hoj som dör under krypkörning?

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
Har någon hört talas om en motorcykel som dör när man krypkör i omkring 10 minuter? Men inte när man kör annars?

Kan det vara så att batteriet inte laddas på låga varvtal?
Ibland går det då att springa igång den men inte alltid. Tvärdöd när man försöker starta efter den dött.

Hjälp! Tack! :)
 
The_FacultyGirl skrev:
2264595 Har någon hört talas om en motorcykel som dör när man krypkör i omkring 10 minuter? Men inte när man kör annars?

Kan det vara så att batteriet inte laddas på låga varvtal?
Ibland går det då att springa igång den men inte alltid. Tvärdöd när man försöker starta efter den dött.

Hjälp! Tack! :)

Prova att stänga av lamporna när du krypkör o se om det blir nån skillnad på hur länge du kan köra.. Håller den igång sig längre så är det troligtvis batteriet..

Jag brukar stänga av lamporna på min när jag krypkör..
 
Motin skrev:
2264597 Prova att stänga av lamporna när du krypkör o se om det blir nån skillnad på hur länge du kan köra.. Håller den igång sig längre så är det troligtvis batteriet..

Jag brukar stänga av lamporna på min när jag krypkör..

Batteriet är nytt och den tar laddning, det har jag kollat upp. Ne har ifs inte provat att krypa utan lamporna på. Fast man vågar inte köra iväg själv heller när den kan dö om man hamnar i kö :confused:

Ganska drygt när den dör mitt i rusningen på en 70 väg.. Suck.
 
HanneZ skrev:
2264606 Haha nä men jag vet en annan som har...

Surar den igen sig kanske?


Hmm.. varför inte lägga ner de sarkastiska kommentarerna och hjälpa till med förslag till en lösning på hennes problem?!

Annars finnes väl ingen anledning till kommentar i denna fråga?! :va

Hoppas detta löser sig stumpan!
Kram/ Jessica
 
Miss.jessi skrev:
2265077 Hmm.. varför inte lägga ner de sarkastiska kommentarerna och hjälpa till med förslag till en lösning på hennes problem?!

Annars finnes väl ingen anledning till kommentar i denna fråga?! :va

Hoppas detta löser sig stumpan!
Kram/ Jessica
Jo jag gav ett förslag till vad som kan va fel, nämligen att den kanske surar igen...
 
Värmenyper den så sitter ju kolven fast, ett tag iaf. Jag tror på att nån skruvat in blandskruven för mkt eller att något är slitet i förgasaren vilket leder till att den surar och till slut dör. Det stämmer ganska bra in på att den går o spring igång nån gång ibland också.
 
The_FacultyGirl skrev:
2264595 Har någon hört talas om en motorcykel som dör när man krypkör i omkring 10 minuter? Men inte när man kör annars?

Kan det vara så att batteriet inte laddas på låga varvtal?
Ibland går det då att springa igång den men inte alltid. Tvärdöd när man försöker starta efter den dött.

Hjälp! Tack! :)

Fråga Dr Bike på Bike.se eller här, han verkar ha koll :)
Lycka till!
 
HanneZ skrev:
2265097 Värmenyper den så sitter ju kolven fast, ett tag iaf. Jag tror på att nån skruvat in blandskruven för mkt eller att något är slitet i förgasaren vilket leder till att den surar och till slut dör. Det stämmer ganska bra in på att den går o spring igång nån gång ibland också.

NJaaa...om den värmenyper så är det väl ändå att den har för MAGER blandning, blir för varm och nyper!
 
HanneZ skrev:
2265120 Jo, om den värmenyper... men nu trodde jag inte att den värmenöp.

Läste ditt inlägg igen...du skrev ju om 2 olika saker.... :huvet
Ajaa...nu vart DET avklarat i alla fall! :hihi

@trådskaparen

Det låter skumt att den dör vid krypkörning. Det är ju vanligt med värmeproblem vid kryp (dålig kylning) så ett värmenyp är inte helt omöjligt.
 
Lite snurrigt kanske.

De värmenyp jag fått har varit låst bakhjul o sen vänta ett tag tills kolven kylt ner sig för att sedan kunna dra igång igen. Så om det är kolvnyp så tycker jag att det borde trådstartaren märkt genom att hojen tvärstannar samt inte går att springa igång på så vis att bakhjulet bara låser sig. Dessutom bör väl vattentempen skena innan?
 
HanneZ skrev:
2265153 Lite snurrigt kanske.

De värmenyp jag fått har varit låst bakhjul o sen vänta ett tag tills kolven kylt ner sig för att sedan kunna dra igång igen. Så om det är kolvnyp så tycker jag att det borde trådstartaren märkt genom att hojen tvärstannar samt inte går att springa igång på så vis att bakhjulet bara låser sig. Dessutom bör väl vattentempen skena innan?

Jo det har du ju rätt i....hennes snurrade runt. My bad.
(Fan va jag läser dåligt idag!?!?)
 
The_FacultyGirl skrev:
2264595 Har någon hört talas om en motorcykel som dör när man krypkör i omkring 10 minuter? Men inte när man kör annars?

Kan det vara så att batteriet inte laddas på låga varvtal?
Ibland går det då att springa igång den men inte alltid. Tvärdöd när man försöker starta efter den dött.

Hjälp! Tack! :)
Hmmm? När den inte startar är den helt död eller ger den någon gnista så att startmotorn går?
Om den ger gnista men inte tänder så är det förmodligen att den har surat igen, när du krypkör en stund prova dra in kopplingen och gasa ur den så all överflödig soppa i förgasaren försvinner.
 
Värmenyp tror jag inte på för att temperaturmätaren har inte varit uppe på mer än normal motortemperatur...

HanneZ skrev:
2265153 Lite snurrigt kanske.

De värmenyp jag fått har varit låst bakhjul o sen vänta ett tag tills kolven kylt ner sig för att sedan kunna dra igång igen. Så om det är kolvnyp så tycker jag att det borde trådstartaren märkt genom att hojen tvärstannar samt inte går att springa igång på så vis att bakhjulet bara låser sig. Dessutom bör väl vattentempen skena innan?

Jag har inte reagerat på att bakhjulet låsts sig någon av gångerna det skett. Men samtidigt är jag duktig på att dra in kopplingen och då är det svårt att känna om det låsts sig. De gånger den dött är just i bilköer och då är inte hastigheten mer än 10-30 km/h.

Och nu var det länge sedan jag försökte springa igång den direkt efter den dött (och startmotorn är tvärdöd) då jag brukar invänta putthjälp. Så de senaste gångerna har den nog svalkat sig innan jag försökt igen. Däremot kan startmotorn låta lite efter en stunds vila. För när jag försöker starta direkt efter den dött så hörs ingenting. Efter en halvtimma kan den låta lite "hackande", fast inte mycket. Senast då jag sprungit igång den och väl kommit hem provade jag att starta den, tvärdöd.

KillerB skrev:
2265184 Hmmm? När den inte startar är den helt död eller ger den någon gnista så att startmotorn går?
Om den ger gnista men inte tänder så är det förmodligen att den har surat igen, när du krypkör en stund prova dra in kopplingen och gasa ur den så all överflödig soppa i förgasaren försvinner.

Efter den dött är startmotorn tvärdöd. :död

Trinity skrev:
2265098 Fråga Dr Bike på Bike.se eller här, han verkar ha koll :)
Lycka till!

Tack! Ska fråga honom!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top