Hjälte i NSB som kör ZX10R 06

ah kom igen grabbar.. ZX10 är grymt snygg i verkligheten. På bild ser den ut som något köksredskap men i verkligheten är det helt annat.

Tror anledningen att de inte varit så framgångsrika är $$. De har inte satsat pengar på GP/SBK på länge. Då får de dåligt rykte och folk vågar inte ge sig på dem. Psyket är viktigt och man vill se någon annan "lyckas" med hojen för att man själv ska tro på den - något som är väldigt viktigt i race sammanhang.

Därför är jag mer imponerad av de som vågar gå sin egen väg..

sandstream skrev:
2047968 Har ingen koll alls på 90-talet, därav frågan :)

Synd att 10:an inte lyckats de senaste åren, men det beror tydligen på förarna...
Omöjligen så, de har ju massor av rutin från moppeklasserna i GP...

Nyteknik skrev:
2047707 Vem/när var det?

Vet inte mer än så på den historen. Men på 80-talet tror jag det var. Någon vet säkert vem/när.

Angående ZX10R så ryktas det om att det kan komma en lite mer påkostad rejsigare version, ZX10RR.

sandstream skrev:
2047904 När då?

Scott Russel vann Wsbk på en Muzzy kawasaki -93 året därpå blev
han bara tvåa :tummenupp

Last edited by a moderator:
RedBaron skrev:
2047995 Omöjligen så, de har ju massor av rutin från moppeklasserna i GP...
Sist vi diskuterade varför 10:an inte lyckas något vidare i WSBK var en teori att förarmaterialet var för dåligt.
Kollade igenom tex Laconis meriter och 4:a, 2:a, 6:a de senaste 3 åren tycker iaf jag talar sitt tydliga språk om vart problemet ligger.
Sen har jag inte en susning om hur mycket pengar Kawasaki lägger på att utveckla hojen just för WSBK och hur det står sig mot tex Suzuki och Ducati.

Peder Rosberg skrev:
Scott Russel vann Wsbk på en Muzzy kawasaki -93 året därpå blev han bara tvåa :tummenupp
Japp, kollade precis historiken :tummenupp

sandstream skrev:
2048121 Sist vi diskuterade varför 10:an inte lyckas något vidare i WSBK var en teori att förarmaterialet var för dåligt.
Kollade igenom tex Laconis meriter och 4:a, 2:a, 6:a de senaste 3 åren tycker iaf jag talar sitt tydliga språk om vart problemet ligger.
Sen har jag inte en susning om hur mycket pengar Kawasaki lägger på att utveckla hojen just för WSBK och hur det står sig mot tex Suzuki och Ducati.

Japp, kollade precis historiken :tummenupp

Jag tror inte det har varit någon radfyra "750" efter det heller. Haga kom väldigt nära med r7an i allafall.

I brittiska suberbikeserien har Hawk Kawasaki alltid gjort bra i från sig.
Finns race från -03 tror jag att det är, när gamla reglementet byttes ut och radfyrorna fick vara på 1000cc å det är nån (glömt namnet) som harvar runt på en gammal zx7 med en kökslucka till frontkåpa. Han tog pallplatser och slogs om segern några ggr såg inte klokt ut.

Har läst att Hawk Kawasaki har varit först med grejer till hojarna, alltså före vm teamen, vet inte varför men så e det...

Scott Smart tog tre segrar på ZX10an 2004 i BSB så det gick att åka fort på den. Dock erkände kawa själva att den hade brister som racehoj. Intressant att se vad som går att åstakomma på den nya 06an.

Annars hänger det nog helt på förare och vilka resurser man har. Vart har kawa varit i world supersport de senaste fem åren? Medan man i USA har tagit hem totalsegern två år i rad...

Mrlind skrev:
2048473å det är nån (glömt namnet) som harvar runt på en gammal zx7 med en kökslucka till frontkåpa. Han tog pallplatser och slogs om segern några ggr såg inte klokt ut.

Glenn Richards! Stor körning :tummenupp

Last edited by a moderator:
Nyteknik skrev:
2046499 På tal om utseendet bifogas några TZ 250 som borde inspirera i Uppsalagaraget.
Mmmm. Mycket snyggt.
ANnars är ju en Nakanoreplika nära till hands.

Bifogat

• big2005114141458nakano_action.jpg
    big2005114141458nakano_action.jpg
    32.1 KB · Visningar: 54
  • pic200511413396Nakano-action.jpg
    pic200511413396Nakano-action.jpg
    32.3 KB · Visningar: 56
  • yamaha250_01.jpg
    yamaha250_01.jpg
    76.5 KB · Visningar: 63
Mrlind skrev:
en gammal zx7 med en kökslucka till frontkåpa.
Jag vet, den ser verkligen ut som en vandrande kökslucka men ögat luras, den är faktiskt ett under av aerodynamisk design. Yangawa toppade 313 km/h med sin ZX7R på Hockenheim 1999!

Bifogat

• 313kmh.jpg
    313kmh.jpg
    59.8 KB · Visningar: 88
Mrlind skrev:
2048473 Har läst att Hawk Kawasaki har varit först med grejer till hojarna, alltså före vm teamen, vet inte varför men så e det...
Det finns inget officiellt Kawasakiteam i någon serie. Till i år har PSG-1 teamet i WSBk fått mer stöd från fabriken men det är inget fabriksteam.

Teddy skrev:
2048591 Jag vet, den ser verkligen ut som en vandrande kökslucka men ögat luras, den är faktiskt ett under av aerodynamisk design. Yangawa toppade 313 km/h med sin ZX7R på Hockenheim 1999!

Han hade faktiskt 318 på kvalet....

Gustav O skrev:
2048610 Det finns inget officiellt Kawasakiteam i någon serie. Till i år har PSG-1 teamet i WSBk fått mer stöd från fabriken men det är inget fabriksteam.

till -06 vet jag inte vad som gäller, det här läste jag i fjol..

Mrlind skrev:
2049042 till -06 vet jag inte vad som gäller, det här läste jag i fjol..
Hawk var tidiga med ZX10:an och fick en del hjälp men de utvecklade det mesta själva till hojen. De får ju viss support av Kawasaki men skulle tro att PSG1 får mest numer.

Nyteknik skrev:
2048843 Sjukt. Hur mycket snabbare var han än nummer två?

313 tror jag nån Honda hade. Hockenheim kan man få till grym toppfart om man får till en fin slipstream på någon.

Itoh hade ju 321 redan 1993 på en 500.

Chris Ash skrev:
2049100 313 tror jag nån Honda hade. Hockenheim kan man få till grym toppfart om man får till en fin slipstream på någon.

Itoh hade ju 321 redan 1993 på en 500.
Nä, vänta nu. Itoh var först över 200 mph men det var väl inte redan 1993?

Vem kom för övrigt sjua på Hockenheim 1993? (...fuska inte nu!)

Nyteknik skrev:
2049263 Nä, vänta nu. Itoh var först över 200 mph men det var väl inte redan 1993?

Vem kom för övrigt sjua på Hockenheim 1993? (...fuska inte nu!)
Crafar ?

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!