Hoj för blandad åkning

RullstolsZigge

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2015
Hoj
Yamaha Fz6-n 2008
Börjar titta efter att byta ut min nuvarande GSX650F då den tyvärr är rätt tråkig, tung och inte riktigt upphetsande. Jag är baserad på Nordirland, där det finns gott om knixiga smala vägar i dåligt skick men dessvärre inte en enda jäkla grusväg.

Köpte förra året en XT660R med grusdäck men jag fick bara behålla den i tre veckor innan någon annan behövde den mer än jag... Så jag har börjar tittat lite åt en 660 igen, dock X denna gång. Billig, pålitlig och klart mindre och lättare än nuvarande hoj så man kan busa lite mer. Nackdelen är väl att den är aningen trött, men det går att få liv i den med DNA luftfilter och mappning.

Har också planerat en tripp ner till Europa i sommar, ca 2 veckor genom Frankrike, Tyskland och eventuella grannländer. Gjorde en vecka i Skottland i höstas med suckan, vilket inte var några problem alls och det var ändå skönt med kåpor och lite större hoj när man hade väskor med sig.

Körde hem gamla 660in vid köpet från England, 70 mil på två dagar med grova däck och det fungerade ändå hyfsat så tror nog att X ska klara samma typ av åkning. Det som gör mig lite fundersam är om man ändå skulle klivit upp på en KTM 950/990. Dock värdesätter jag tillförlitlighet då jag varken har plats eller lust att skruva. Hur pålitlig är en KTM för runt 35 000? Dessutom skulle jag behöva uppgradera mitt A2-kort isåfall. Hittills har jag kört Yamaha Fz6, 660R och Suziki GSX650F, samtliga på A2 utan strypning så det ska väl inte vara något problem att köra upp men pga jag bor här så är det en del byråkrati inblandat.

Sen finns ju Tenere också, men den är dyrare och vet inte om den kommer till sin rätt på hemmaplan då det som sagt inte finns grusvägar och den är tyngre med mjukare fjädring. Ni med erfarenhet, hur ska jag tänka i denna situation?

Jag har en KTM 990 supermotard 08 den är insprutad. Kompisaren har en 950 sm 06a. Bägge dessa maskiner går otroligt bra de är framförallt rappa som huggormar och bakhjulsbenägen vilket är kul. Handlingen på grus och asfalt är de bästa jag kört för sin vikt. Min har slipon och hemmabyggt luftfilter och mapp från nätet som jag byggt om själv. Med dessa åtgärder så ger den 125-128 hk på hjulet. Jag kör grusdäck på min för jag kör helst bara grusväg och den funkar kallasbra till det. 950 har förgasare vilket funkar bra men den ger bet mindre effekt ca 98-103hk med slipon samt bestyckning är bet jobbigare att bestycka in än att mappa om insprutaren. De väger 191kg torr men med slipon och borttaget sas samt annat krafs så väger den neråt 185 tror jag.
990ien är roligare för den går så mycket bättre än 950 samt att den sköna SMT sadeln passar enbart 990. Sadeln som sitter org på 950 och 990 är brutalt hård mot ashålet man får träsmak fort.
Motorerna på dessa tvinnar är bergssäker de håller 10000mil+ om de sköts rätt med oljebyte och ventilservice.Jag och kompisaren har kört flera tusen mil tillsammans utan några fel. Ventiljustering bör kollas vid 2000mil intervall KTM säger 1200 men de är överdrivet.
Enda nackdel mot en lätt stånka typ xr650r eller ktm 660 är vikten för den känns men jämför man mot en xt660 så känns ktm 990 inte speciellt mycket klumpigare för jag har kört xt660 och den kändes tung.

Last edited:
Skall du ligga och köra Europatripp lär du vilja ha något mindre trimmat...

Jag kollade vikten på en xt660x 04-05 och den är brutalt tung 173kg torr!! Den blir säker flera kg lättare med slipon men ändå med så lite motor blir den tråkig.
Ska du ha en rolig enstånka så köp en KTM eller Husqvarna 690 de vägre runt 140 torr och har 65-72hk på hjulet ber på årsmodell.
För 35000kr bör du få en 08as 690 eller köp en äldre ktm 660 de ligger runt 140kg torr. Båda dessa håller inte lika bra som en KTM 950/990 eller Xt660 inte på långa vägar!! Däremot Honda xr650r är idiotsäker i motorn och vibrerar lite jämfört med äldre ktm 690 och 660. En xr ger ca 48-51hk på hjulet med slipon och borrad sidokåpa med annat luftfilter och den väger exakt 131kg torr ,jag har själv vägt min xr. En nackdel för längre trippar med xr är endast 10l tank och de drar rel mycket ber på hur bra justerad förgasaren är räkna med 0,5-0,6lm.

"...inte en enda jäkla grusväg..."

Varför vill TS då ha en grushoj?

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti