Hojar i Försäkringsklass 6?

• Thread starter Thread starter Zee
  • Start date Start date

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Funderar på en hoj i Försäkringklass 6 till nästa säsong, eventuellt.

Ngn som vet vilka hojar som ligger i den klassen?

Hur ligger det till med Fajjoblejd -97 till -99, exempelvis?

Jag är mest intresserad av rad4or och twinnar i 750cc-1000cc klassen som ligger i Försäkringsklass 6?

Och Ducco SS 900 i.e. va?

Men förutom Ducs då?

Zee skrev:
Funderar på en hoj i Försäkringklass 6 till nästa säsong, eventuellt.

Ngn som vet vilka hojar som ligger i den klassen?

Hur ligger det till med Fajjoblejd -97 till -99, exempelvis?

Jag är mest intresserad av rad4or och twinnar i 750cc-1000cc klassen som ligger i Försäkringsklass 6?

Bladen ligger väl i 7´an tror jag.

Hur man hittar det enkelt på webben vet jag inte, har själv sökt, däremot i BIKE´s TEST Begagnatguiden 2004/2005 finns det en sammanställning över olika hojars F-klass

Last edited:
Yamaha Fazer 600, Fz6, Bulldog (kanske tom klass 5).
Honda 750 VFR, VTR 1000F, CB600F, möjligen även Hornet 600.
Suzuki Bandit 1200, GSX600F (5:a kanske), GSX750F.

Tumregel har hojen under 100 hästar så är det inte klass 7. Alternativt om den har drygt 100 hästar fast väger en del.

:tummenupp

Goose skrev:
Bladen ligger väl i 7´an tror jag.

Hur man hittar det enkelt på webben vet jag inte, har själv sökt, däremot i BIKE´s TEST 2005/2005 finns det en sammanställning över olika hojars F-klass

Är du säker?

Hur är det man räknar fram klassen nu igen? Effekten och vikten i ngn relation.. :va Kommer fasiken inte ihaug..

Edit: y kg / x kW = z där z avrundas uppåt till försäkringsklassen?

Last edited:
Zee skrev:
Är du säker?

Hur är det man räknar fram klassen nu igen? Effekten och vikten i ngn relation.. :va Kommer fasiken inte ihaug..

Försäkringarna delas in i sju klasser enligt följande formel:

KW

-------------------

tjänstevikt + 75 kg

Den faktor du får multiplicerar du med 100. Stryk decimalerna (avrunda inte, bara stryk).
Klass 1 är billigast och klass 7 dyrast.

Klassgränserna är följande: -5 = FK 1 : 6-8 = 2 : 9-12= 3 : 13-15= 4 : 16-19= 5 : 20-24= 6 : 25- = 7

Från mcpoolens hemsida, Där finns ocskå en klassningstabell :tummenupp

Zee skrev:
Är du säker?

KW

-------------------

tjänstevikt + 75 kg

Den faktor du får multiplicerar du med 100. Stryk decimalerna (avrunda inte, bara stryk).
Klass 1 är billigast och klass 7 dyrast.

Klassgränserna är följande: -5 = FK 1 : 6-8 = 2 : 9-12= 3 : 13-15= 4 : 16-19= 5 : 20-24= 6 : 25- = 7
Hittills har man skrivit in de värden som bilregistret har. Eftersom det har varit mycket fusk och extrema anpassningar till systemet (sportcyklar i FK2 etc) har bolagen börjat tillämpa regeln att effekten skall vara den högsta effekt som fordonet har, s.k. ursprungseffekt (för en 750 blir det 100-150 hk). Detta innebär att cyklar som tidigare klassats lågt trots att de egentligen har hög effekt fått höjningar eftersom det inte längre blir möjligt att ha en CBR 900 RR i klass 4 (baserat på att effekten skall vara sänkt till 50 hk). Räkna med att alla 600cc och uppåt av 90-talssnitt hamnar i FK7.

Eftersom bolagen tillämpar reglerna på olika sätt eller inte alls går det alltså inte att i dagsläget säga vilken försäkringsklass en MC går i. Det beror ju inte minst på vem som äger den, vilket försäkringsbolag man har och när man tecknat försäkringen! De uppgifter som ibland förekommer om låga försäkringsklasser är i allmänhet fel vad gäller strypta sportcyklar.

Customcyklar är gynnade av det aktuella försäkringssystemet. Eftersom man bygger principen på KW i förhållande till vikt och en långslagig V-motor har få KW men högt vridmoment (som man inte tar hänsyn till) ligger dessa normalt i FK 3-4.

Off-road MC har en helt separat klassning som ger betydligt lägre premier men också andra självrisker. Det finns vissa spärrar om t.ex. ägarens ålder.

Premien beror också på var i landet du bor. Man har delat in landet i sju zoner och det har också blivit rörigare med tiden. Förr gick gränserna vid kommungränserna men nu delar man upp det på kommunkod eller postnummer. Ettan är dyrast och sjuan billigast. Det innebär att den som bor i Märsta får ungefär halva premien jämfört med den som bor i Stockholms kommun.

