RullstolsZigge
Ny medlem
Börjar titta efter att byta ut min nuvarande GSX650F då den tyvärr är rätt tråkig, tung och inte riktigt upphetsande. Jag är baserad på Nordirland, där det finns gott om knixiga smala vägar i dåligt skick men dessvärre inte en enda jäkla grusväg.
Köpte förra året en XT660R med grusdäck men jag fick bara behålla den i tre veckor innan någon annan behövde den mer än jag... Så jag har börjar tittat lite åt en 660 igen, dock X denna gång. Billig, pålitlig och klart mindre och lättare än nuvarande hoj så man kan busa lite mer. Nackdelen är väl att den är aningen trött, men det går att få liv i den med DNA luftfilter och mappning.
Har också planerat en tripp ner till Europa i sommar, ca 2 veckor genom Frankrike, Tyskland och eventuella grannländer. Gjorde en vecka i Skottland i höstas med suckan, vilket inte var några problem alls och det var ändå skönt med kåpor och lite större hoj när man hade väskor med sig.
Körde hem gamla 660in vid köpet från England, 70 mil på två dagar med grova däck och det fungerade ändå hyfsat så tror nog att X ska klara samma typ av åkning. Det som gör mig lite fundersam är om man ändå skulle klivit upp på en KTM 950/990. Dock värdesätter jag tillförlitlighet då jag varken har plats eller lust att skruva. Hur pålitlig är en KTM för runt 35 000? Dessutom skulle jag behöva uppgradera mitt A2-kort isåfall. Hittills har jag kört Yamaha Fz6, 660R och Suziki GSX650F, samtliga på A2 utan strypning så det ska väl inte vara något problem att köra upp men pga jag bor här så är det en del byråkrati inblandat.
Sen finns ju Tenere också, men den är dyrare och vet inte om den kommer till sin rätt på hemmaplan då det som sagt inte finns grusvägar och den är tyngre med mjukare fjädring. Ni med erfarenhet, hur ska jag tänka i denna situation?
Köpte förra året en XT660R med grusdäck men jag fick bara behålla den i tre veckor innan någon annan behövde den mer än jag... Så jag har börjar tittat lite åt en 660 igen, dock X denna gång. Billig, pålitlig och klart mindre och lättare än nuvarande hoj så man kan busa lite mer. Nackdelen är väl att den är aningen trött, men det går att få liv i den med DNA luftfilter och mappning.
Har också planerat en tripp ner till Europa i sommar, ca 2 veckor genom Frankrike, Tyskland och eventuella grannländer. Gjorde en vecka i Skottland i höstas med suckan, vilket inte var några problem alls och det var ändå skönt med kåpor och lite större hoj när man hade väskor med sig.
Körde hem gamla 660in vid köpet från England, 70 mil på två dagar med grova däck och det fungerade ändå hyfsat så tror nog att X ska klara samma typ av åkning. Det som gör mig lite fundersam är om man ändå skulle klivit upp på en KTM 950/990. Dock värdesätter jag tillförlitlighet då jag varken har plats eller lust att skruva. Hur pålitlig är en KTM för runt 35 000? Dessutom skulle jag behöva uppgradera mitt A2-kort isåfall. Hittills har jag kört Yamaha Fz6, 660R och Suziki GSX650F, samtliga på A2 utan strypning så det ska väl inte vara något problem att köra upp men pga jag bor här så är det en del byråkrati inblandat.
Sen finns ju Tenere också, men den är dyrare och vet inte om den kommer till sin rätt på hemmaplan då det som sagt inte finns grusvägar och den är tyngre med mjukare fjädring. Ni med erfarenhet, hur ska jag tänka i denna situation?