Hjälp, varför krachar jag?

Om du vill undvika att gå omkull.... nyttja inte hela banans bredd(behåll ordentlig marginal, sattsa på kurvfart och nedlägg).... sväng in senare och lägg ner hojen så mycket du kan....var försiktig med gasen... borde räcka till 1:40 på anderstorp... om du svänger in senare så får du en mycket rakare utgång=säkrare och du kan välja spår i utgången för omkörning eller gå bredare med mer gas. Lyssna inte på soffracing experter som sitter och stilstuderar motogpförare, eller alla banåknings instruktörer som tjatar sig hesa om körställning hit och apex dit (mina snabbaste kurvor har jag taget helt utan häng då jag bromsat så sent att jag inte hunnit hänga ut och följt yttre bankant:tungan inte att rekomendera) lycka till:tummenupp
 
Nått som ingen tagit upp är tomgången.?ad har du för tomgång?höjer du tomgången så får du mycket snällare motorbroms/påslag 3000rpm har jag i allafall
 
Och vad innebär då allt detta om du skall konkritisera det till trådskaparen så han och alla vi andra kan förstå och pröva EXAKT så som du menar?

Om du vill undvika att gå omkull.... nyttja inte hela banans bredd(behåll ordentlig marginal, sattsa på kurvfart och nedlägg)

1.) Hur mycket marginal skall man då ha för att kurvradien skall bli så stor som möjligt vilket ger max möjlig hastighet?

2.) Hur mycket kurvfart (som du skriver)? Hur avgör han/jag vad som är rätt?

3.) Hur mycket nedlägg? Hur vet han/vi andra var gränsen går och därmed vad som är rätt? Trådksparen lutar ju enl. sitt egna inlägg redan troligen för mycket så det torde vara viktigt att kunna förklara var gränsen går så han inte lutar lika mycket som nu!?


.... sväng in senare och lägg ner hojen så mycket du kan....

4.) Hur sent svänger han in idag? Hur sent SKALL man svänga in?


var försiktig med gasen...

5.) Hur vet han/vi vad DU anser är försiktigt, kan du bli mer konkret så vi kan förstå och därefter pröva vad du menar?


Lyssna inte på soffracing experter som sitter och stilstuderar motogpförare, eller alla banåknings instruktörer som tjatar sig hesa om körställning hit och apex dit

Antar att du menar bla mig?
Skulle vara intressant att träffas och prata någon gång, fast det kanske vi redan har gjort för du verkar ju veta något om mig!? :va

(mina snabbaste kurvor har jag taget helt utan häng då jag bromsat så sent att jag inte hunnit hänga ut och följt yttre bankant:tungan inte att rekomendera)

Hmm, nu blir jag fundersam! Om du kör som snabbast med en viss körteknik/stil varför är det då en stil som du sedan inte rekommenderar till den du precis har försökt förklara hur han skall undvika att krascha? :va

// Niklas
 
Last edited:
Glöm ej de elektroniska hjälpmedlen som finns idag på moderna hojar. Det kan vara fel på dem också. Har trådskaparen ställt in sin traction control ordentligt.
Testa att ställ traction control till max. Vid fullt nedlägg, vrid max gas
så skall traction control hantera resten. Släpper det i alla fall
så kan du ha en mjukvaru bugg i traction controll applikationen. Om framhjulet lyfter vid
acceleration så kan det vara funktionen som skall hantera så att framhjulet
inte lyfter som är felinställd eller har en mjukvaru bugg. Sedan kan det också
vara att lean angle control funktionen är felinställd dvs hojen skall ju justera
upp hojen ifall du lägger ner för mycket. Sedan har vi throttle control..många tror att det har med förarens känslighet på gasen men det var förr i tiden. Throttle control är ju att hojen känner ju automatiskt av om du gasar för lite resp för mycket och justerar det automatiskt beroende på faktorer som mattats in i dess CPU innan körningen. Bara lägg i rätt configurering för den bana du skall köra. :)
 
Det gläder mig ofantligt att du säger så. För visst är det så att jag ofta ställer mig frågan "MÅSTE jag lära mig burka?"

Bilden är från Sviestad i våras och in i esset på sista varvet. Fredrik (nr 127) har just bromsat om Ove Zelin (nr9) och det går liiiiite för fort och Fredrik går lite brett. Jag tänker "jag tar dem på innern!!!!" och bryter ner en aning till för att gå innanför. Ove tänkte samma sak och vi kom båda om och Ove var först.

Mina däck har en liiiiiiiiten fegrand fram men ingen bak. Samtidigt är de ju racedäck och byggda för att gå med feta nedlägg. Men det är när jag ser bilder som denna som jag tänker "Måste jag lära mig burka?"
Hmmmmmmmmmmmmmmmm.............

Ser ut som Mozz har ett rejält paket...sitter i spagat nästan:)
 
Om du vill undvika att gå omkull.... nyttja inte hela banans bredd(behåll ordentlig marginal, sattsa på kurvfart och nedlägg).... sväng in senare och lägg ner hojen så mycket du kan....var försiktig med gasen... borde räcka till 1:40 på anderstorp...
Tänk om det vore så enkelt :D
 
Glöm ej de elektroniska hjälpmedlen som finns idag på moderna hojar. Det kan vara fel på dem också. Har trådskaparen ställt in sin traction control ordentligt.
Testa att ställ traction control till max. Vid fullt nedlägg, vrid max gas
så skall traction control hantera resten. Släpper det i alla fall
så kan du ha en mjukvaru bugg i traction controll applikationen. Om framhjulet lyfter vid
acceleration så kan det vara funktionen som skall hantera så att framhjulet
inte lyfter som är felinställd eller har en mjukvaru bugg. Sedan kan det också
vara att lean angle control funktionen är felinställd dvs hojen skall ju justera
upp hojen ifall du lägger ner för mycket. Sedan har vi throttle control..många tror att det har med förarens känslighet på gasen men det var förr i tiden. Throttle control är ju att hojen känner ju automatiskt av om du gasar för lite resp för mycket och justerar det automatiskt beroende på faktorer som mattats in i dess CPU innan körningen. Bara lägg i rätt configurering för den bana du skall köra. :)


:D, :D, :D

Kommer dem med mp3-spelare och mugghållare också nu för tiden? :banana
 
xxxxxxxxxxxx

Och vad innebär då allt detta om du skall konkritisera det till trådskaparen så han och alla vi andra kan förstå och pröva EXAKT så som du menar?



1.) Hur mycket marginal skall man då ha för att kurvradien skall bli så stor som möjligt vilket ger max möjlig hastighet?

man väljer ett kvalificeringsspår

2.) Hur mycket kurvfart (som du skriver)? Hur avgör han/jag vad som är rätt?

du lägger så mycket fart som din nedläggningsvinkel tilllåter

3.) Hur mycket nedlägg? Hur vet han/vi andra var gränsen går och därmed vad som är rätt? Trådksparen lutar ju enl. sitt egna inlägg redan troligen för mycket så det torde vara viktigt att kunna förklara var gränsen går så han inte lutar lika mycket som nu!?

lutar för mycket?? skämtar du nu eller?? luta tills nästan armbågen går i




4.) Hur sent svänger han in idag? Hur sent SKALL man svänga in?


man väljer ett kvalificeringsspår



5.) Hur vet han/vi vad DU anser är försiktigt, kan du bli mer konkret så vi kan förstå och därefter pröva vad du menar?

kör du fort i kurvan så har du ingen större anledning att gasa hårt i utgången, håll endast underhållsgas och möt med mer gas när man börjar resa upp cykeln för att när hojen är helt upprätt ha fullgas




Antar att du menar bla mig?
Skulle vara intressant att träffas och prata någon gång, fast det kanske vi redan har gjort för du verkar ju veta något om mig!? :va

ditt svar på mitt inlägg säger allt..... lägga ner mindre och svänga in tidigare är saker som minskar marginalerna..... att du rekomenderar detta är svar nog:krama



Hmm, nu blir jag fundersam! Om du kör som snabbast med en viss körteknik/stil varför är det då en stil som du sedan inte rekommenderar till den du precis har försökt förklara hur han skall undvika att krascha? :va

läs vad du skrivit och fundera på vad snabbast innebär.... sedan vad undvika att krasha betyder....... nej det är inte förenligt.

// Niklas
 
1.) Hur mycket marginal skall man då ha för att kurvradien skall bli så stor som möjligt vilket ger max möjlig hastighet?

man väljer ett kvalificeringsspår

Bra svar, det hjälper ju trådskaparen och alla andra också för den delen att förstå vad du menar så de också kan pröva och se om dina teorier att det går fortare stämmer! Hade du svarat 0,5m marginal vid instyrning resp. utgång hade du varit konkret och tydlig.

2.) Hur mycket kurvfart (som du skriver)? Hur avgör han/jag vad som är rätt?

du lägger så mycket fart som din nedläggningsvinkel tilllåter

OK, bara så vi håller isär begreppen och pratar samma språk!
Det är inte lutningsvinkeln som enkom sätter gränsen för vilken kurvhastighet som är möjlig utan kombination av lutningsvinkel, däck och hur gasen hanteras.

Åter igen är du inte konkret och ger trådskaparen något han kan pröva. Han har redan kraschat 3 gånger och vill undvika att göra så.

