Hojåka i Örebrotrakten - the original!

Ta det från en som vet, skruva bort pedalen helt :fakta
den ställer till mer besvär än den räddar :mad: :rolleyes:

Flundrade lite på det där med hur man benämner det-som-flyter-i-bromsslangarna....

Det är ju hydrauliska bromsar, eller hur !!?!! Hoppas alla vet hur det funkar :rolleyes:

Rimligen borde de ju innehålla någon slags hydraulolja snarare än hydraulvätska !!?!!

Sen tycker även jag att ordet bromsolja låter fel även om det ju faktiskt är en hydraulolja som flyter däri....

Re: Re: Bromsfråga

rainman skrev:
Bakbroms? vad är det för nåt?
Just ja, det var den där saken man la foten på för att göra uppkörningssnubben nöjd :rolleyes:
Är den så dålig att du inte kan låsa upp bakhjulet?
känns pedalen svampig? annars tror jag inte du behöver lufta... men hur gammal är hojen? kanske läge att byta helt?

Eftersom jag inte använder bromsen särskilt ofta så har jag inte märkt att den är dålig... Men det skadar ju inte att ha en broms som fungerar!

Den tar helt enkelt jäkligt dålig. Får trampa ganska så hårt för att det ska hända något. Låsa hjulet funkar inte. Hojen har bara gått drygt 600 mil så den är ju nästan ny... :D

Ska kolla på det i helgen. Det fixar sig nog. :tummenupp

Re: Re: Re: Bromsfråga

Mattias650 skrev:
Eftersom jag inte använder bromsen särskilt ofta så har jag inte märkt att den är dålig... Men det skadar ju inte att ha en broms som fungerar!

Den tar helt enkelt jäkligt dålig. Får trampa ganska så hårt för att det ska hända något. Låsa hjulet funkar inte. Hojen har bara gått drygt 600 mil så den är ju nästan ny... :D

Ska kolla på det i helgen. Det fixar sig nog. :tummenupp

Oj, då är det inte mycket bromsverkan :rolleyes:
Men milen sliter inte så mycket på bromsvätskan, inte bak i allafall, men den åldras och suger åt sig fukt.
Annars kan du lämna den till Speed :rolleyes: :p :p :D :cool: :crash

Supermoto skrev:
Flundrade lite på det där med hur man benämner det-som-flyter-i-bromsslangarna....

Det är ju hydrauliska bromsar, eller hur !!?!! Hoppas alla vet hur det funkar :rolleyes:

Rimligen borde de ju innehålla någon slags hydraulolja snarare än hydraulvätska !!?!!

Sen tycker även jag att ordet bromsolja låter fel även om det ju faktiskt är en hydraulolja som flyter däri....

Ingenjörer, när dom börjar flundra.........

Heter hydraulbromsar för dom verkar genom en vätska till skillnad från mekaniska bromsar som....tadaaaa....aktiveras genom mekanisk verkan.
Har inget med att göra VAD man har för vätska i bromsarna alltså.
Hydraulolja heter det för att för att det är en olja, till skillnad från bromsvätska som inte är en olja.

Sen går det att ha hydraulolja i bromsarna oxå, fast kokpunkten är mycket lägre så du kommer säkert att bränna oljan inne i oken och koksa igen allt. Du kan nog inte ha bromsvätska istället för hydraulolja för det skulle säkert kavitera våldsamt.
Sen kan du ju ha vatten helt enkelt, fast det skulle koka bort och rosta igen allt..... :crash

.....fast vad vet jag egentligen *smashboll" :rolleyes:

phastasphuk skrev:
Ingenjörer, när dom börjar flundra.........

Heter hydraulbromsar för dom verkar genom en vätska till skillnad från mekaniska bromsar som....tadaaaa....aktiveras genom mekanisk verkan.
Har inget med att göra VAD man har för vätska i bromsarna alltså.
Hydraulolja heter det för att för att det är en olja, till skillnad från bromsvätska som inte är en olja.

Sen går det att ha hydraulolja i bromsarna oxå, fast kokpunkten är mycket lägre så du kommer säkert att bränna oljan inne i oken och koksa igen allt. Du kan nog inte ha bromsvätska istället för hydraulolja för det skulle säkert kavitera våldsamt.
Sen kan du ju ha vatten helt enkelt, fast det skulle koka bort och rosta igen allt..... :crash

.....fast vad vet jag egentligen *smashboll" :rolleyes:

Kunde inte sagt det bättre själv.

NoicE skrev:
Fin Fint!
Men jag har ju skolat om mig till servitör ;)
var du tvungen att skriva ut frilansandeluffare :crash

Om du bara säger till vad du vill att jag ska skriva så gör jag det... SÅ enkelt är det! :tummenupp

Lägger ut fler åk-bilder under dagen! :rock

nu börjar sidan se riktigt bra ut mattias... detär helt klart bilder som gör sig rätt:)

BY : blom

Är det ny samlingsplats på onsdagar, vi var 4 st glada vid Kistan på torget igår,enligt instruktionerna på er hemsida, vi fick i och för sig en trevlig tur men det skulle vara kul att veta om det blivit några ändringar.

Ni verkade ha kul i allafall :)

TLS skrev:
Är det ny samlingsplats på onsdagar, vi var 4 st glada vid Kistan på torget igår,enligt instruktionerna på er hemsida, vi fick i och för sig en trevlig tur men det skulle vara kul att veta om det blivit några ändringar.

Ni verkade ha kul i allafall :)
nix det är torget som gäller..

men när vi filmar mm så åker vi i PBR själva och har en annan samlings plats..

normalt så filmar vi inte på onsdagar utan då åker vi med alla anndra

erik skrev:
bra jobbat, fast augusti är väl ändå månad nr 8 eller???

"Erik Hawkeye" har slagit till igen! :fakta
Nu är det fixat. Bra att du är med.

TLS:
Sorry att vi inte dök upp igår. Men hoppas ni kommer fler onsdagar/lördagar och åker med oss! :tummenupp

Vilken väg åker vi från Eurostop till Fiskeboda?
Eftersom jag är gammal å senil så kommer jag inte riktigt ihåg vart vi åkte den gången när jag var med.

Last edited:
OK det var filmafton, jag fattar.
Hoppas ni hade kul, om bara hojen är ihop någon mer Onsdag så kommer jag förbi.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing