Hoj för bana och gata med rimlig försäkring?

Okej, helt rätt.

Håller mig helst från hojar äldre än -00.
Pris: Kan tänka mig upp mot 70' om försäkringen är max 10'kr

Vill inte ha någon Hornet-liknade hoj utan mer sportig körställning.

GSXR 1000 K1-K2
CBR 929/954 (954 blir mitt val, komplett hoj... och sjukt snygg)
R1 -98 och uppåt.

Sen har du ju sexhundrorna också, men försäkringen är ungefär densamma så varför betala samma pris när man i de flesta fall tycker att en 600 är tråkigare.

Last edited:
GSXR 1000 K1-K2
R1 -98 och uppåt.

Sen har du ju sexhundrorna också, men försäkringen är ungefär densamma så varför betala samma pris när man i de flesta fall tycker att en 600 är tråkigare.

Håller med och lägger även till gsxr 750. Frågan är bara om 10k per år täcker premierna?

Tråkigare behöver en 600 inte vara, framförallt inte på bana. Men premierna brukar ju vara lika jävliga

Håller med och lägger även till gsxr 750. Frågan är bara om 10k per år täcker premierna?

Tråkigare behöver en 600 inte vara, framförallt inte på bana. Men premierna brukar ju vara lika jävliga

Nej, men jag tror att snubben i fråga kommer spendera 80% av tiden på gata, då är det kul med lite mer vrid på låga varv. Kör ju själv en 600 tyvärr, hehe.

GSXR 1000 K1-K2
R1 -98 och uppåt.

Dem där hojarna är på gränsen när det gäller försäkringen. Det är enbart märkesförsäkringarna som funkar för dem. Runt 16'kr per år och självrisk på 25':va

Personligen är GSX-R en favorit dock...

Nej, men jag tror att snubben i fråga kommer spendera 80% av tiden på gata, då är det kul med lite mer vrid på låga varv. Kör ju själv en 600 tyvärr, hehe.

Det är alltid så härligt att bli omnämnd i tredje person :D

Last edited:
Varför inte köpa min Mille? Fullt med godis för bankörning och funkar utmärkt på banan :tummenupp

Billig försäkring, på mig i alla fall (7500 hel/hel)

Undrar om det inte är en twin du ska ha....

http://www.blocket.se/malmo/Aprilia_rsv_mille_R_21960952.htm?ca=15&w=3

Riktigt fina hojar som funkar både på bana och gata. Enda smolket i bägaren är allt strul med den nordiske generalagenten. Går något sönder kan det dröja riktigt länge innan delarna dyker upp.

Och som Hondatorsk....

http://www.blocket.se/ostergotland/Fin_Honda_vtr_Sp1_22728091.htm?ca=15&w=3

Tangerar ju din -00 gräns och har mer mil på mätaren men få hojar i den här åldern känns så tajta som en välskött SP1, kvaliteten är ruggigt bra (homologeringshoj byggd av HRC). Liknar Millen i mkt men är inte lika allround: körställningen är mer extrem o fjädringen är hårdare. Millens twin är däremot råare, vibrerar mer och växellådan på Hondan är i en helt annan klass. Underbar banhoj men man får jobba lite mer än på en gixxer 1000 eller Fireblade. Försäkringsmässigt bör du klara din limit med Hondas märkesförsäkring (om du nu nödvändigtvis måste ha helförsäkring)

http://www.blocket.se/lund/Ducati_748_22675768.htm?ca=15&w=3

Vacker, grym banhoj men mkt mer primitiv på gata. Saknar en del mos i motorn. Sannolikt mer pyssel med service o underhåll än de två övriga

Riktigt fina hojar som funkar både på bana och gata. Enda smolket i bägaren är allt strul med den nordiske generalagenten. Går något sönder kan det dröja riktigt länge innan delarna dyker upp.

Funka bra att beställa delar från Aprilia i England via nätet! Håller med om reservdelsförsörjningen från den nordiske genralagenten som jag tror finns i damark är allt annat än bra även om den har blivit bättre på sista tiden.
Twin är bra för försäkringspremien :)

Du får ursäkta mig men jag tycker 900 är väldigt speciell med kåpan med kylflänsar längst ner...me not like...

