Hjulaxel-krashpuckar?

Du har ju 1 bult på vänster motor fästet, o 2 på höger, bara välja, ta den som e starkast in till motorn på högersidan, sen finns de ju bara ett fäste o välja på vänster :tummenupp

Om du har en genomgående skrapkloss så e de ju bara dra igenom bulten genom den o sen skruvar du fast motorn som vanligt, får antagligen skaffa en längre bullt för skrapklossen bygger ut lite.

Last edited:
Nja det där är jag tveksam till, borde kosta en del att köpa isåfall....

Jag tror faktiskt bara att man borrar upp axeln, oftast är det bara i ena änden som det inte är hål, sedan sätter man gängstång igenom.
Andra alternativet är att borra i varje ände och sedan gänga. VIlken storlek på gänga man använder borde inte spela så stor roll, M6 borde räck eftersom att det inte blir så stora brytmoment i den pucken.

Är det ngn som vill ha/veta mera så släng iväg ett PM till mig.

//Niklas

Mjaa, jag skulle då inte skruva dit en kraschpuck med en M6 skruv av 8.8 kvalité iaf.

Kraschar du och underlaget inte är helt slätt så räcker det att en kant tar i pucken så kommer den med största sannolikhet brytas av.

Minst M8 skulle jag valt!

Mjaa, jag skulle då inte skruva dit en kraschpuck med en M6 skruv av 8.8 kvalité iaf.

Kraschar du och underlaget inte är helt slätt så räcker det att en kant tar i pucken så kommer den med största sannolikhet brytas av.

Minst M8 skulle jag valt!

Nääe en kraschpuck skulle jag inte heller skruva dit med M6, men om den skall sitta igenom framhjulsaxeln så är den inte speciellt lång, vilket innebär att den inte kommer att bli utsatt för något speiellt brytmoment. Sedan vill man i detta fallet kanske inte borra upp ett för stort hål i just den bulten!
Men pratar man om att sätta en rampuck, då ska man ha minst M10.

Bobbiner bak sitter många gånger de med M6 och det är "orginal", medans vissa har M8 som orginal.

//Niklas

Bobbiner bak sitter många gånger de med M6 och det är "orginal", medans vissa har M8 som orginal.
Bobinfästets infästning i svingen är i sig en svag punkt. Om bobinen får fäste i något när den kasar kan den slita av fästet. Jag såg det senast för några veckor sedan.

Bobinfästets infästning i svingen är i sig en svag punkt. Om bobinen får fäste i något när den kasar kan den slita av fästet. Jag såg det senast för några veckor sedan.

Dethar jag med sätt, på 2st K5´or.
Men på tex. R1an så sitter inte fästen "under" svingen som på K5an, utan i själva svingen. Det som händer här istället är oftast att bulten går av, vilket innebär lite jobb för att få ut den, men det går inte sönder något fäste, oftast...=)

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt