Hoj Vs. Bil

Absurd diskussion :)
Angående om man vågar köra snabbt eller inte med hoj så kan jag ju säga att jag vågar köra mkt snabbare med hoj än med bil. Främst pga det faktum att man kommer upp i hastigheten i fråga enormt mycket snabbare med hoj, och även bromssträckan är marginellt kortare med hoj.

Håller med föregående talare om att detta är en absurd diskussion.

Ni jämför äpplen med päron. Alla vet att för att komma upp i samma pris/prestanda effekt/vikt med en bil så måste man punga ut extrema summor.

Sedan visst drar en, jämfört med bilarna, billig R1:a ifrån de flesta sportbilar både rakt fram och när de svänger. Det är ren o skär enkel mattematik. Tack vare MC:n extremt höga vikt/effekt-förhållande så ska det, som sagt, till extrema skapelser vad det gäller bilar.

MC får först problem med bilar när vi snackar rena racingbilar. Och det är där problemen kommer för MC när vi snackar downforce och fläskdäck. En racingbil kan du utrusta med massiva spoilers och massiva däck som fixar exceptionella (stavning?) kurvhastigheter som inte ens den värsta racingmc kan komma i närheten av.

Sedan att folk påstår att antingen MC eller bil är jävligt mycket enklare att köra på gränsen är så löjligt så de inte förtjänar att disskuteras...

det som är sant i sammanhanget är att en bil med stor motor eller kanske turbo och gott o väl över 300 hästar, den kan ta en hoj i höga farter(kanske en 200 knyck och uppåt), hojar har lågt vridmoment i jämförelse och slaknar rätt bra uppe i fart.

Bilar kan även köras med hjulsläpp av de flesta utan problem, försök på en hoj, det är liksom inte samma sak.

En rolig tankeställare..

Tidigt 80-tal plockade man ut 1500 häst ur en F1 motor på 1500cc (1½ liter) I dagsläget kör man me 900 hp på 3000cc (3liter)

Hade vart roligt o se hur vansinnigt snabb en F1:a hade vart i dagsläget utan några som helst restriktioner. Dvs hur feta vingar som helst, däck, hjulbas, motor eller varför inte motorer.

Senaste FB har en artikel i ämnet..

På Rockingham national circuit blev utfallet följande

Porsche 911S från '67: 1,38

Mitshubishi evoVII grupp N rallybil med asfaltssetup 270 hk, 1390 kg: 1,32

911 Turbo 414 hk, 1540 kg : 1,25

Ducati 999S (standard demohoj): 1,10

Radicalracer SR3 med Hajabusamotor (252 hk, 510 kg): 1,01

'nuff said..

/B

bstrand skrev:
Kör inte STCC-bilarna snabbare än bågarna som brukar köra samtidigt pga att de kan ta kurvorna snabbare mha sina 4 hjul? Har för mig att jag hörde kommentatorerna säga det nån gång.

Och hur mycket av dom bilarna är orgonal??
Nu är ju inte Veidec-hojarna orginal heller iofs men dom är inte på långa vägar lika specialbyggda för bana som bilarna. :fakta

Silwer skrev:
det som är sant i sammanhanget är att en bil med stor motor eller kanske turbo och gott o väl över 300 hästar, den kan ta en hoj i höga farter(kanske en 200 knyck och uppåt), hojar har lågt vridmoment i jämförelse och slaknar rätt bra uppe i fart.

Bilar kan även köras med hjulsläpp av de flesta utan problem, försök på en hoj, det är liksom inte samma sak.

Och så var diskussionen igång på vridmoment & effekt igen :lol

Back