HJJJJÄÄÄÄLPPPP!!!! - gixxer dör.

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Hoj
ett par r6:0r
Jo, gårdagens missöde! Skulle förflytta mig 10 mil och efter 5 mil kom jag ifatt en bil, som det inte var läge att åka om (efter att konstant varit över 10k varv de 5 första milen, ja den är duktigt nerdrevad! (så de jag vill säja är att jag åkt hårt)) då efter avslag bara tokdog den efter att varvmätarn trillat ihop 2 gånger å "kommit igen". Sen gick det ryckigt som fan nån kilometer till, sen tokdöd. Stanna, ringde efter trailer. Satt å vänta nån timma, helt utan verktyg. Kollade säkringarna (som fö brann av (och byttes till) tändningen för en vecka sen) kikade på kablaget från tanken å framåt. Kände mig uppgiven. Försökte starta. Batteriet verkade urdraget och startmotorn gick ett varv sen slut. Väntade en timma till. Sen när de kom startade jag cykeln å körde hem - ja den funkade! Vi behövde inte lasta utan jag kunde köra hem. MEN jag varvade restruktivt i testsyfte och som jag misstänkte ville den den dö över 8k varv å "hostade". Släppte jag sen ner varvet och farten igen var det ok igen.

Jag vill stontant tro på batteri - (nu testat - är OK), tändning eller glapp, tipsensor, cdi, generator, stödkontakt. Det handlar om el - ström, det är jag rättså övertygad om. Eftersom den dör eller går bra, har haft lite soppastrul å sånt tidigare å den gått på 2-3 cyllar då det varit dåligt. Men detta problem är av en helt annan karaktär.

Kan jag ha dödat något stift, tändspole? Bytte en t.s under föregående år.
Mätte upp batteriet när jag kom hem, verkar bra. Ger 12-12.5-vid lägre varv och närmre 13V vid gaspådrag, så det verkar reko.

Vad är nästa steg? Det som känns konsigt nu är att jag inte hade några problem när jag körde hem, sålänge jag höll mej under 8k varv. Kan det tyda på att någon komponent lämnat in och klarar bara en viss spänning, och att den ökar vid gaspådrag och att det då blir strul.

Vad ska kollas nu, jag är inte mest bevandrad i el-träsket!

Tacksam för hjälp!

Är jag ute och cyklar eller ska inte generatorn ladda ~14V när man ger den lite varv? :näsblod Eller det gäller bara bilar?

lite mer borde den ge..
kolla jordningar de första du gör.

mätarn hoppar väl inte nåt när du mäter va?

Sitter och funder på om det inte är lite dålig kontakt på batteri/huvudsäkring/jordpunkt/kontaktskycke mm.

Dels ger den lite låg volt och att den dog, ville inte går runt med sedan startar och funkar X antla mil...

Skulle tro att batteriet börjar ge upp och inte ta laddning ordentligt. Att mäta spänningen med motorn igång och få bra värden tyder på att generatorn funkar som den ska men att batteriet inte tar emot laddningen ok. Antingen har du lite jordfel, glapp någonstans annars skulle jag själv nog testat att byta batteri och se om inte problemet försvinner. Att den funkar på låga varv men inte höga tyder oxå på att batteriet börjar lägga av. Att jag inte skriver generatorn kan ju vara ett general fel men dom brukar inte paja så ofta.
När du ger gas kräver hojjen mer spänning och då ger ett dåligt batteri den effekten. Precis som om du skulle putta igång en hoj som har ett urladdat batteri och när den startar dra på gas då kommer den att stanna direkt (oftast!)

Last edited:
Jag har svårt att tro att en sensor skulle vara boven, spökar dom är det i princip aldrig varvtalsberoende. Spontant skulle man ju säga att det är vakuum i tanken, men eftersom du har soppapump så borde den orka trycka ut soppa ändå, om inte den har lagt av vill säga och det måste självrinna ner i fuggarna. Men å andra sidan så talar ju startproblemen som dom andra har sagt i tråden för att det är knas med batteriet, generatorn eller jordningen, eller pluskablarna. Den borde ju ha högre spänning än strax under 13V, och får inte batteriet laddning så blir det tröttare och tröttare. Till slut orkar det inte hålla tändning mm igång och då dör hojen, den drar ju som sagt mer ström ju mer du varvar.

Skicka i ett nytt batteri, det kostar inte många hundra om du köper ett på tex Biltema och mät spänningen över polerna med det friska batteriet. Har du samma låga spänning då så har du problem med generatorn eller jord/plus.

Visst skulle en tändspole ha kunnat tacka för sig också, men då borde du inte ha dom andra problemen om det bara var det.

Av eller på´!

Felet kan inte va en spole! Hade en kass tidigare och då hade jag en cylle som inte funka. Nu är det alla 4. Därför tror jag inte på tändstift eller tändspole, eftersom att det då bara gäller en cylinder, nu handlar felet om 4. Allt eller inget. Så då kvarstår tankar kring batteri och eventuellt generator.

Ska mäta igen nu för mer exakta värden. Men jo, det rör sej som fan när man mäter, jag trodde att det hade med att jag inte holl provar-"spröten" rätt - det kan handla om allt från noll till 13 V.

Så ok, ska mäta upp spänningen nu. Sen ladda batteriet tills imon eftermiddag å se om jag får någon skillnad och sen byta om promlemet kvarstår. Återkommer måndag eftermiddag. Tack för tipsen!

Vacuum är det intye heller, jag vet hur de känns. Nu är det ett klippande av eller på, som om någon stänger av en strömbrytare. Vacuumet är annorlunda, men ska kolla slangarna för säkerhets skull.

//Berra

Last edited:
att varvmätarn börjar fladdra kan ju va ett tecken på dålig jord. har haft så själv på ett par fordon. gick lite halvdassigt, dålig ork.

Problemet kvarstår trots nytt batteri

Fick vända idag påvägen till Sviestad - har haft problemet att den (hugger) dör och sen tänder till igen. Pratade med dem på verkstaden i stan och de sa till mej att testa att koppla över sidostödskontakten, att det kan vara den som glappar och det ger som ger tändningsdöden ska testa det. Men om det är så att jorden är dålig - hur mäter jag det?

Glad midsommar!
Mvh Berra

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2