Hjälp!

Henken78

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2003
Hoj
F.d Hojar: Yamaha YZ125 -03, GSXR 750 -96, -00
Hjälp! Trasiga kåpor

Hallå där.
Jag behöver lite tips på hur jag ska laga mina kåpor för att det ska bli så bra som möjligt, bifogar ett par bilder hoppas det syns något på dom.
Har hört talas om plastsvetsning, är det nåt man kan göra själv och i såfall hur? Tack på förhand....

Bifogat

• Trasig.jpg
    Trasig.jpg
    68.6 KB · Visningar: 94
  • trasig 2.jpg
    trasig 2.jpg
    87.8 KB · Visningar: 98
Last edited:
Bak-kåpan kan du ta en lödkolv och smälta ihop sprickan lite på baksidan, sedan tar du antingen lite spackel o kladar på baksidan eller så tar du polyster och lite glasfibermatta. Slipa till o så är det klart.

Sidokåpan får du antingen ha som den är, eller så tar du o göra samma sak som ovan på den med och sedan slipar framsidan vilket oxå innebär att du får ta bort alla dekaler o sedan lacka om hela kåpan.

//Niklas

Polyester och matta är ett avsevärt bättre alternativ än enbart spackel (även om vi pratar glasfiberspackel). Mattan blir nämligen inte lika stum som spackel/glasfiberspackel. Och eftersom kåpan är relativt mjuk så...

Edit: Nästa gång ser vi gärna en bättre trådrubrik så kanske du slipper uppa tråden.

Ja ny lack blir det på hela hojen det råder det inget tvivel om utan det är själva sättet att laga plasten på som jag har hört olika alternativ på

Henken78 skrev:
Ja ny lack blir det på hela hojen det råder det inget tvivel om utan det är själva sättet att laga plasten på som jag har hört olika alternativ på

Då skulle jag gjort som jag skrev och valt polyester som Robban skrev! :tummenupp

Och ska du lacka om hela hojen så tillkommer ytterligare en variant:
Slipa ner plasten på utsidan minst halvvägs igenom och med en bredd på ½-1 dm, på så sätt får du ett "dike" att plasta i även på utsidan. Men det blir lite mer pyssel att få till en fin yta.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...