Hojar från tyskland

spexarn

Alzheimers light
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
Suzuki Gsx-r 750 -01 Streetfighter
hur fungerar det att importera en hoj från tyskland, kan man svenskregga den, och finns det länder som man inte kan regga hojar från?

spexarn skrev:
hur fungerar det att importera en hoj från tyskland, kan man svenskregga den, och finns det länder som man inte kan regga hojar från?

Du tar enklast hem en cykel inom EU

Ska du ta hem en cykel tex från tyskland så ska du se till att få med dig Fahrzugbrief (stavning?) det är som det svenska registrerings beviset.

Cykeln ska varit i bruk längre än 6 månader och gått längre än tror det var 600 mil (dock lite osäker här) annars får du momsa 25% på inköpspriset för dig. kan säga det också att det är du som ska anmäla till skatteverket att din cykel inte uppfyller dessa krav, så man kan ju skita i det men ja tror det var då det kallades skatte fusk:hihi

Du kan tex inte regga in en cykel som i sin tur har varit importerad till tex tyskland alltså inte en andra hans import.

Tror mycket står hos bilprobningen om du går in på deras sida eller inger, sen när du fårr hem den och har alla papper så ska du göra en reg besiktning som kostar ca 2000 kr där dom ser över skicket och fyller i lite papper.

Last edited:
spexarn skrev:

Man åker ner och köper en hoj tar den på kärra hem och beställer tid hos Bilprovningen och gör en regbesiktning. Tänka på att ta hojar från älder EU länder för de som kom med för snart 2 år sedan funkar det inte bra med ännu. Se till att få med reg handlingar från den tidigare ägaren annars är det kört.

Ett annat tips är att det blir inte direkt billigare att importera en hoj själv. Pris skillnaden är för liten. Det är höga omkostnader. Sen beror det själklart på vad för hoj Du skall köpa.

Mvh Björn / www.stibix.se

Björn J skrev:
Man åker ner och köper en hoj tar den på kärra hem och beställer tid hos Bilprovningen och gör en regbesiktning. Tänka på att ta hojar från älder EU länder för de som kom med för snart 2 år sedan funkar det inte bra med ännu. Se till att få med reg handlingar från den tidigare ägaren annars är det kört.

Ett annat tips är att det blir inte direkt billigare att importera en hoj själv. Pris skillnaden är för liten. Det är höga omkostnader. Sen beror det själklart på vad för hoj Du skall köpa.

Mvh Björn / www.stibix.se

Det bli garanterat billigare och ta hem själv, absolut om man nu skulle ta med sig lite öl på vägen hem.

spexarn skrev:
Jo de ska väl funka bra.

Som jag hajat de så är de en del papper som behövs fyllas i, men så länge hojen kommer med schyssta papper från början så tror ja nog de inte är några problem.

Kolla även så att du får med alla kostnader, de är visst en viss procent skatt när man importerar (har jag för mig i alla fall).

P.S
Min e för övrigt en import från Tyskland =) men den hade rullat ett par år i Sverige när jag köpte den.

Last edited:
det är med andra ord lite omständigt, såg det var någon som sålde en r1 -04, och en gsxr -05 på blocket, och det stod att dom inte gick att regga i sverige?? från tyskland, blev lite fundersam , men vilket är bästa/lättaste/billigast att importera ifrån?

RS "Alex" skrev:
Du tar enklast hem en cykel inom EU

Ska du ta hem en cykel tex från tyskland så ska du se till att få med dig Fahrzugbrief (stavning?) det är som det svenska registrerings beviset.

Cykeln ska varit i bruk längre än 6 månader och gått längre än tror det var 600 mil (dock lite osäker här) annars får du momsa 25% på inköpspriset för dig. kan säga det också att det är du som ska anmäla till skatteverket att din cykel inte uppfyller dessa krav, så man kan ju skita i det men ja tror det var då det kallades skatte fusk:hihi

Du kan tex inte regga in en cykel som i sin tur har varit importerad till tex tyskland alltså inte en andra hans import.

Tror mycket står hos bilprobningen om du går in på deras sida eller inger, sen när du fårr hem den och har alla papper så ska du göra en reg besiktning som kostar ca 2000 kr där dom ser över skicket och fyller i lite papper.

spexarn skrev:
det är med andra ord lite omständigt, såg det var någon som sålde en r1 -04, och en gsxr -05 på blocket, och det stod att dom inte gick att regga i sverige?? från tyskland, blev lite fundersam , men vilket är bästa/lättaste/billigast att importera ifrån?

gå in på mobile.de leta upp en cykel, helst hos en handlare

Försök ta kontakt med honom via mail och tele om han kan eng eller du tyska sen kanske man ska sattsa på att ha flera altenativ när man väl kommit ner så du inte åkt ner i onödan.

Se till att ha alla papper i ordning för då kommer det gå smidigare hos svensk bilprovning.

Sattsa på att stanna på "kalles" i bug strax söder om puttgarden för att köpa pilsner:)

Så kommer du hem lyckligt med en bil lastad med pilsner å en hoj:tummenupp

Vet inte om det står på vv hemsida något :confused: annars gå in på SB och ring dom och försök få allt bekräftat, sen kan du säkert söka efter tidigare trådar... det jag säger är bara grundat på min erfarenhet av en importerad cykel.

Söker man att göra ett klipp så är det säkert bra men nu senaste cykeln jag köpte valde jag sve känns mer tryggt:)

2fast4hjo skrev:
Om du själv vill slippa krånglet med papper, leverans osv är det bästa att köpa av en firma som sysslar med parallellimport här i Sverige.

du vet ingen firma direkt som sysslar med sånt?

Dessa tycker jag är bäst, supertrevliga och tillmötesgående, ger dessutom 15% rabatt på alla tillbehör (t.ex. kläder) vid höjköp :tummenupp

MC-Kompaniet

spexarn skrev:
du vet ingen firma direkt som sysslar med sånt?

Jodå..har köpt ifrån båda dessa.

www.mc-kompaniet.se och www.rmconsult.se

Som ovan har skrivit så får du 15% på allt i butiken vid köp av ny hoj i ett år av "kompaniet" (har även köpt hoj ifrån Bike i trollhättan, ngt som vi aldrig mer kommer att göra)..Bor inte långt ifrån väring så jag är där titt som tätt. Köpte min hoj där men GSX R:n är köpt ifrån Ulricehamn. Två års garanti.

Av alla mc-butiker jag har handlat av har kompaniet bäst service, bäst priser, trevligast personal alla kategorier. Kan i de allra flesta fallen ta hem motorcyklar och tillbehör om de inte har dem hemma. Min hoj hade de inte hemma men det tog bara runt 10 dagar så hade de tagit hem den inklusive sänkt den. :tummenupp

Last edited:
Det är inga direkta kostnader förknippade med import från EU-land som skrivit på handelsfrihetsavtal t.ex Tyskland, Belgien, Italien m.m.

Ska du vara på säkra sidan (och det ska man) ring och kolla ramnumret med svenska generalagenten, dom ger dig ALLA uppgifter du behöver. Färg, årsmodell, motornr. m.m.

Exportregistrera sedan hojen (om du är i tyskland) då får du en månad att köra på i Sverige dessutom så står du på maskinen och det kan ju vara bra med alla bluff-töntar i världen.

Det går absolut att tjäna (läs: spara) pengar på att handla från annat land...

You go girl :tummenupp

Jag var o hämtade min X11 i tyskland i somras det var lättare än jag trodde

Bifogat

• Import 005.jpg
    Import 005.jpg
    135.6 KB · Visningar: 93
Mr Helmut skrev:
annars får du momsa 25% på inköpspriset för dig. kan säga det också att det är du som ska anmäla till skatteverket att din cykel inte uppfyller dessa krav, så man kan ju skita i det men ja tror det var då det kallades skatte fusk:hihi
Är detta helt säkert att du själv lämnar dom uppgifterna? gör inte SBP det automatiskt? Om inte så behöver man ju inte bry sig om den dumma regeln.

FUBAR skrev:
Är detta helt säkert att du själv lämnar dom uppgifterna? gör inte SBP det automatiskt? Om inte så behöver man ju inte bry sig om den dumma regeln.

Säger inte att jag gjort så:hihi men ja det är fakta :fakta JAG vet

ska du helgardera dig kan du be säljaren skriva på kvitto, mätare bytt vid tex 400 mil + mätarställning"200 mil" nu alltså uppfyler du kraven så kan inte skatteverket komma och klaga om dom vill det heller :tuttar

Mr Helmut skrev:
Säger inte att jag gjort så:hihi men ja det är fakta :fakta JAG vet

ska du helgardera dig kan du be säljaren skriva på kvitto, mätare bytt vid tex 400 mil + mätarställning"200 mil" nu alltså uppfyler du kraven så kan inte skatteverket komma och klaga om dom vill det heller :tuttar
Fan vad bra. Nu ska jag kolla lite om det går att få en ny ktm 660 lite billigare då. Thx for the tip :tummenupp

Glöm bara inte att väga hojjen hos nån behörig firma innan du åker till bilprovningen för reg.besikning, det är inte alla bilprovningar i Sverige som har våg :P

Gav 47000 för min gixxer 1000 -01 i slutet juli, med resa, sprit :) ,vägning och reggning blev det ca 53000 kronor. Helt okej tyckte jag, ingen jätteförtjänst, men ändå. Dessutom mycket enkelt :tummenupp

freding skrev:
Gav 47000 för min gixxer 1000 -01 i slutet juli, med resa, sprit :) ,vägning och reggning blev det ca 53000 kronor. Helt okej tyckte jag, ingen jätteförtjänst, men ändå. Dessutom mycket enkelt :tummenupp
Jag gav 42000 för X11an resan kostade 3000 besiktning 2000 så nog finns det pengar att spara, jag köpte min privat och då blir det ju ännu billigare även i tyskland, sen tar man med lite drycker hem så sparar man lite på det också

PeP skrev:
Jag gav 42000 för X11an resan kostade 3000 besiktning 2000 så nog finns det pengar att spara, jag köpte min privat och då blir det ju ännu billigare även i tyskland, sen tar man med lite drycker hem så sparar man lite på det också

ja det kanske inte är så dumt att köpa en till då :) , verkar ju finnas lite pengar att spara, och passa på att köpa lite alkohol hehe !

Nyheter
Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!