenpumpar, småflyg och Lasse försöker lobba in motorn i supercart med

En del folk där i sösdala som var inblandade i highland.
Rollox heter firman.
Läst om folk som köpt highlandreservdelar genom dem också, på någon svensk highlandblogg
 
image.jpg
Skulle gärna vilja se ett liknande bygge.....hemma i mitt garage :tummenupp
Någon som kan identifiera vilken Honda bygget är baserat på??
Ha d gött
 
Ramen verkar oxå som du skrev vara ifrån en cb400 (Hawk) USA version... Ombyggd till monodämpare (nu blev det jobbigt ;))
Tack för hjälpen
 
Notera att det är inlägg från två olika användare med lite för lika avatarer ;)

Viktor kör yoshilogga som han skaffade när han höll på som värst med sin håriga Suzuki och jag kör Moriwaki som byggde en del fräcka Honda VTR- hojar ( som jag är helfrälst på )
 
Saknar nåt brutalt i street eller motardsegmentet. Ni nämner mt01 , kommer alltid bli för tung för mig. Sen en moddad ktm 525 tror jag det stod, lite för liten över 120km/h. Så nåt däremellan, gärna twin ( inget krav) max 150-160kg och snabb till 200km/h. Hanterbarhet och bakhjulsåka i alla farter är viktigt. Vad tror ni om det? Förslag på kombinationer? Funderar själv på vad jag kan bygga av xr650 eller cr 250 ram. Motor oklart.
 
Saknar nåt brutalt i street eller motardsegmentet. Ni nämner mt01 , kommer alltid bli för tung för mig. Sen en moddad ktm 525 tror jag det stod, lite för liten över 120km/h. Så nåt däremellan, gärna twin ( inget krav) max 150-160kg och snabb till 200km/h. Hanterbarhet och bakhjulsåka i alla farter är viktigt. Vad tror ni om det? Förslag på kombinationer?
Vad hamnar vågen på ifall man toklättar en TL1000S/R, VTR1000F?
 
Saknar nåt brutalt i street eller motardsegmentet. Ni nämner mt01 , kommer alltid bli för tung för mig. Sen en moddad ktm 525 tror jag det stod, lite för liten över 120km/h. Så nåt däremellan, gärna twin ( inget krav) max 150-160kg och snabb till 200km/h. Hanterbarhet och bakhjulsåka i alla farter är viktigt. Vad tror ni om det? Förslag på kombinationer? Funderar själv på vad jag kan bygga av xr650 eller cr 250 ram. Motor oklart.

Tror att Highlanders flattrack-hoj tog fasta på just det hålrummet. Synd att det inte lyckades ända ut till marknaden.

http://www.bikez.com/motorcycles/highland_950_street_tracker_2012.php

ISR har f.ö. byggt en liknande och mycket frän flat track-inspirerad lätt hoj med V-twin från Folan. Såg den live igår.
 
Last edited:
Saknar nåt brutalt i street eller motardsegmentet. Ni nämner mt01 , kommer alltid bli för tung för mig. Sen en moddad ktm 525 tror jag det stod, lite för liten över 120km/h. Så nåt däremellan, gärna twin ( inget krav) max 150-160kg och snabb till 200km/h. Hanterbarhet och bakhjulsåka i alla farter är viktigt. Vad tror ni om det? Förslag på kombinationer? Funderar själv på vad jag kan bygga av xr650 eller cr 250 ram. Motor oklart.

Det du nämner där låter ju som en yamaha mt09
 
Saknar nåt brutalt i street eller motardsegmentet. Ni nämner mt01 , kommer alltid bli för tung för mig. Sen en moddad ktm 525 tror jag det stod, lite för liten över 120km/h. Så nåt däremellan, gärna twin ( inget krav) max 150-160kg och snabb till 200km/h. Hanterbarhet och bakhjulsåka i alla farter är viktigt. Vad tror ni om det? Förslag på kombinationer? Funderar själv på vad jag kan bygga av xr650 eller cr 250 ram. Motor oklart.


Skall det gå snabbt till 200 krävs det i storleksordningen 80-100 häst, det kan man iof få ur en Aprilia SXV550 men till katastrofal hållbarhet. Skall det hålla så är det motorer i stil med Ducati/Aprilia/KTM 750-1000cc twinnar och de väger på tok för mycket för att du skall klara viktkravet utan dyr anorexiakost. Att stoppa in en Twin i ett crosschassie tror jag inte på, de har ju ramrör under motorn vilket ger mycket kapande om den skall ha en chans att få plats. Lättare att modifiera ramar som från början är avsedda att inte ha dessa ramrör.

Jag tror mer på att leta upp vilken motor man vill ha och ta dess originalchassie och börja därifrån.
 
Mt09 är tyvärr ca 30 kg för tung.
Street tracker ja, hade glömt den, lite kul skapelse ev. Hittar dock varken hk eller vikt.
Ang cr chassiet, blir isf en stånka i det på 60+hk. Kommer dock aldrig få rulla på gata.
Kan va som du säger boris att bäst är att utgå från ett koncept och vidareutveckla det.
Tack för svar. Ska kolla runt i sommar och ev bygga nåt i vinter.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top