Hjulaxel sitter fast.

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Tja. skulle ta bort bakfälgen och motorn på min gasgas sm 125. Men nu är det så att det sitter fast bara. vet att det är vanligt på rieju drac (moppe) att hjulaxeln rostar fast i lager, kan det vara så i det här fallet med?

Det förekommer nog på de flesta motorcyklar. När du monterar axlen nästa gång, se till att fetta in den och lagren

På riejun fick jag köra vinkelkap och såga bort axeln. blir det samma grej nu lr?

yes. har bankat som en tok, Har maxxat med 5-56. de hjälper inte.

Skruva på muttern så långt så den ligger kant i kant med axeln, sen är det bara att ta fram släggan. Sen brukar man få slå den fram och tillbaka så den lossar hyffsat, och slutligen slå ut den med ett långt stort dorn eller dyl. Om den har hylsfattning på andra sidan så kan du även försöka rotera axeln. Det bästa är att köra den fram och tillbaka med mutterpicka samtidigt som någon annan slår på andra sidan

Slipa av sedan av axeln med smärgelduk och fetta in den innan du monterar tillbaka

Skruva på muttern så långt så den ligger kant i kant med axeln, sen är det bara att ta fram släggan. Sen brukar man få slå den fram och tillbaka så den lossar hyffsat, och slutligen slå ut den med ett långt stort dorn eller dyl. Om den har hylsfattning på andra sidan så kan du även försöka rotera axeln. Det bästa är att köra den fram och tillbaka med mutterpicka samtidigt som någon annan slår på andra sidan

Slipa av sedan av axeln med smärgelduk och fetta in den innan du monterar tillbaka

har skruvat på muttern och slagit med slägga. rubbas inte en mm. och på andra sidan är det bara som en pinne som håller fast den.

Last edited:
Sådant kan ja jobbigt!! hände på min vanliga cykel. fick spänna ihop gaffeln med spänband o stå och slå me gummislägan i ca 30min och en jädrans massa fett xD
Kan då tänka mig att det kan vara knepigare med kraftigare axlar!!

fint att det löst sig ;)

Sådant kan ja jobbigt!! hände på min vanliga cykel. fick spänna ihop gaffeln med spänband o stå och slå me gummislägan i ca 30min och en jädrans massa fett xD
Kan då tänka mig att det kan vara knepigare med kraftigare axlar!!

fint att det löst sig ;)

hehe. de har inte löst sig än. ska ner imorrn och leka lite till med det men e ju lite störd nu när det finns en till leksak i garaget :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT