Hojar med katalysator innan 2007

Jesper87

Medlem
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
Permanentlånar ysf750
Hej, är på jakt efter en cykel med katalysator. Då den ska användas till pendling och parkeras på tveksamma platser vill jag helst inte lägga så mycket pengar så jag söker efter en som är tillverkad tidigare än 2007. De jag redan vet som jag kommer på i huvudet är Suzuki V-strom, och Bmw R1100rs. Fyll gärna på med fler.

Tack på förhand. /Jesper

Vill du absolut ha katalysator så tycker jag det känns rimligare att välja den hojen du vill ha och sen eftermontera katt. Där ligger hundratals avmonterade KTM/Husaberg kattar som är originalmonterade på endurohojarna men ingen människa kör med. Du lär inte behöva bjuda på många öl för att få en...

Varför ska det så tvunget vara kat på?

Är det för miljöns skull så är det vad jag förstår ingen fördel att köra hoj ändå då de släpper ut betydligt mer skadliga avgaser än moderna bilmotorer.

Yamaha FZ6 från 2004.
Eller köp min kat som suttit på en sådan och samlar damm på garagehyllan :rolleyes:

Alla BMW från någonstans på 90-talet och framåt. F650-serien är bra pendlarhojar med ABS osv. Speciellt Scarvern är väl stöldskyddad med immobilizer och ett utseende som gör att tjuven heller tar något annat.

Last edited:
Orkar man pendla på sporthoj så fick exempelvis ZX6an kat 03, kan tänka mig att dom flesta andra japsarna fick kat däromkring i samband med modellbyten. Tror inte Kawa gjorde det för dom var snälla utan för det dök upp något miljökrav på någon marknad. Katen på 03/04 är för övrigt ej återkopplad, det kom på modell 05/06. Ska vi gissa för att det kom ytterligare något miljökrav.

Varför ska det så tvunget vara kat på?

Är det för miljöns skull så är det vad jag förstår ingen fördel att köra hoj ändå då de släpper ut betydligt mer skadliga avgaser än moderna bilmotorer.

Han kanske vill köra hoj men så miljösnällt som möjligt? Annars kan vi ju plocka bort alla katar på nästan alla fordon som finns med hänvisning till att dom ändå släpper ut mer skit än en VW UP/Toyota Aygo/Nissan Micra/Etc. Inte så användabart argument om man ändå inte kör tråkbilen i fråga.

Tack för alla tipsen. Nu när jag ser det kommer jag på att gts 1000 har kat. Lite stort för mig dock när man ska kryssa i filerna strax öster om Scania-land. Jag vill som sagt pendla så miljövänligt som möjligt och jag har läst siffror som säger att det är 100 gånger värre för miljön att köra en bil utan katalysator än en med. Borde också gå att översätta till hojar om man jämför sådana med katalysator gentemot gamla förgasarhojar innan euro2.

Jag har för mig att Bmw F650 har förknasare. Är du säker på att de har kat?

Jag har själv tänkt tanken att montera på kat på en cykel men tänker att den borde brinna upp rätt fort om det inte finns lambdastyrning plus att gamla hojar brukar vara ställda att gå fett. Det leder mig till nästa fråga, har inte transalpen från 2000 förgasare?

Tack/ Jesper

Tack för alla tipsen. Nu när jag ser det kommer jag på att gts 1000 har kat. Lite stort för mig dock när man ska kryssa i filerna strax öster om Scania-land. Jag vill som sagt pendla så miljövänligt som möjligt och jag har läst siffror som säger att det är 100 gånger värre för miljön att köra en bil utan katalysator än en med. Borde också gå att översätta till hojar om man jämför sådana med katalysator gentemot gamla förgasarhojar innan euro2.

Jag har själv tänkt tanken att montera på kat på en cykel men tänker att den borde brinna upp rätt fort om det inte finns lambdastyrning plus att gamla hojar brukar vara ställda att gå fett. Det leder mig till nästa fråga, har inte transalpen från 2000 förgasare?

Tack/ Jesper

Vad som är mest miljövidrigt beror på vilka typ av utsläpp som för tillfället anses värst. Nu gnäller ju folk mycket om Co2 och där hjälper inte katen ett dugg, men för annan skit som kolväten och kväveoxider så funkar den desto bättre.

Det finns både förgasarhojar och förgasarbilar med kat men resultatet har åtminstone på bilsidan varit lite sissådär när det gäller avgasvärden när bilen blir lite smågammal, vet att Ford Fiestor från tiden då katkrav infördes hade sådana problem och fick ganska snart insprutning istället, på hojsidan så är det ju ingen som mäter när hojen väl är såld så där är svårare att säga. Kawa hade hojar med förknasare och kat i början av 2000 talet, tror att dom var av sådan typ som via solenoider kunde magra blandningen vid kombinationer av varvtal och trottel (vet att dom var elektriska och så funkade de elektriskt styrda förgasarna på min SRAD-gixxer, den hade förvisso inte kat).

Finns gott om hojar utan lambdastyrning som har kat, även på de med lambdastyrning så kör den bara i closed loop på tomgång och mycket låga gaspådrag så nog kan man bygga en kat som överlever.

Tack/ Jesper

BMW 650/Aprilia Pegaso har kat ihop med förgasarmotor något år på 90-talet. Sprut kommer år 2000 och då har de båda kat.

Om du ska tänka miljövänligt så tänk till på bränsleförbrukning
jag klarar köra min Bmw F800s 07 på 0,36L/mil om jag tar det lugnt. normalt ligger jag på ca 0,45-0,50 men då kör jag ju med hojen men på bana så kommer jag nog inte över 0,70 hur jag än kör :tummenupp
vad jag läst så har F650 något i liknande förbrukning men betydligt mindre effekt.

BMW 650/Aprilia Pegaso har kat ihop med förgasarmotor något år på 90-talet. Sprut kommer år 2000 och då har de båda kat.

BMW 650 har kat från dag 1 1994. Ingen aning om Aprilia.

Ytterligare tips: SV650 från 2003 och framåt har katalysator och sprut, är smidig som få och billig.

Jesper87, driver du aprillo med oss? :va

Nope.

Förbrukning är förvisso en faktor att räkna in men utan kat (och avgaskrav*) kan man köra den snålaste av hojar och ändå vara mycket värre för miljön än största moderna suven.

Sv650 alltså, det visste jag inte, man sitter rätt framåtlutad på dom va?

*redigering

Last edited:
Förbrukning är förvisso en faktor att räkna in men utan kat kan man köra den snålaste av hojar och ändå vara mycket värre för miljön än största moderna suven.

Ok, nu ska jag först och främst erkänna min okunskap i ämnet men jag måste säga att jag har lite svårt att tro på det där påståendet. På katalysatorbilar med defekt kat så räcker det ju med att varmköra motorn för att man ska kunna klara besiktningens avgastest galant med katten totalt rensad på sitt innehåll. Det är ju en välkänd och betydligt billigare metod att ta sig igenom besiktningen än att köpa ny kat...

Ok, nu ska jag först och främst erkänna min okunskap i ämnet men jag måste säga att jag har lite svårt att tro på det där påståendet. På katalysatorbilar med defekt kat så räcker det ju med att varmköra motorn för att man ska kunna klara besiktningens avgastest galant med katten totalt rensad på sitt innehåll. Det är ju en välkänd och betydligt billigare metod att ta sig igenom besiktningen än att köpa ny kat...

Hm. Jag tänkte inte riktigt som jag skrev. Man kan få en motor ganska ren även utan kat men innan euro2 försökte man inte ens på många cyklar. Det är en sådan äldre cykel som min jämförelse stämmer in på.

Det förvånade mig lite det där med att varmköra motorn. Har du något exempel på vilka årsmodeller det har fungerat på?

Då den ska användas till pendling och parkeras på tveksamma platser vill jag helst inte lägga så mycket pengar...

Du jobbar på ett skumt ställe? Du bor på ett skumt stället? Både och...?
...eller är det passagen av Södertälje två gånger om dagen som oroar dig?

Hur som helst - den tidigaste modellen jag kan tänka mig är Suzuki Kat-ana. Lite klassiker dessutom.
Men, det klart - där sitter man aningens framåtlutad...

Ärligt: titta in på Mobile.de
Du behöver inte köpa hoj där nere, men du kanske kan få några uppslag på hojar man inte tänker på först...?
På Mobile.de finns det en box att ticka som säger "katalysator".
Just nu finns det mer än 33.000 hojar till salu på Mobile som påstås vara utrustade med katalysator.
Fler än 10.000 av dem lär vara scooters av olika slag - trimma din sökning lite mer så lär du ändå ha ett knippe uppslag att söka vidare på i Sverige.

Happy hunting!

Last edited:
Hm. Jag tänkte inte riktigt som jag skrev. Man kan få en motor ganska ren även utan kat men innan euro2 försökte man inte ens på många cyklar. Det är en sådan äldre cykel som min jämförelse stämmer in på.

Det förvånade mig lite det där med att varmköra motorn. Har du något exempel på vilka årsmodeller det har fungerat på?

Jag har ett par katar liggandes som jag plockat ur några gixxerdämpare från 2000-2007
Dem är ganska lätta att få in i valfri dämpare på den hojen du väljer. Du får en mot frakt!

INGEN av de hojarna jag plockade ur dem från hade lambdagivare och därmed...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park