3.) Hur mycket nedlägg? Hur vet han/vi andra var gränsen går och därmed vad som är rätt? Trådksparen lutar ju enl. sitt egna inlägg redan troligen för mycket så det torde vara viktigt att kunna förklara var gränsen går så han inte lutar lika mycket som nu!?

lutar för mycket?? skämtar du nu eller?? luta tills nästan armbågen går i

Ditt råd till trådskaparen är farligt och om han anammar det och försöker NÄSTAN få i armbågen kommer han åter igen krascha! För övrigt är NÄSTAN inte heller någon gräns som är tydlig som han kan använda sig av.

4.) Hur sent svänger han in idag? Hur sent SKALL man svänga in?

man väljer ett kvalificeringsspår

Du ger honom rådet att svänga in senare men kan inte vara konkret nog och säga ex. "sväng 3m senare än vad du gör nu".

Det finns inget spår utritat som är ett sk. kvalificeringsspår eller något annat heller som trådskaparen kan försöka följa. Så på vilket sätt hjälper dina kommentarer trådskaparen?

5.) Hur vet han/vi vad DU anser är försiktigt, kan du bli mer konkret så vi kan förstå och därefter pröva vad du menar?

kör du fort i kurvan så har du ingen större anledning att gasa hårt i utgången, håll endast underhållsgas och möt med mer gas när man börjar resa upp cykeln för att när hojen är helt upprätt ha fullgas

Klockrent. Nu börjar vi åt minstånde komma någon vart med konkreta svar! Visst är det så att man inte skall vara för girig med gasen utan i stället succesivt försöka höja ingångshastigheten och köra med en jämn kontant acceleration genom hela kurvan (finns undantag och gäller naturligtvis inte vid vissa racesituationer utan vi pratar ju om tidsmässigt optimal körning dvs. kval) och först när man har rest upp hojen en aning ger man så mycket gas som greppet tillåter dvs. i en snabbare takt än mitt i kurvan.

Fast vad du anser försiktigt är fortfarande lika oklart för trådskaparen. Av samma anledning som du inte vet hur försiktigt han redan accelererar! Hans gaskontroll kanske redan är bra???

Antar att du menar bla mig?
Skulle vara intressant att träffas och prata någon gång, fast det kanske vi redan har gjort för du verkar ju veta något om mig!?

ditt svar på mitt inlägg säger allt..... lägga ner mindre och svänga in tidigare är saker som minskar marginalerna..... att du rekomenderar detta är svar nog

Trådskaparen vill undvika att vurpa igen men vill försöka kunna köra åtminstånde lika fort som han idag redan gör. Detta är grundförutsättningarna för våran diskussion där vi var och en försöker vara honom till någon hjälp! Rätt!?

Läser man hela mitt inlägg framgår det att förutsättningen för att pröva vad jag föreslår är:
1.) Att trådskaparen inte redan utnyttjar banans bredd fullt ut!
2.) Samma ingångshastighet som han redan idag har (inte fortare)!

Eftersom ingen av oss, varken du eller jag, har set honom köra måste vi gissa oss till vad orsaken till vurporna är. Min gissning, utifrån vad han skriver, är att han ger för mycket gas med för mycket lutning.

Medicinen för detta är i första hand att luta hojen mindre för att få mer grepp. Om han redan utnyttjar banans hela bredd (nåja, med den marginal just han behöver för att känna sig trygg, vilket jag också skrev tidigare) så krävs att ingångshastigheten sänks. Därav min fråga om han redan utnyttjar hela banas bredd eller ej för målsättningen är ju att kunna gå in med samma ingångshastighet, till att börja med!

Finns mer bana att åka på, kort och gott, bör han i först hand försöka använda den för att minska lutningsvinkeln på hojen och få mer grepp kort och gott!

Hmm, nu blir jag fundersam! Om du kör som snabbast med en viss körteknik/stil varför är det då en stil som du sedan inte rekommenderar till den du precis har försökt förklara hur han skall undvika att krascha?

läs vad du skrivit och fundera på vad snabbast innebär.... sedan vad undvika att krasha betyder....... nej det är inte förenligt.

Nej, läs om läs rätt! TRÅDSKAPAREN (som vill ha hjälp) har kraschat tre gånger och vill ha hjälp/tips på hur han UNDVIKER att krascha. Läs NU mina inlägg igen och se om de inte stämmer bättre med trådskaparens önskemål! :krama

// Niklas
 
Antar att du menar bla mig?
Dig och mig tillsammans Niklas :fyllisar

Fast jag tycker dina bemötanden senare i tråden är ganska bra, även om det totalt sett inte är Jocke speciellt mycket till hjälp. Det finns en rad parametrar att jobba på, och ingen av dem går med säkerhet att avgöra vilken som är prio 1 från en enstaka bild eller ett kort inlägg på ett forum.

