Zee skrev:
Är du säker?
Hur är det man räknar fram klassen nu igen? Effekten och vikten i ngn relation..

Kommer fasiken inte ihaug..
Försäkringarna delas in i sju klasser enligt följande formel:
KW
-------------------
tjänstevikt + 75 kg
Den faktor du får multiplicerar du med 100. Stryk decimalerna (avrunda inte, bara stryk).
Klass 1 är billigast och klass 7 dyrast.
Klassgränserna är följande: -5 = FK 1 : 6-8 = 2 : 9-12= 3 : 13-15= 4 : 16-19= 5 : 20-24= 6 : 25- = 7
Hittills har man skrivit in de värden som bilregistret har. Eftersom det har varit mycket fusk och extrema anpassningar till systemet (sportcyklar i FK2 etc) har bolagen börjat tillämpa regeln att effekten skall vara den högsta effekt som fordonet har, s.k. ursprungseffekt (för en 750 blir det 100-150 hk). Detta innebär att cyklar som tidigare klassats lågt trots att de egentligen har hög effekt fått höjningar eftersom det inte längre blir möjligt att ha en CBR 900 RR i klass 4 (baserat på att effekten skall vara sänkt till 50 hk). Räkna med att alla 600cc och uppåt av 90-talssnitt hamnar i FK7.
Eftersom bolagen tillämpar reglerna på olika sätt eller inte alls går det alltså inte att i dagsläget säga vilken försäkringsklass en MC går i. Det beror ju inte minst på vem som äger den, vilket försäkringsbolag man har och när man tecknat försäkringen! De uppgifter som ibland förekommer om låga försäkringsklasser är i allmänhet fel vad gäller strypta sportcyklar.
Customcyklar är gynnade av det aktuella försäkringssystemet. Eftersom man bygger principen på KW i förhållande till vikt och en långslagig V-motor har få KW men högt vridmoment (som man inte tar hänsyn till) ligger dessa normalt i FK 3-4.
Off-road MC har en helt separat klassning som ger betydligt lägre premier men också andra självrisker. Det finns vissa spärrar om t.ex. ägarens ålder.
Premien beror också på var i landet du bor. Man har delat in landet i sju zoner och det har också blivit rörigare med tiden. Förr gick gränserna vid kommungränserna men nu delar man upp det på kommunkod eller postnummer. Ettan är dyrast och sjuan billigast. Det innebär att den som bor i Märsta får ungefär halva premien jämfört med den som bor i Stockholms kommun.
Alla bolag tillämpar bonusregler. De är samma som för bil och du kan flytta en bilförsäkring till din MC och tvärtom. När vi pratar bonus menar vi den rabatt som du får på trafikförsäkringen. Du startar med 0% och får för varje skadefri 12:e försäkringsmånad en klass bättre. Första steget är 20% och sedan får du ytterligare 10% var 12:e månad. När du nått 60% krävs sju skadefria år i följd för att du ska få den högsta nivån på 75%. Du får ingen bonus på stöldmomentet och det är andra regler för vagnskadan där du startar med 30% (vid 20% på trafiken) och får högst 50%. Extrarabatter på stöld och vagnskada förekommer i vissa bolag.
Har du en försäkringsbillig MC kan det löna sig att låta den vara påställd året runt eftersom du då bygger upp bonusen snabbare (ställer du av den och inte betalar någon trafikförsäkringen kan du naturligtvis inte tillgodoräkna dig den tiden). Flera bolag lämnar rabatt på MC påställda hela året, Holmia ger t.ex. 32% på helårspremien. Betalar du t.ex. 5.000:-/år i trafikförsäkring år 1 och har den påställd i 6 mån kostar det 2.500:-. Har du den påställd hela året får du ca 1.500:- i rabatt och du betalar alltså ca 3.500:-. År 2 får du med årsförsäkringen 20% bonus vilket gör att premien sjunker till 4.000:-/år. Med 32% från det blir premien år 2 ca 2.800:-. Du har alltså betalat 6.300:- för 2 hela år istället för 5.000:- för två halvår. De flesta behöver en garageförsäkring (stöld för avställt fordon) så skillnaden blir i slutändan försumbar. Har du vagnskada blir resultatet ännu bättre från första till andra året och från andra till tredje (då får du max bonus på vagnskadan) men inte sen. Räkneexemplet tar inte hänsyn till grundpremien (på ett par hundralappar/år) som man aldrig får några rabatter på.
Det finns ytterligare faktorer som påverkar premien. Hur gammal din motorcykel är spelar in genom att du får en rabatt om motorcykeln är två år (vanligen 40% på kaskopremierna) och ytterligare rabatt om den är äldre än fem år (50%). Är den äldre än 15 år finns specialförsäkringar. De här procenttalen skiljer sig något åt mellan bolagen. Vissa ger dessutom extra rabatt om du har 10 skadefria år i följd.
Glöm sen inte att det finns specialförsäkringar som är beroende av ägarens kön, ålder och typ av motorcykel.