Hmm. Tvätta kedja - Avfettning?!

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Senare krappar..

Hörni, om man är lite lat (eller smart :rolleyes: ), kan man dumpa ner en o-ringad kedja i en hink med avfettning då? Och sen putsa av..
Eller hur jag ska göra? :tungan

skoteridioten skrev:
Senare krappar..

Hörni, om man är lite lat (eller smart :rolleyes: ), kan man dumpa ner en o-ringad kedja i en hink med avfettning då? Och sen putsa av..

NEJ! Diesel / Fotogen eller liknande... Avfettning är döden för kedjan.

skoteridioten skrev:
Senare krappar..

:skrämd

Häll tebax avfettningen :fatta!

Fotogen e bra :tummenupp

Tror det, vet att WD-40 är poppis hos cross åkare. Dom tvättar hela hojen med det. Jag kör med WD-40 själv men 5-56 är ju samma typ av spray.

Tänkte det var vanligare i garaget än fotogen.

Mathias

Startas en ny tråd varje år ang rengöring av kedjan där ingen kommer fram till någonting... Fotogen/Diesel/Avfettning är förslagen som kommer in... sök i gammla trådar....

MaPe skrev:
Tror det, vet att WD-40 är poppis hos cross åkare. Dom tvättar hela hojen med det. Jag kör med WD-40 själv men 5-56 är ju samma typ av spray.

Tänkte det var vanligare i garaget än fotogen.

Mathias

DEt avr det oxå i det här fallet :)

Men jag testade fotogen ändå för skojs skull. Funkade klockrent :tummenupp

skoteridioten skrev:
Senare krappar..

Castrol chain cleaner funkar kanon :tummenupp

Appapapapa !!!!

Varför skulle just avfettning vara skadligare än Diesel ?

Ta en normal kallavfettning/lacknafta/Lampolja som är baserad på N-parrafin och torka av den,spola av den med trädgårdslangen, låt torka,smörj.

Vad skulle du tvätta din bil i Diesel eller i avfettning ?

Last edited:
Långa farbron skrev:
Appapapapa !!!!

Varför skulle just avfettning vara skadligare än Diesel ?

Ta en normal kallavfettning/lacknafta/Lampolja som är baserad på N-parrafin och torka av den,spola av den med trädgårdslangen, låt torka,smörj.

Vad skulle du tvätta din bil i Diesel eller i avfettning ?

Avfettning är aggressivt mot gummit som håller fettet i O, X och allt vad dom heter kedjor. Det torkar ut det. Diesel har en smörjande effekt och torkar inte ut gummi.

Så, nöjd?

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Avfettning är aggressivt mot gummit som håller fettet i O, X och allt vad dom heter kedjor. Det torkar ut det. Diesel har en smörjande effekt och torkar inte ut gummi.

Så, nöjd?

//jaG

Varför skulle avfettning vara aggresivare än diesel ?

Zeb_Macahan skrev:
Det är aggressivt mot gummi. Tvätta vidare dina kedjor med avfettning om du vill, jag bryr mig inte.. :tomten

//jaG

Det är därför dom rekomenderar att man tvättar tex sin bil eller tom motortvättar den med avfettnig antar jag ?

För det finns nästan inget gummi alls på en bil :rolleyes:

Dessutom rekomenderar jag dig att läsa valfritt produktblad på vilken konsumentavfettning du vill för närmare information.

:tomten

Snarare är det så att man varken ska använda diesel/fotogen eller avfettning vid rengöring av kedjan. I båda fallen är det vätskor med mycket låg ytspänning som tränger in innanför o-ringarna och löser upp fettet så det "rinner" ut. Dvs, du minska kedjans livslängd. Det är i min åsikt betydligt viktigare att smörja ofta än att rengöra ordentligt. Största delen av smuts/gruspartiklar försvinner ändå med överflödigt kedjefett tack vare centrifugalkraften.

I övrigt håller jag med Långa Farbron.

Långa farbron skrev:
Det är därför dom rekomenderar att man tvättar tex sin bil eller tom motortvättar den med avfettnig antar jag ?

För det finns nästan inget gummi alls på en bil :rolleyes:

Dessutom rekomenderar jag dig att läsa valfritt produktblad på vilken konsumentavfettning du vill för närmare information.

:tomten

Lyssna inte på ex. Regina. Dom tillverkar bara kedjor och kan inget om deras egenskaper. Att lite på tillverkarna är dumt, det kommer leda till fördärv...

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Lyssna inte på ex. Regina. Dom tillverkar bara kedjor och kan inget om deras egenskaper. Att lite på tillverkarna är dumt, det kommer leda till fördärv...

//jaG
Sen när tillverkar Regina avfettningsmedel?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti