Hjälpmedel i livets slutskede...

När jag inte längre kan läsa storleken på Mikunis små runda munstycken utan hjälpmedel ska jag ansöka om aktiv dödshjälp!

(eller laseroperera mig)

Massa matnyttigt om man är ny :tummenupp

Jag har haft glasögon sen jag var sex, linser sen jag var 15.
Har brytningsfel, det gör att jag har samma styrka i båda linserna, fakkin grejjt! Har -7,50 i linserna, jag är nästan så blind att jag blir döv.. Tycker dock inte det är särskilt pilligt med linserna, inget som man inte kan lära sig jallafall :)

Det pratas ju om linser men framför allt glasögon i denna tråd, varför inte enbart linser?

En orsak är så enkel som att jag hatar att pilla i ögonen.. En annan är att linser för astigmatism verkar vara upp till 50% dyrare än övriga. :mad:

Däremot är det nog stor chans att jag köper både och.

OM jag köper. Jag hävdar fortfarande att optikern satte kikare framför ögonen som gjorde att jag såg understa raden skarpt!

:hihi Då är det fan illa!

Måste du ta på dig linserna så att du hör vad folk säger?

Kan du tänka dig då vilka problem jag har med att vakna på morgonen?
Man ska ju inte sova med linserna i, så jag hör aldrig väckarklockan :(

Jag har haft glasögon sen jag var sex, linser sen jag var 15.
Har brytningsfel, det gör att jag har samma styrka i båda linserna, fakkin grejjt! Har -7,50 i linserna, jag är nästan så blind att jag blir döv.. Tycker dock inte det är särskilt pilligt med linserna, inget som man inte kan lära sig jallafall :)

Frun laseropererade minus åtta. Dagen efter operationen läste hon nedersta raden på syntesttavlan, det var fanimej magiskt. :Bugar

Frun laseropererade minus åtta. Dagen efter operationen läste hon nedersta raden på syntesttavlan, det var fanimej magiskt. :Bugar

Jag kan inte läsa nedersta raden. Inte för att det är suddigt, utan för att det blir för smått. Utan linser ser jag skarpt på ca 10 cm avstånd :banana

Vad betyder:
H: +0.5-1.0 90°
V: +0.5-1.0 70°

Höger & vänster förstår jag. Betyder decimalvärdet den styrka jag skulle behöva? Vad står gradantalet för?

Optikern klottrade ner ovanstående på en liten lapp precis innan jag gick därifrån.

fåfäng Korvsnubbe, det finns linser :D

edit: ända du behöver göra för att slippa strul med linser är att ha med linsburken ifall du oplanerat träffar en brud som du övernattar hos, optikern säger att det inte är bra att mixa olika linsvätskor eller så skaffar du linser som funkar bra att sova med :D

Last edited:
Knalla in hos närmsta specsavers, peka på billigaste böjbara bågen (cirka 750:-). Tacka nej till all specialslipning och få hem två schyssta brillor till priset av en. Använd bara vid behov. Linser vid MC/Skoter-åkning.

Klart å betart!

Så lever jag åtminstone.

Saxat från Lensway.se:

Så fyller du i styrkor och pupillavstånd
Använd ditt glasögonrecept för att hitta dina värden. Om du inte har receptet kan du begära att få ut det från din optiker. Det har du rätt till enligt pantientjournallagen. Beroende på vilket synfel du har hittar du kombinationer av nedan beskrivna värden. Kom ihåg att ange värden både för höger öga (OD) och vänster öga (OS).

Styrka/power/sfär/sphere. Minus-värden talar om att du är närsynt och plus-värden att du är översynt.

Cyl/Cylinder Det första värdet för korrektion av brytningsfel (astigmatism) anger hur stort ditt brytningsfel är.

Ax/Axis/Axel Det andra värdet för korrektion av brytningsfel (astigmatism) anges i grader och talar om var på ögat ditt brytningsfel sitter.

Pupillavstånd/PD Anger avståndet mellan dina två pupiller i mm. Det förifyllda värdet (32) är ett standardvärde som i de flesta fall fungerar bra. Om pupillavståndet endast i angivet i ett värde på ditt recept(tex 60) ska du dividera detta värde med 2. PD 60 ska alltså anges som PD 30 (vänster öga) och PD 30 (höger öga).

ADD Värdet för korrektion av ålderssynthet (presbyopi) och används för progressiva glas.

Saknas pupillavstånd/PD i ditt recept?
Om pupillavståndet inte finns markerat på ditt recept kan du enkelt mäta ut det själv. Gör så här:
1. Sätt en linjal nedanför dina ögon och titta rakt framför dig.
2. Be en annan person om hjälp att läsa av avståndet i mm mellan dina pupiller och dela med 2.
3. Upprepa gärna mätningen några gånger för att säkerställa att avståndet blir rätt.

Edit: Såg att det rörde sig om glasögon, inte linser. :tungan
Lägger upp en bild också som visar hur du fyller i uppgifterna hos exempelvis Lensway. :)

Vad betyder:
H: +0.5-1.0 90°
V: +0.5-1.0 70°

Höger & vänster förstår jag. Betyder decimalvärdet den styrka jag skulle behöva? Vad står gradantalet för?

Optikern klottrade ner ovanstående på en liten lapp precis innan jag gick därifrån.

Bifogat

• hilfe.PNG
    hilfe.PNG
    8.1 KB · Visningar: 70
Last edited:
Knalla in hos närmsta specsavers, peka på billigaste böjbara bågen (cirka 750:-). Tacka nej till all specialslipning och få hem två schyssta brillor till priset av en. Använd bara vid behov. Linser vid MC/Skoter-åkning.

Klart å betart!

Så lever jag åtminstone.

Håller med, men jag brukar välja ett par solglasögon istället för 2 "vanliga".
Billiga så man behöver inte vara överdrivet rädd om dom, dessutom så kan man byta lite oftare, vilket är bra om synfelet inte är helt stabilt.
Har köpt på mig ett par extra med tunna skalmar som sitter kanon under hjälmen dessutom.

Makalöst egentligen att de kan leverera i princip samma produkt som synsam ville ha det 4-dubbla för.

Visst, du får inte hjälp av en personlig glasögonstylist att välja bågar, men å andra sidan vill jag välja själv och inte ta något som någon liten snärtig expedit tycker är trendigt.

Dygnetrunt-tlinser som man tar ur en gång i månaden, tjongar in nya och återupprepar cykeln år in & år ut. Så värt!

Om du bara har problem när du sitter framför datorn på jobbet så finns det två lösningar.

1. Säg åt chefen att du behöver en 42-tumsskärm med HD-upplösning och inbyggd TVmottagare (inför OS...)
2. Terminalglasögon

Terminalglasögon (har för mig att de kallas så) är glasögon som man har när man sitter framför datorn och som företaget ska betala för.

Btw. Jag beklagar, hoppas att du får några uthärdliga sista år.. :rolleyes:

Shit on the pitt! Världen är i HD. :fakta
Korvgubbe, grymt kapabel och glasögonberikad, liksom Hubbleteleskopet.....

En nackdel är att det plötsligt blev uppenbart hur dålig kvalité det är när man matar platt-TV'n med webbvideos med halvdan upplösning.

Skillnaden är som att slå över från en DVD till HD-versionen av samma film. Inte så att det egentligen är nödvändigt men skillnaden blir ändå uppenbar.

You can see clearly now, the haze is gone,
You can see all obstacles in your way
Gone are the lack of glass that had you blind

Its gonna be a clear (clear), clear (clear)
Fri-day imorn :cool:

Nu när du skaffat glasögon måste du skaffa en riktig sporthoj för att kompensera din ökade gubbighet!

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti