Hoj Vs. Bil

Diversion skrev:
...I bilen tänker man aldrig, undrar om jag kom ihåg att efterdra fälgmuttrarna... Inte jag iaf.
Varje år när jag byter från sommar- till vinterdäck och vice versa börjar jag fundera på det där. Det är nog inget hälsotecken :D

Det krävs jävligt mycket av dig som förare för att hänga av en sportbil på gata med hoj. På bana där man inte behöver oroa sig för älgar, grus och möten så är det en annan sak.

Firefly skrev:
Bilar har mer gummi i backen och kan därför bromsa senare m.m. Ta ut en snabb bil och en mc på en kurvig skogsväg med mycket nivå skillnade så ska ni se att det är inte så jäkla lätt att hänga av bilen. Man måste vara grym mc förare eller riktigt galen för att lyckas... Det är fakta.

Detta är ju egentligen en riktig B-diskussion men jag kan inte hålla mig.. :rolleyes:

Det handlar ju givetvis vad man jämför med. Rimiligt är väl att ta något lagom vasst som en vanligt dödlig kan få vantarna på och som rullar på väg. :cool:

Jag hävdar bestämt att jag kör ifrån lokale pizzaräsern när vägen börjar svänga om jag bara har hyffsad koll på hur underlaget är så jag slipper kärringåka - med marginal. :crash

Jämför favoritsträckan med min S60 turbo och jämför med samma sträcka fast på hojjen. Visst.. bilen har handikapp i vikt/effekt, men jag tror den största begränsningen är att bilen väger så förbaskat och tyngdpunkten är svår att påverka. Bilen vill ju gärna drifta när man tar kurvorna hårt och jag inbillar mig att när jag snytit ur degen ut huvet så åker jag betydligt fortare med hojjen. :D

Jag har 17" 225'or 45 profil och ett hårt sportchassi så gummi finns och rätt duktig styvhet, väghållning och kontakt (åtminstonde för att vara en volvo).. :fakta

Men som sagt, vad vet jag.. kan ju vara för att det blir fysiskt på ett annat sätt med hojjen.. :confused:

:squid

Är det en relativt liten bana så behövs det inte annat än en skicklig förare i en porsche 996 carrera för att outrunna en R1 med skicklig förare. Det är naturligtvis i svängarna bilarna e snabbare...
Har klipp på just ovastående scenario. Men rakt fram är en annan femma.

Var det inte en mc tidning för cirka 3 år sedan som hade ett test med en Ferrari F40 och en R1:a? Dom körde testet på bana och det var väldigt jämnt men R1:an vann. Detta då tack vare att den drog från på rakorna men tappade i kurvorna. Förarna var proffs så vitt jag vet.

Någon som kommer ihåg testet?

twiZt skrev:
Var det inte en mc tidning för cirka 3 år sedan som hade ett test med en Ferrari F40 och en R1:a? Dom körde testet på bana och det var väldigt jämnt men R1:an vann. Detta då tack vare att den drog från på rakorna men tappade i kurvorna. Förarna var proffs så vitt jag vet.

Någon som kommer ihåg testet?

Sitter med BIKE nr 11-12 November-December 2002. Test mellan corvette Z06 och GSX-R1000. Kevin Schwantz utmanar sig själv som är en hejjare på både hojjen och bakom ratten.

Vetten är en adrenalinstinn sak med 385hk och ett chassi av sportigaste snitt. Banan de kör är Willow Springs och hojjen dräper bilen i samtliga kurvor (tittar på kurvhastighet) och rakorna är det storsmisk som resultat.

Ok bilen är ingen F1 räser men frågan är om det är relevant att jämföra med något mer kostsamt. Bilen går loss på 0.5M SEK.

BigKay skrev:
Är det en relativt liten bana så behövs det inte annat än en skicklig förare i en porsche 996 carrera för att outrunna en R1 med skicklig förare. Det är naturligtvis i svängarna bilarna e snabbare...
Har klipp på just ovastående scenario. Men rakt fram är en annan femma.

Är det Jeremy Clarksons klipp du har? Är det inte blött då? Något skumt har jag för mig att det var. Annars har dom ju testat en C5 Z06 mot en GSXR1000 på Willow springs med ett förödande resultat....för bilen.

Edit. DaGaz hann före ser jag. Liten korrigering bara Z06an har 405hk (och aktivt chassie).

Last edited:
Det där med att bromsa senare me bil är fel. Du har lika lång bromsträcka med en vanlig sporthoj som du har på en grym porche eller viper. Sen o kunna köra fort eller prestera va maskinen klarar e lite si o så. Krävs ngn som Jeffrey Davids (R.I.P) för o köra skiten ur en hoj på landsväg medans d finns en hel uppsjö av bilförare som kan prestera va maskinen klarar. D där me att d e svårare o köra bil fort e rent skitsnack! Har fan aldrig sett en sporbilförare som vågat sätta arslet på en hoj o köra utav fan. Finns en hel del mcförare dock som lyckats bra i bilsports sammanhang.

Ta Isle of man me Jeffrey Davis. Aldrig i helvete att en bil hade hängt me i d tempot. Inslaget me VIPER vs R1 i bike för ngra årsen (ioförsig på bana) R1:an förnedrade vipern totalt! O de e ingen långsam bil. Inslaget me Gixxern mot Corvette ZO6. Bilen hade inte en chans. Nya corvette ZO6 har faktiskt högre kurvhastighet än dom flesta ferrari bilarna.

Visa den där café ägaren svarte riddaren i paris, ghostrider, isle of man 2002...se om han tror eller känner ngn som hade hängt på i d tempot?

Last edited:
NoicE skrev:
Enligt en caféägare i örebro är det omjligt att köra ifrån bilar med hojar.
Eftersom bilarna har så mkt bättre väghållning, det är alltså talat om vanlig väg, inte bana.
Han påstog att med bil är det mer skicklighet i körningen än att köra motorcykel, då ska man bara vara galen :hej

Så vad säger vi :1pajas

Ja..ja..ja och te innehåller mer koffein än kaffe :fakta

Flåklypa skrev:
Är det Jeremy Clarksons klipp du har? Är det inte blött då? Något skumt har jag för mig att det var. Annars har dom ju testat en C5 Z06 mot en GSXR1000 på Willow springs med ett förödande resultat....för bilen.

Edit. DaGaz hann före ser jag. Liten korrigering bara Z06an har 405hk (och aktivt chassie).

Japp, det är det. Kan nog stämma att det finns blötfläckar där ja...

Så talar bara en zatzy-fjolla som inte har det minst begrepp om vilken prestanda en moden sporthoj besitter. Förövrigt så kan väl ingen på fullt alvar påstå att det skulle vara lättare att hantera en hoj än en bil (hur svårt är det att behålla väggreppet när man har 4 hul i backen istället för 1 eller i bästa fall 2)?.

Last edited:
clarkson grejen med en porcshe mot en R1 var fånigt, ett varv kördes och målgång var nästan direkt efter en kurva, bilen körde fortare i kurvorna men hojen bara försvann på rakorna, hade de kört fler varv är det mycket möjligt att hojens snabbhet på rakorna till slut gjort att den hamnade före bilen.
Sen menar nog den här caféägaren att presis alla bilar drar ifrn alla hojar, inet att nån extrembil kan lyckas, tro mig folk kan få för sig sånt där, men ni vet igår drog jag lätt en gammal simca 1100 på en 70väg, skitkonstigt va?:-)

KickAss_Prod´s skrev:
Det där med att bromsa senare me bil är fel. Du har lika lång bromsträcka med en vanlig sporthoj som du har på en grym porche eller viper. Sen o kunna köra fort eller prestera va maskinen klarar e lite si o så. Krävs ngn som Jeffrey Davids (R.I.P) för o köra skiten ur en hoj på landsväg medans d finns en hel uppsjö av bilförare som kan prestera va maskinen klarar. D där me att d e svårare o köra bil fort e rent skitsnack! Har fan aldrig sett en sporbilförare som vågat sätta arslet på en hoj o köra utav fan. Finns en hel del mcförare dock som lyckats bra i bilsports sammanhang.

Ta Isle of man me Jeffrey Davis. Aldrig i helvete att en bil hade hängt me i d tempot. Inslaget me VIPER vs R1 i bike för ngra årsen (ioförsig på bana) R1:an förnedrade vipern totalt! O de e ingen långsam bil. Inslaget me Gixxern mot Corvette ZO6. Bilen hade inte en chans. Nya corvette ZO6 har faktiskt högre kurvhastighet än dom flesta ferrari bilarna.

Visa den där café ägaren svarte riddaren i paris, ghostrider, isle of man 2002...se om han tror eller känner ngn som hade hängt på i d tempot?

Det är inte David Jefferies du tänker på?

Bla, bla, bla... Jag tänker i alla fall inte spy upp en halv mille för en Vette för att kanske eller kanske inte köra ifrån en R1:a. Och hur wheelar man med en sån? De bilar jag sett som wheelar är inga bilar jag kör till och från jobb med, eller för den delen tar en Häckebergarunda med... Jämför istället skoj per krona (även om man tar försäkringen i beräkning tror jag att hojen vinner...) -där vinner hojen direkt!

Ett svenskt perspektiv på det hela som dessutom var nyligen.
På Gelleråsen när jag var där sist och såg både stcc och fler andra bilklasser så körde både dom snabbaste bilarna (helt ombyggda) och hojarna (nästan original) på 1.08 ngt .På den banan borde bilarna ha större fördel av sina 4 hjul än på landsväg.
Min ngt förenklade slutsats av detta är att kan dom inte dra en hoj på en krokig bana så kan dom det inte på landsväg.
Men egentligen, vem bryr sig...
Hur många har blivit frånåkta av en bil??

Gixxer 1000 skrev:
Ett svenskt perspektiv på det hela som dessutom var nyligen.
På Gelleråsen när jag var där sist och såg både stcc och fler andra bilklasser så körde både dom snabbaste bilarna (helt ombyggda) och hojarna (nästan original) på 1.08 ngt .På den banan borde bilarna ha större fördel av sina 4 hjul än på landsväg.
Min ngt förenklade slutsats av detta är att kan dom inte dra en hoj på en krokig bana så kan dom det inte på landsväg.
Men egentligen, vem bryr sig...
Hur många har blivit frånåkta av en bil??

Veidec-hojar - "nästan original"? :rolleyes:

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...