Hjärtat i halsgropen!

Patlar

Utan GSXR, med stånka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala +2,5mil
Hoj
Yamaha YZF 426 -00, GSXR750-85, GSXR1100-92(Sålda)
Tog sent omsider årets första tur igår.
Ca 1 mil från hemmet så laddade jag på lite samtidigtsom jag passerade en "mjuk" grop i vägen.
Efter utfjädringen så drog det inget, så jag trodde att växeln hoppat ur i skumpet (gammal skrutt), växlade upp och börjar burna vilt i bra fart.
När jag fått ner hastigheten ser jag att oljelampan lyser.
Puttrar hem i maklig fart med en mycket rykande hoj.
Hemma ser jag att hela hojen är dränkt i olja.
Efter tvättande och letande, verkar det som att oljefiltret gängat upp sig o all olja pumpats ur den vägen.
Nu blir ett antal lugna mil för att få tillbaka känslan och försiktigt nöta bort halket på bakdäcket.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Trodde man aldrig kunde hända. Filtren brukar ju sitta hur bra som helst enbart fastdragna med handkraft?!? Tur i oturen att du inte fick släpp med bakhjulet p.g.a. oljan.
 

Gabor

Guest
Tog sent omsider årets första tur igår.
Ca 1 mil från hemmet så laddade jag på lite samtidigtsom jag passerade en "mjuk" grop i vägen.
Efter utfjädringen så drog det inget, så jag trodde att växeln hoppat ur i skumpet (gammal skrutt), växlade upp och börjar burna vilt i bra fart.
När jag fått ner hastigheten ser jag att oljelampan lyser.
Puttrar hem i maklig fart med en mycket rykande hoj.
Hemma ser jag att hela hojen är dränkt i olja.
Efter tvättande och letande, verkar det som att oljefiltret gängat upp sig o all olja pumpats ur den vägen.
Nu blir ett antal lugna mil för att få tillbaka känslan och försiktigt nöta bort halket på bakdäcket.

Du sanerade vägen efter dig hoppas jag ?? Så inga andra kommer å drattar på röven för att du struntat se till att fxa oljespillet efter dig ??
 

Patlar

Utan GSXR, med stånka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala +2,5mil
Hoj
Yamaha YZF 426 -00, GSXR750-85, GSXR1100-92(Sålda)
-Jag fick bakhjulssläpp, därav burnisen. Kände mig som en ofrivillig stuntare.

-Jag har varit tillbaka där det hände och det var ingen pöl på backen, jag måste ha slabbat runt det mesta på hojen.

-Finns det nåt trix för att få bort "halket" från däcket, nån som vet?
 

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Ort
Norra Uppland
Hoj
KTM 660 SMC -06
Körde du långt utan olja? Är nog ingen höjdare att köra helt utan olja, även om det går sakta. Hoppas det går bra iaf!
 

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 660 ´03
Är det du som har lämnat spår efter dig ändå från 290:an till lena kyrka? :)
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Ungefär samma sak hände mig för ca 3 veckor sedan, fast det var oljepluggen som gängade ur sig.... Gissa om det kom olja på bakhjulet?! Tur att det var på en raksträcka där jag inte köred fortare än 70 km/h på...... Jag lyckades stanna utan att ramla, men sen fick man ringa efter hämtning då all olja runnit ur....:gnissla Som tur var klarade jag mig, kunde slutat mycket värre!
ANVÄND ALLTID NÅN SLAGS GÄNGLÅSNING ELLER TÄTNING TILL OLJEPLUGGEN!!!!

PS. Inte jag som drog "åt" den senast.... DS.
 

Patlar

Utan GSXR, med stånka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala +2,5mil
Hoj
Yamaha YZF 426 -00, GSXR750-85, GSXR1100-92(Sålda)
Jag åkte tillbaka i dagsljus o kollade. Det var en fin och bred sträng i ca 1 km.
Asfalten är ganska grov där. Stenarna som tittar fram var inte halkiga, men Kör ni vägen från 290:an mot Lena kyrka, så passa er och försök undvik oljesträngen. Jag försökte sanera det bredaste stället (vid gropen), så gott det gick. Hittade ett tunt rännilsspår ända in på ärentunavägen som jag kom ifrån, så oljespridandet pågick en stund.
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top