Alla bolag tillämpar bonusregler. De är samma som för bil och du kan flytta en bilförsäkring till din MC och tvärtom. När vi pratar bonus menar vi den rabatt som du får på trafikförsäkringen. Du startar med 0% och får för varje skadefri 12:e försäkringsmånad en klass bättre. Första steget är 20% och sedan får du ytterligare 10% var 12:e månad. När du nått 60% krävs sju skadefria år i följd för att du ska få den högsta nivån på 75%. Du får ingen bonus på stöldmomentet och det är andra regler för vagnskadan där du startar med 30% (vid 20% på trafiken) och får högst 50%. Extrarabatter på stöld och vagnskada förekommer i vissa bolag.

Har du en försäkringsbillig MC kan det löna sig att låta den vara påställd året runt eftersom du då bygger upp bonusen snabbare (ställer du av den och inte betalar någon trafikförsäkringen kan du naturligtvis inte tillgodoräkna dig den tiden). Flera bolag lämnar rabatt på MC påställda hela året, Holmia ger t.ex. 32% på helårspremien. Betalar du t.ex. 5.000:-/år i trafikförsäkring år 1 och har den påställd i 6 mån kostar det 2.500:-. Har du den påställd hela året får du ca 1.500:- i rabatt och du betalar alltså ca 3.500:-. År 2 får du med årsförsäkringen 20% bonus vilket gör att premien sjunker till 4.000:-/år. Med 32% från det blir premien år 2 ca 2.800:-. Du har alltså betalat 6.300:- för 2 hela år istället för 5.000:- för två halvår. De flesta behöver en garageförsäkring (stöld för avställt fordon) så skillnaden blir i slutändan försumbar. Har du vagnskada blir resultatet ännu bättre från första till andra året och från andra till tredje (då får du max bonus på vagnskadan) men inte sen. Räkneexemplet tar inte hänsyn till grundpremien (på ett par hundralappar/år) som man aldrig får några rabatter på.

Det finns ytterligare faktorer som påverkar premien. Hur gammal din motorcykel är spelar in genom att du får en rabatt om motorcykeln är två år (vanligen 40% på kaskopremierna) och ytterligare rabatt om den är äldre än fem år (50%). Är den äldre än 15 år finns specialförsäkringar. De här procenttalen skiljer sig något åt mellan bolagen. Vissa ger dessutom extra rabatt om du har 10 skadefria år i följd.

Glöm sen inte att det finns specialförsäkringar som är beroende av ägarens kön, ålder och typ av motorcykel.

Goose skrev:

KW

-------------------

tjänstevikt + 75 kg

saxat från McPoolen´s hemsida

Jag har en fireblade -96 och jag betalar 6100:-/år för en helförsäkring. Tycker jag är rimligt. Jag har trygghansa som bolag.

Goose skrev:
Goose skrev:

KW

-------------------

tjänstevikt + 75 kg

saxat från McPoolen´s hemsida

MC Poolen var populära idag

Damn vad det rasslade till med inlägg där, dudes. :)

ok, då var jag hyfsat rätt ute. Glämde 75 kilo extra.

Fler klass 6 hojar då?
Hur är det med TL1000 R/S, Fajjostorm o likn?

Edit: Gärna försäkringpremier för er som kan bidra med sådant. Tack Dawan.

Last edited:
Finns ju flera bolag som skrotat 7klassystemet. En relativt bra signifikant del i premiesättningen som kanske inte många tänker på är ju hojens årsmodell. Finns ju flera hojmodeller som har stora skillnader i priser p.g.a. dess ålder.

Annars har jag hört att Kawa ZX6r är billig. :tungan

Kolla även ZX-7r, den skulle jag fått sketabilligt i försäkring innan jag köpte sexan. Sjuan är förövrigt i mina ögon världens ballaste sporthoj.

hållundan skrev:
Finns ju flera bolag som skrotat 7klassystemet. En relativt bra signifikant del i premiesättningen som kanske inte många tänker på är ju hojens årsmodell. Finns ju flera hojmodeller som har stora skillnader i priser p.g.a. dess ålder.

Kolla även ZX-7r, den skulle jag fått sketabilligt i försäkring innan jag köpte sexan. Sjuan är förövrigt i mina ögon världens ballaste sporthoj.

Vad pröjsar du för ZX6an?

Visst vettu, apbillig! Kan rekommendera den till vem som helst, min halvförsäkring på 11.600 / år är ju rena högvinsten! :4skrika :3freak

Men vafan, det är ju "bara" pengar...

/Marcus

Zee skrev:
Vad pröjsar du för ZX6an?
Pitalar 5100:- halv/helår. Det är relativt billigt i jämförelse med min inkomst och intresset att skänka pengar till FB...

Edit: Tilläggas ska göras att det är en gammal harv från '95. Visst, nya sexan kostar multum, men de äldre modellerna är inte speciellt dyra. För, det är ingen som tvingar en att köra med sprojlans grejer. ;)

Edit2: Det skilde ca 10 K mellan årsmodell 1997 och 1998 för mig när jag kollade runt försäkringar. Visst, 1998an är en helt anna hoj, men ändå...

hållundan skrev:

när jag skulle köpa hoj förra året, så ringde jag runt & kolla för R6 & ZX6R

kawan var ca: 400:- dyrare per månad (billigaste bolaget)

iofs så var R6:an en 99 & kawan en 00:a

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...