Hjulaxel-krashpuckar?

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
-
Jag har sett bilder på hojar som har små, oftast vita puckar monterade på hjulaxlarna. vart kan man få tag på sådana?

Och när jag ändå frågar, vad heter Krashpuckar på engelska/tyska/italienska?

Sånt kan jag fixa till dig om du ritar en liten skiss på hur du skulle vilja att de såg ut.

Crash Protectors / Sliders är vanliga namn på kraschpuckar.

Kraschpuckar heter frame sliders på engelska. Det är fö inte säkert att du kan montera hjulpuckar på din hoj. Det krävs att hjulaxeln är ihålig. Om den inte är det så finns det XXXL size bobiner som fyller samma funktion för svingen.

Många använder skatebordhjul!

Jupp, skateoardhjul och gängstål.

haha du vet, frame sliders, Crash Protectors som dom säger over there.

Last edited:
R&G säljer såna.

Har beställt till min SXV:) Mitongaracing säljer såna (stavning?)

Funderar själv på något liknande. 954:an har dock inte någon ihålig hjulaxel. Någon som löste detta på något annat sätt??? Gärna bild/länk om ni har...

//KaliZ

Finns det något som hindrar att man borrar i hjulaxeln, risken kan ju vara försvagningen som blir men vilken gänga brukar krävas/användas för kraschpuckar?

Funderar själv på något liknande. 954:an har dock inte någon ihålig hjulaxel. Någon som löste detta på något annat sätt??? Gärna bild/länk om ni har...

//KaliZ

Satte på Svingslider på min 954-a -03
Fungerar ju både som bobin och kraschskydd för svingen.

Köpte mina på bikersneed, tar 30sek och montera

Satte på Svingslider på min 954-a -03
Fungerar ju både som bobin och kraschskydd för svingen.

Köpte mina på bikersneed, tar 30sek och montera

Ajdå.. nu var jag lite otydlig igen! Bak har jag bobin monterade. Det är några guld-eloxerade grejer. Förmodar att dem funkar lika bra som svingsliders.

Jag var på jakt efter något sätt att skydda gaffelben/bromsskivor framtill på hojen. Motarder har man sätt det finns gaffelpuckar till.. men om man inte har hål i hjul-axeln.. vad gör man då? :va

//KaliZ

Ajdå.. nu var jag lite otydlig igen! Bak har jag bobin monterade. Det är några guld-eloxerade grejer. Förmodar att dem funkar lika bra som svingsliders.

Jag var på jakt efter något sätt att skydda gaffelben/bromsskivor framtill på hojen. Motarder har man sätt det finns gaffelpuckar till.. men om man inte har hål i hjul-axeln.. vad gör man då? :va

//KaliZ

Okidoki, låter vettigt...säg till om hittar någon bra lösning som du vill dela med dig av :tummenupp

/Andreas

//KaliZ

Nemas problemas, RG-racing bland annat har.. ersätter hela hjulaxeln om ja inte e helt ute o cyklar...

Nemas problemas, RG-racing bland annat har.. ersätter hela hjulaxeln om ja inte e helt ute o cyklar...

Nja det där är jag tveksam till, borde kosta en del att köpa isåfall....

Jag tror faktiskt bara att man borrar upp axeln, oftast är det bara i ena änden som det inte är hål, sedan sätter man gängstång igenom.
Andra alternativet är att borra i varje ände och sedan gänga. VIlken storlek på gänga man använder borde inte spela så stor roll, M6 borde räck eftersom att det inte blir så stora brytmoment i den pucken.

Är det ngn som vill ha/veta mera så släng iväg ett PM till mig.

//Niklas

Nja det där är jag tveksam till, borde kosta en del att köpa isåfall....

Jag tror faktiskt bara att man borrar upp axeln, oftast är det bara i ena änden som det inte är hål, sedan sätter man gängstång igenom.
Andra alternativet är att borra i varje ände och sedan gänga. VIlken storlek på gänga man använder borde inte spela så stor roll, M6 borde räck eftersom att det inte blir så stora brytmoment i den pucken.

Är det ngn som vill ha/veta mera så släng iväg ett PM till mig.

//Niklas

ah ja vet inte, krävs iaf inget borra på 954a hur som helst om man väljer RG-racing, så mkt e jag 99% säker på...

ah ja vet inte, krävs iaf inget borra på 954a hur som helst om man väljer RG-racing, så mkt e jag 99% säker på...

Läste på RGs sida, du verkar ha delvis rätt från början! =)
Det är väl en bult i änden på axeln som man typ låser med, den bulten får man med ny, färdigborrad.
Tror jag genom att att läst monteringsanvisningen hos dom.
Sedan är det som jag säger en gängstång igenom med muttrar på varje sida.

//Niklas

harrispuckarna jag har, e ju en axel som går igenom med två bultar som man gängar på puckarna på...

vet dock inte vem som säljer harris !:confused:

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...