Hur är 748an? Är det också en Ducce som är mindre kostsam att underhålla?

Ingen fara, den designen delar folk i två läger... :) Man kan ju alltid köpa kraschkåpor från Kämna eller liknande, de ändrade designen en del.

748:an är en 4-ventilare (Hypersport) och kostar därmed mer vid service. Sen är den också dyrare att försäkra då 4-ventilarna har bra mycket högre effekt. Men vacker är den!

Och som Hondatorsk....

http://www.blocket.se/ostergotland/Fin_Honda_vtr_Sp1_22728091.htm?ca=15&w=3

Tangerar ju din -00 gräns och har mer mil på mätaren men få hojar i den här åldern känns så tajta som en välskött SP1, kvaliteten är ruggigt bra (homologeringshoj byggd av HRC). Liknar Millen i mkt men är inte lika allround: körställningen är mer extrem o fjädringen är hårdare. Millens twin är däremot råare, vibrerar mer och växellådan på Hondan är i en helt annan klass. Underbar banhoj men man får jobba lite mer än på en gixxer 1000 eller Fireblade. Försäkringsmässigt bör du klara din limit med Hondas märkesförsäkring (om du nu nödvändigtvis måste ha helförsäkring)

http://www.blocket.se/lund/Ducati_748_22675768.htm?ca=15&w=3

Vacker, grym banhoj men mkt mer primitiv på gata. Saknar en del mos i motorn. Sannolikt mer pyssel med service o underhåll än de två övriga

Vad är det för skillnad på Honda VTR SP1 och SP2? Hur är servicekostnader och liknande för dessa hojar?

Varför inte köpa min Mille? Fullt med godis för bankörning och funkar utmärkt på banan :tummenupp

Billig försäkring, på mig i alla fall (7500 hel/hel)

Nja...kollade försäkringen för min egen del. Hel/hel 24 000kr, halv/helår 13 000kr
Går man avancerade kurserna blir det dock betydligt billigare.

Last edited:
TRX:en är billig att äga och köpa, blir mycket pengar över till moddning. Klenare motor än TL och VTR, men roligare chassi. 900 SS kopia, fast med japanska lösningar, och många prylar från andra Yamaha-modeller passar rakt av. Sätt på en R1-gaffel, så har du en vettig ban- och gathoj. Mer mos original än SV650...

Trafikförsäkring funkar ju ypperligt, dessa hojar är inte för dyra. Skaffa kraschkåpor, kraschpuckar så löser det sig :) Inte så att man kraschar hela tiden :tummenupp

Trafikförsäkring funkar ju ypperligt, dessa hojar är inte för dyra. Skaffa kraschkåpor, kraschpuckar så löser det sig :) Inte så att man kraschar hela tiden :tummenupp

Men stöld skyddar inte kraschkåpor och puckar mot ;)

Vilka hojar syftar du på med "dessa"?

Slår ett slag för den modell jag själv kör, såklart :banana

KTM 950 Supermoto - buskänsla o lekfullhet med motardinspiration, men du slipper vibrationer & korta serviceintervaller. Går att köra långa sträckor med. Funkar även på bana, helt enkelt kul i alla lägen (går att hänga på literhojarna förutom på längre raksträckor). Offroadförsäkring hos Bilsport & MC = billigt, tror knappt man kan få billigare försäkring till det kubikantalet om man inte väljer att köra kromsläde eller sporthoj från förra årtusendet...

Med tanke på prisbilden för denna hoj på begagnatmarknaden och även de nypriser som lagerhojar från -06 -07 går för så får du otroligt mkt hoj för pengarna.

Även jag är riktigt sugen på att köpa en sporthoj som passar bättre på banan men försäkringen skrämmer mig på nyare hojar. Hur mycket billigare är försäkringen på äldre hojar ca -00 ? Modellerna som verkar intressanta är sp1, zx9r, cbr 900 eller liknande modeller men vill inte betala en tusenlapp i månaden för dessa. Vilken modell bör man kolla extra efter för att komma undan så billigt som möjligt med försäkringen men ändå ha en duglig banhoj ? Är 24 år men det är kanske bara till och glömma att man kan komma undan billigt med försäkringen på en sporthoj ?

Last edited:
Även jag är riktigt sugen på att köpa en sporthoj sommar passar bättre på banan men försäkringen skrämmer mig på nyare hojar. Hur mycket billigare är försäkringen på äldre hojar ca -00 ? Modellerna som verkar intressanta är sp1, zx9r, cbr 900 eller liknande modeller men vill inte betala en tusenlapp i månaden för dessa. Vilken modell bör man kolla extra efter för att komma undan så billigt som möjligt med försäkringen men ändå ha en duglig banhoj ? Är 24 år men det är kanske bara till och glömma att man kan komma undan billigt med försäkringen på en sporthoj ?

Beror otroligt mycket på vart du bor (utöver ålder). Jag har sjuukt svårt att hitta någon sporthoj till bra förs. peng.

Men stöld skyddar inte kraschkåpor och puckar mot ;)

Vilka hojar syftar du på med "dessa"?

Nej det är klart, om du inte har garage... och lämnar hojen lite överallt när du pendlar eller är i stan så måste du ha minst halvförsäkring iaf. Jag skulle kunna tänka mig att enbart ha trafik om jag skulle haft en sporthoj... har garage och lämnar den inte överallt heller. Hoj är ju endast nöjesfordon för mig, och därför lämnar man den aldrig någonstans för att göra ärenden, jobba eller liknande.

De hojarna jag syftade på är GSXR 1000 K1-K2, CBR 929/954, R1 -98 och uppåt. Prisintervallet för dessa hojar är ungefär 40-50 lök. De flesta försäkringar har minst 15 lök på självrisken vid vurpa... Honda märkesförsäkringen är 25 lök vid vurpa! Så det lönar sig i de flesta fall att laga den själv, om inte hojen är totalskrot. Men frågan är om det är värt att betala halvförsäkring när självrisken är såpass hög.

Även jag är riktigt sugen på att köpa en sporthoj som passar bättre på banan men försäkringen skrämmer mig på nyare hojar. Hur mycket billigare är försäkringen på äldre hojar ca -00 ? Modellerna som verkar intressanta är sp1, zx9r, cbr 900 eller liknande modeller men vill inte betala en tusenlapp i månaden för dessa. Vilken modell bör man kolla extra efter för att komma undan så billigt som möjligt med försäkringen men ändå ha en duglig banhoj ? Är 24 år men det är kanske bara till och glömma att man kan komma undan billigt med försäkringen på en sporthoj ?

Enda sättet att komma under 1000 kr i månaden i ditt fall är att köra med enbart trafik.

Hojarna du är ute efter kostar inte så mycket heller, så helförsäkring hade jag aldrig haft på dessa hojar om det inte är en riktigt billig premie. Finns ju folk som kör nya literhojar med enbart trafikförsäkring, och där snackar vi en hojar som är värda 100 000 +.

Last edited:
Vad är det för skillnad på Honda VTR SP1 och SP2? Hur är servicekostnader och liknande för dessa hojar?

Inga jätteskillnader men SP2 är något lättare och starkare. Annat sprut, annan baksving, lättare hjul, högre kåpglas mm. ¨

Fräscha SP1 går att få tag på men SP2 är betydligt värre, i synnerhet den vita Castrolvarianten från 2002. Vet inte exakt hur många som rullar men Honda tog in 20 st 2002, inga alls under 03-04 och 10 st under 2005 som var sista året (färgen var röd/svart) Både SP1 (tillverkades 00 och 01) och SP2 var snordyra som nya, runt 140k, så ingen av dem är några allemanshojar (vilket jag personligen inte har något emot).

Serviceintervallerna är 600 mil, första stora servicen med ventilspel är vid 2400 mil (kostar allt mellan 4-6k). Annars är det inga konstigheter egentligen även om hojarna har en del specialdelar som kostar en del om de kommer i kontakt med asfalten, tex motorkåpor i magnesium. Strålkastarna är jävligt dyra också, ca 8500 kr paret.

Rent prestandamässigt kan jag tänka mig att SP2:an inte är värd de extra cashen man får lägga ut gentemot en SP1.

Men den är ovanligare, så jag hade nog ändå köpt en. Lite coolt att ha en ovanlig hoj - jag älskar det iallafall. Lär gå upp i värde om 5-10 år också :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT