Hojar med katalysator innan 2007

Hm. Jag tänkte inte riktigt som jag skrev. Man kan få en motor ganska ren även utan kat men innan euro2 försökte man inte ens på många cyklar. Det är en sådan äldre cykel som min jämförelse stämmer in på.

Det förvånade mig lite det där med att varmköra motorn. Har du något exempel på vilka årsmodeller det har fungerat på?

Jag känner till flera fall med flera olika bilar då denna metod har använts. Bl.a. med en Ford Mondeo 90-talare. Det är dock knappast biltypensom är avgörande i fallet.

Är motorn frisk och varmkörd gör katten inte såååå mycket angående de ämnen som mäts på bilprovningen. Då de flesta bilar är varmkörda när de besiktas, eftersom man nyss anlänt dit, så är det nog väldigt få bilar som underkänns pga fel på katten. Om man haft bilen parkerad på bilprovningen och besiktar den kall så kan dock även en helt ny bil få underkänt på avgasvärdena.

Jag känner till flera fall med flera olika bilar då denna metod har använts. Bl.a. med en Ford Mondeo 90-talare. Det är dock knappast biltypensom är avgörande i fallet.

Är motorn frisk och varmkörd gör katten inte såååå mycket angående de ämnen som mäts på bilprovningen. Då de flesta bilar är varmkörda när de besiktas, eftersom man nyss anlänt dit, så är det nog väldigt få bilar som underkänns pga fel på katten. Om man haft bilen parkerad på bilprovningen och besiktar den kall så kan dock även en helt ny bil få underkänt på avgasvärdena.

Okej. Pratade med en kompis som arbetar med avgasrening. Han sade att det är fullt möjligt att få igenom bilen genom bilprovningen men han var då andra sidan inte speciellt imponerad av vad de faktiskt lyckas mäta. Bilen kanske alltså går igenom bilprovningen men är ändå betydligt sämre för miljön när katten är paj.

Sen är ju som sagt många hojar byggda innan miljökraven inte alls optimerade för att vara miljövänliga så det är också en stor faktor.

Mobile.de var ju ett bra tips, ska kolla på det. Angående tveksam parkering så bor jag i ett normalt lägenhetsområde i Sthlm men hojen kommer stå ute och jag slipper gärna betala för halv-försäkring.

Jesper87, välj du valfri hoj med katalysator men se till att den fungerar, för jag klimatkompenserar just för dig.

Min hoj står alltid 10 minuter på tomgång innan jag åker iväg, givetvis har jag slängt kattarna så långt jag kunde, allt för att kunna göra en så rejäl klimatkompensering för alla miljöpartister där ute :tungan

Ps. Jag sätter en stor ära i att jag ibland kan få hojen att förbruka 1l/mil :banana

Jesper87, välj du valfri hoj med katalysator men se till att den fungerar, för jag klimatkompenserar just för dig.

Min hoj står alltid 10 minuter på tomgång innan jag åker iväg, givetvis har jag slängt kattarna så långt jag kunde, allt för att kunna göra en så rejäl klimatkompensering för alla miljöpartister där ute :tungan

Ps. Jag sätter en stor ära i att jag ibland kan få hojen att förbruka 1l/mil :banana

Jag ber att få slippa inlägg av denna karaktär i den här tråden.

Last edited:
När jag läser den här tråden så blir min slutsats att katalysatorn gör mest nytta när motorn är kall.
När motorn är varm gör katalysatorn liten nytta.
Slutsatsen är att motorvärmare kan vara det bästa för miljön. (fråga inte mig hur man sätter motorvärmare på en hoj.)
Och självklart kör man motorvärmaren på Grön El. Då kan man med gott samvete och Grön El skita i att endera importerar Sverige (vid elbrist) smutsig kolkraft eller exporterar Sverige vid elöverskott ren kärnkraft (som minskar eldningen av smutsig kolkraft i Polen och Tyskland).
Våra politiker har alltid rätt, :) marginalelresonemanget som Energimyndigheten stödde i slutet av 1990-talet är fel. :fakta

Last edited:
Fast en katalysator funkar ju i princip inte alls när den är kall? Varför tillverkar man katalysatorer om de inte hjälper en varm motor när de själv inte funkar när de är kalla?

Jag är skeptisk..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...