hoj som dör under krypkörning?

Om startmotorn är tvärdöd men börjar att leva efter ett tag låter det ju faktiskt som ett värmenyp eller liknande. Möjligtvis nån el-pryl som är överhettad?
 
HanneZ skrev:
2265519 Om startmotorn är tvärdöd men börjar att leva efter ett tag låter det ju faktiskt som ett värmenyp eller liknande. Möjligtvis nån el-pryl som är överhettad?

Leva och leva, den yttrar sig men inget som går att starta genom.

Men el-prylarna ska väl inte kunna överhettas?
 
The_FacultyGirl skrev:
2266248
Men el-prylarna ska väl inte kunna överhettas?

Jodå, en lite hängig startmotor kan faktiskt få värmeslag och lägga av. Kanske ett ovanligt fenomen på hojar, däremot rätt vanligt om man åker trimmad V8 från det stora landet i väst...!

Kan du inte få tag i en multimeter och mäta din batterispänning nästa gång det händer? Nu vet jag inte riktigt, men batteriet borde väl sitta hyfsat lättåtkomligt under sadeln på din CBR, mät mellan polerna med allt avslaget.

Är batteriet friskt så ska det vara spänning runt 12,8v. Är det så och du fortfarande har startproblem så kanske du får titta närmare på startmotorn. Är batterispänningen lägre så har du förmodligen taskig laddning, dvs du drar ur batteriet när du krypkör. (Ditt batteri kan vara trött, mät även när allt funkar för att utesluta detta)

Mät även på tomgång över batteripolerna, då ska du ha runt 14v, har du inte det så laddar det dåligt.
 
Last edited:
låter definitivt som ett elproblem.
skulle gissa att den laddar dåligt på lågvarv.
 
The_FacultyGirl skrev:
2266248 Leva och leva, den yttrar sig men inget som går att starta genom.

Men el-prylarna ska väl inte kunna överhettas?
Ok, så startmotorn går runt och låter som vanligt bara det att hojen inte startar?
 
HanneZ skrev:
2267027 Ok, så startmotorn går runt och låter som vanligt bara det att hojen inte startar?

nej, den låter inte alls... men kan yttra sig en millisekund efter en stund, men man hör att den inte kan starta på egen hand då.

Har varit med om att startmotorn vill starta men inte kunnat så vet hur det låter (det problemet är fixat), så detta problem är inte så. Den är bara död.
 
gthyni skrev:
2266879 låter definitivt som ett elproblem.
skulle gissa att den laddar dåligt på lågvarv.

Jag håller också med.
Det är Elfel. Har ingenting med Motor att göra.

Alla kablar omkring batteriet ska sitta ordentligt fast. Man ska kunna dra hårt utan att det lossar på något vis. Ser det ut att vara erg eller rost kring jordpunkter, demontera kablarna och skrapa bort gamal färg, rost och "dret".
Gör ett konditionstest på batteriet. MC batterier är ganska kassa i konstruktionen och måste skötas noga. Ladda ofta och bra (Ctek-laddare är bra.)
Mät laddspänningen när motorn går på låga resp, höga varv.

Kom ihåg att kolla kontaktytorna vid säkringarna också.
 
tror ingen hade rätt...

Vi gissar nu på att det är laddningsrelät (eller vad det heter) som gett upp. För den var brännhet när vi kikade på den efter 10 minuters körning + att kablarna (?) som sitter in i relät var småbrända.

Så den ska nu bytas och sen borde den inte dö mer på krypkörning! :tummenupp


Tackar för alla tips och idéer!!
 
HanneZ skrev:
2265519 Möjligtvis nån el-pryl som är överhettad?
:tummenupp

:tummenupp
The_FacultyGirl skrev:
2275289 tror ingen hade rätt...

Vi gissar nu på att det är laddningsrelät (eller vad det heter) som gett upp. För den var brännhet när vi kikade på den efter 10 minuters körning + att kablarna (?) som sitter in i relät var småbrända.

Så den ska nu bytas och sen borde den inte dö mer på krypkörning! :tummenupp


Tackar för alla tips och idéer!!
 
Cykeln har defintivt inte värmenypt eftersom den fungerar klockrent efter en stund. Då även när du varmkör ordentligt vid normal körning?

Eftersom startmotorn är "död" när den väl dött låter problemet som ett laddningsfel av något slag?

Du är medveten om att många maskiner inte kommer upp i någon/ bra laddning förns du kommer över ett visst varvtal? På t.ex bil är det runt 3000 rpm.

Körskolans hojar som är Cb 750:isar ska tydligen inte ladda något alls vid krypkörning. Alltså ska belysningen vara avstängd.

Visst kan cykeln även sura ner sig, är inte omöjligt. För att testa om det är el-fel eller om cykeln surar ner sig gör du följande.

Krypkör cykeln tills den dör. Hämta en polare med bil/mc samt startkablar. Se till att den bilen/mc:n är igång så du inte drar ut på hans batteri. Provstarta hojen. Startar den inte för att till slut kanske starta (ofta på fullgas då du "rensar" ur motorn från soppa), så bör det vara bränsle relaterat.

Startar dock cykeln KLOCKRENT (vilket den bör göra, tycker jag?!) så är det kanske ladd regulatorn som är knasig!

Over and out the "bonde-mechanic". :arsele
 
Back
Top