wolf_1 skrev:
2648233 Hej och välkomen.
Jag har lite fundering kring lackering nu när jag tänkt att som vinter projekt lakera om min mc. Undrar och om du kunde berätta lite på vad man ska tänka på och sånt, från början till slut. Är det någon skillnad när man lackerar plast och metal? Tyckte jag läste nån stans att vissa färger inte tål bensin och man skulle se upp så man inte lakera tanken(eller hela mc) med sån lack, stämmer det?
Självklart är ok att nån annan svarar som vet lite om saken också.
Jag vill veta allt om lackering!
Jag har precis gett mig in i lackeringsbranschen så kan väl inte allt men kan försöka reda ut nåt i alla fall.
Kan ju ta det från början till slut, Underarbetet är nog det viktigaste! Om man gör det fel så kan det se fult ut, lacken kan trilla av efter ett tag, den kan oxideras etc.
Så ett bra underarbete är väl i princip ett måste. Underarbete består ju av att slipa bort färgen/avluta färgen, ända ner till botten! Allt ska bort, slipgrund, primer allt. Fixa till eventuella bucklor med spackel, skulle det vara för kraftigt så skulle man väl få knacka till dom, plåt bucklor då.
När underarbetet är klart så kan man börja att spruta på färg! Man börjar med någon Primer, tex, Wash-primer, Epoxy-Primer, etc. Jag kan inte vilken som ska används när. Sedan ska primern mattas av och en slipgrund ska på. Sen en bas färg och sen klar-/topplack.
Så kan en lack vara uppbyggd, kan byggas upp på andra sätt också men kommer inte ihåg det i huvudet, men kan fixa tills imorrn ifall du är intresserad.
Skillnad mellan plast och metall vet jag att det är men inte riktigt hur, har en massa papper jag ska läsa igenom som jag inte har gjort än men borde göra...

Min lärare sa att plast kan vara lite knepigare att lackera, sen så tror jag, inte 100 på det men kan kolla det tills imorrn, att när man ska lacka plast så använder man annan Primer och Slipgrund och möjligtvis en annan basfärg och klar-/topplack.
Det finns färger som inte tål bensin men vet inte hur dom är märkta på burken/flaskan sen vet jag inte hurvida man inte ska lacka hela hojen eller bara tanken. Iofs borde nästan klarlacken skydda ifall man lackar tanken

.
Saker du ska tänka på:
Att det är ventilerat där du jobbar.
Dammfritt när du ska lacka! Lite damm kan förstöra allt! Blås av ytorna du ska lacka och torka med klibbtrasa innan du lackar dom.
Rätt tvättmedel är rätt viktigt tror jag, att tvätta av
Skyddutrustning är rätt viktigt om man bryr sig om sin hälsa. Är rätt mycket farliga ämnen när man lackerar, tex isocyanter, aminer, peroxid de är typ dom 3 som man behöver kunna. När man slipar bort färg så frigörs en massa isocyanter, och slipar man bort gul, orange och röd så får man vara ännu mer försiktigt eftersom dom färgerna innehåller mer bly. I skolan använder vi, kolfiltermask och friskluftsmask och har arbetskläder, sen har vi ju lackboxar med ventilation osv.
Släng färgrester och papper på rätt ställe, dom kan inte slängas hur som helst för det är mer brandfarligt och giftiga.
Allt jag kommer på just nu, säkert glömt att skriva massa saker men fyller i ifall jag skulle komma på nåt mer. Men kan skriva lite mer imorrn när jag tagit hem alla papper från skolan ifall du vill.