Hmm. Tvätta kedja - Avfettning?!

Diesel fotogen lacknafta avfettning är i stort sett samma sak bara lite olika renhetsgrad

alla kan du köra dieselbilen på och funkar utmärkt att rengöra kedjor med
bara man ser till att spola av ganska snart och att ÅTERFETTA kedjan ordentligt
 
hållundan skrev:
Sen när tillverkar Regina avfettningsmedel?

Det kan inte vara så att han menar att Regina (kedjetillverkare) rekommenderar att inte använda avfettning för rengöring? :7peta
 
Kedjorna idag har gummiringar vid varje länk för att ”kapsla in” fett och minska friktionen, vilket i sin tur minskar slitage över tid. Om du kör med petroliumbaserad avfettning (kallavfettning) finns risken att detta tränger in innanför dessa gummiringar och torkar ut det fettet som finns där. Alternativt att gummit tar skada (torkar/spricker) med tiden. När detta har hänt är det i princip omöjligt att få tillbaka rätt mängd smörj där det gör faktisk nytta. Tricket är alltså att använda ett lagom starkt medel som ringarna klarar av att stå emot. (Diesel kan vara ett alternativ, det är starkt men inte superstarkt så att säga) Eller att bara rengöra med varmvatten och leva med att kedjan ser lite skitig ut. Funktionen är ändå det primära här.
 
Last edited:
Kedjorna idag har gummiringar vid varje länk för att ”kapsla in” fett och minska friktionen, vilket i sin tur minskar slitage över tid. Om du kör med petroliumbaserad avfettning (kallavfettning) finns risken att detta tränger in innanför dessa gummiringar och torkar ut det fettet som finns där. Alternativt att gummit tar skada (torkar/spricker) med tiden. När detta har hänt är det i princip omöjligt att få tillbaka rätt mängd smörj där det gör faktisk nytta. Tricket är alltså att använda ett lagom starkt medel som ringarna klarar av att stå emot. (Diesel kan vara ett alternativ, det är starkt men inte superstarkt så att säga) Eller att bara rengöra med varmvatten och leva med att kedjan ser lite skitig ut. Funktionen är ändå det primära här.
Så, exakt samma som stått i tråden sen -05 alltså, tack för sammanställningen
 
Kedjorna idag har gummiringar vid varje länk för att ”kapsla in” fett och minska friktionen, vilket i sin tur minskar slitage över tid. Om du kör med petroliumbaserad avfettning (kallavfettning) finns risken att detta tränger in innanför dessa gummiringar och torkar ut det fettet som finns där. Alternativt att gummit tar skada (torkar/spricker) med tiden. När detta har hänt är det i princip omöjligt att få tillbaka rätt mängd smörj där det gör faktisk nytta. Tricket är alltså att använda ett lagom starkt medel som ringarna klarar av att stå emot. (Diesel kan vara ett alternativ, det är starkt men inte superstarkt så att säga) Eller att bara rengöra med varmvatten och leva med att kedjan ser lite skitig ut. Funktionen är ändå det primära här.
Enkelt som avtvättningsmedel är vanlig motorolja.
Och en oljekanna,
Smutsen följer med överskottsoljan ner på tidningarna / hushållspapper under bakhjul, kedja och främre kedjedrev.
Oljan som blir kvar svarar för smörjningen av rullarna ytterst på varje nit.
Det går utmärkt att använda begagnad motorolja.
Dyrare är växellådsolja typ SAE 90 , SAE 80W/90 och liknande
 
Lampolja funkar ju jättebra, men skulle vanlig matolja funka? Lika löser lika, liksom...? :va
 
Funderar på om det ska bli lite hojtid i garaget idag med kedjetvätt.
Tvättar med olja och oljekanna.
För det blev inte gjort när den ställdes in i garaget.
 

Bifogat

  • 20211003-Göteborg-yrpno.png
    20211003-Göteborg-yrpno.png
    82.4 KB · Visningar: 27
Ja så var det klart. Efter några minuter i garaget.
 

Bifogat

  • 211003-TvättadKedja.jpg
    211003-TvättadKedja.jpg
    2.1 MB · Visningar: 51
Tror det, vet att WD-40 är poppis hos cross åkare. Dom tvättar hela hojen med det. Jag kör med WD-40 själv men 5-56 är ju samma typ av spray.

Tänkte det var vanligare i garaget än fotogen.

Mathias
Väldigt få crossåkare tvättar med WD-40. De flesta använder (utspädd) alkalisk avfettning och en borste efter att ha blåst av med högtrycken. Antingen blandar man själv eller så köper man bikewash el. liknande. Efter tvätt lägger man på silikonspray (som man kan betala 3 gånger mer för om det heter MX Shine) på plast och motor för att smutsen inte skall fastna. WD-40 är bra för att få bort fastkletad kedjespray men i övrigt så åldrar den plasten i förtid.
 
Väldigt få crossåkare tvättar med WD-40. De flesta använder (utspädd) alkalisk avfettning och en borste efter att ha blåst av med högtrycken. Antingen blandar man själv eller så köper man bikewash el. liknande. Efter tvätt lägger man på silikonspray (som man kan betala 3 gånger mer för om det heter MX Shine) på plast och motor för att smutsen inte skall fastna. WD-40 är bra för att få bort fastkletad kedjespray men i övrigt så åldrar den plasten i förtid.

Mnja, de allra flesta (undertecknad inkluderad) tvättar hela hojen med kedja och allt med högtryck och kanske något bike-wash liknande.
WD40 lägger man på efter tvätt på kedjan, bultar, aluminium mm för att få ut vattnet mellan länkar och från korrosionsbenägna delar.

Jag har aldrig märkt någon som helst förlängd livslängd på kedja mm relaterad till smörjning med kedjespecifika produkter. Att hålla rent däremot gör stor skillnad.
Därav är är en på utsidan torr kedja som inte är benägen att bli panerad i grus och skit som en fiskpinne ingen dum idé. Vilket i sin tur gör att en tvätt med vatten följt av WD40 som driver ut vattnet som är kvar och dessutom lämnar en liten, liten mängd smörjmedel mellan länkarna är snudd på idealiskt. Och skitenkelt. Och billigt.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top