Hjärtat i halsgropen!

Patlar

Utan GSXR, med stånka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala +2,5mil
Hoj
Yamaha YZF 426 -00, GSXR750-85, GSXR1100-92(Sålda)
Tog sent omsider årets första tur igår.
Ca 1 mil från hemmet så laddade jag på lite samtidigtsom jag passerade en "mjuk" grop i vägen.
Efter utfjädringen så drog det inget, så jag trodde att växeln hoppat ur i skumpet (gammal skrutt), växlade upp och börjar burna vilt i bra fart.
När jag fått ner hastigheten ser jag att oljelampan lyser.
Puttrar hem i maklig fart med en mycket rykande hoj.
Hemma ser jag att hela hojen är dränkt i olja.
Efter tvättande och letande, verkar det som att oljefiltret gängat upp sig o all olja pumpats ur den vägen.
Nu blir ett antal lugna mil för att få tillbaka känslan och försiktigt nöta bort halket på bakdäcket.
 
Trodde man aldrig kunde hända. Filtren brukar ju sitta hur bra som helst enbart fastdragna med handkraft?!? Tur i oturen att du inte fick släpp med bakhjulet p.g.a. oljan.
 
Tog sent omsider årets första tur igår.
Ca 1 mil från hemmet så laddade jag på lite samtidigtsom jag passerade en "mjuk" grop i vägen.
Efter utfjädringen så drog det inget, så jag trodde att växeln hoppat ur i skumpet (gammal skrutt), växlade upp och börjar burna vilt i bra fart.
När jag fått ner hastigheten ser jag att oljelampan lyser.
Puttrar hem i maklig fart med en mycket rykande hoj.
Hemma ser jag att hela hojen är dränkt i olja.
Efter tvättande och letande, verkar det som att oljefiltret gängat upp sig o all olja pumpats ur den vägen.
Nu blir ett antal lugna mil för att få tillbaka känslan och försiktigt nöta bort halket på bakdäcket.

Du sanerade vägen efter dig hoppas jag ?? Så inga andra kommer å drattar på röven för att du struntat se till att fxa oljespillet efter dig ??
 
-Jag fick bakhjulssläpp, därav burnisen. Kände mig som en ofrivillig stuntare.

-Jag har varit tillbaka där det hände och det var ingen pöl på backen, jag måste ha slabbat runt det mesta på hojen.

-Finns det nåt trix för att få bort "halket" från däcket, nån som vet?
 
Körde du långt utan olja? Är nog ingen höjdare att köra helt utan olja, även om det går sakta. Hoppas det går bra iaf!
 
Är det du som har lämnat spår efter dig ändå från 290:an till lena kyrka? :)
 
Ungefär samma sak hände mig för ca 3 veckor sedan, fast det var oljepluggen som gängade ur sig.... Gissa om det kom olja på bakhjulet?! Tur att det var på en raksträcka där jag inte köred fortare än 70 km/h på...... Jag lyckades stanna utan att ramla, men sen fick man ringa efter hämtning då all olja runnit ur....:gnissla Som tur var klarade jag mig, kunde slutat mycket värre!
ANVÄND ALLTID NÅN SLAGS GÄNGLÅSNING ELLER TÄTNING TILL OLJEPLUGGEN!!!!

PS. Inte jag som drog "åt" den senast.... DS.
 
Jag åkte tillbaka i dagsljus o kollade. Det var en fin och bred sträng i ca 1 km.
Asfalten är ganska grov där. Stenarna som tittar fram var inte halkiga, men Kör ni vägen från 290:an mot Lena kyrka, så passa er och försök undvik oljesträngen. Jag försökte sanera det bredaste stället (vid gropen), så gott det gick. Hittade ett tunt rännilsspår ända in på ärentunavägen som jag kom ifrån, så oljespridandet pågick en stund.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top