Rådet till Jocke i slutänden, be nån med dokumenterad kunskap och som du har förtroende för att hänga på och titta på dig, jobba sedan med en sak i taget med början från gaskontroll. Vissa saker är snabbt avklarade medan andra kanske ger en aha-upplevelse.

Det jag sett av Jocke är att han inte har problem med gaskontrollen, men det kan ha ändrats sen Anderstorp och Monzta ;)
 
Last edited:
Fast jag tycker dina bemötanden senare i tråden är ganska bra, även om det totalt sett inte är Jocke speciellt mycket till hjälp.

Jag saknar Jocke i dialogen här! Med lite frågor och ärliga svar från honom kan man åt minstånde komma en bra bit på väg även om det alltid är bäst/lättast att prata med personen live och se körningen!

Mvh!
// Niklas
 
Jag antog bara att han ville åka fortare utan att vurpa, då är luta hojen mindre ett väldigt dåligt råd då lutningsvinkeln är den enda parametern du inte vurpar på, så länge däcken är ok och du bara håller farten genom kurvan.
Det där med att byta nedläggningvinkel mot gas är bara dumt då risken för bakhjulssläpp ökar dramatiskt, senare om han vill vinna sm så får han den vägen vandra, men om man inte kan hantera nedlägg där armbågen går i om man sticker ut den för mycket så kommer han aldrig upp i den farten ändå:)
 
Jag saknar Jocke i dialogen här!
Ja, han har nog tröttat för länge sen, då det mesta inte rört honom utan mer hur rätt alla som kan göra sig hörda har :)

Tips att prova om det gav nåt fick han i typ de första 10 inläggen, sen hade han själv ganska god koll på vad som gällde.
 
Last edited:
Jag antog bara att han ville åka fortare utan att vurpa

En bra börjar är väl att först klara av att köra i det tempo han har utan att vurpa, något han fn. tyvärr inte lyckats med och därför begär hjälp här på forumet!

då är luta hojen mindre ett väldigt dåligt råd då lutningsvinkeln är den enda parametern du inte vurpar på, så länge däcken är ok och du bara håller farten genom kurvan.

Förstår inte hur du menar för i min värld kan för mycket lutningsvinkel innebära krasch pga. att det helt enkelt inte finns mer anläggningsyta på däcken kvar! Vänligen förklara hur du menar!?

Det där med att byta nedläggningvinkel mot gas är bara dumt då risken för bakhjulssläpp ökar dramatiskt,

Ingen har skrivit något om att plocka bort gas! Bra hantering av gasen (jämn konstant acceleration) är precis som du påpekar grunden för allt så den skall självklart bibehållas.

Med för mycket acceleration (dvs. man är för girig, så går det att tappa fästet bak (i först hand) så man kan både ha för mycket eller för lite gas i en kurva och man kan börja gasa för sent eller för tidigt. Och som tävlingsåkare (och också gatåkare) vill man naturligtvis börja accelerera så snabbt som möjligt! :tummenupp

senare om han vill vinna sm så får han den vägen vandra, men om man inte kan hantera nedlägg där armbågen går i om man sticker ut den för mycket så kommer han aldrig upp i den farten ändå:)

Senare ja, men först sluta vurpa i nuvarande tempo. Om du menar att man måste upp i lutningsvinklar där armbågen tar i för att vinna SM så är jag inte benägen att hålla med dig! Jag känner flera fd. Svenska mästare som inte brukade skrapa i armbågen och heller inte hade så kraftiga lutningsvinklar) och ändå blev svenska mästare.


Precis som allt annat vad gäller tävling gäller det att flytta sina personliga gränser SUCCESIVT för att dels göra det till en vana så man känner sig bekväm med det man gör men också för att i största möjliga mån undvika krascher/skador för liggandes ner vinner man inga race eller mästeskap. Att man sedan ibland ÄNDÅ gör misstag som innebär krasch ja DET hör till tävling och ibland också träning när man håller på med motorcyklesporter.

// Niklas

Tips att prova om det gav nåt fick han i typ de första 10 inläggen, sen hade han själv ganska god koll på vad som gällde.

OK, sorry! Jag missade att han lyckats reda ut vad som måste förändras för att unvika krasch!

Vad blev lösningen? Dvs. vad förändrade han?

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:
Vad blev lösningen? Dvs. vad förändrade han?
Inte en aning, jag kan bara konstatera att han inte gjort något inlägg i sin egen tråd på ett tag och göra antaganden utifrån mina ett par år gamla erfarenheter av killen. Samtidigt som det jag kan läsa inte alltid är så produktivt :rolleyes:

japp... Såg ironin ungefär 4 ord in i stycket, men de var kul! :)
... :D
 
Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top