1.) Hur mycket marginal skall man då ha för att kurvradien skall bli så stor som möjligt vilket ger max möjlig hastighet?
man väljer ett kvalificeringsspår
Bra svar, det hjälper ju trådskaparen och alla andra också för den delen att förstå vad du menar så de också kan pröva och se om dina teorier att det går fortare stämmer! Hade du svarat 0,5m marginal vid instyrning resp. utgång hade du varit konkret och tydlig.
2.) Hur mycket kurvfart (som du skriver)? Hur avgör han/jag vad som är rätt?
du lägger så mycket fart som din nedläggningsvinkel tilllåter
OK, bara så vi håller isär begreppen och pratar samma språk!
Det är inte lutningsvinkeln som enkom sätter gränsen för vilken kurvhastighet som är möjlig utan kombination av lutningsvinkel, däck och hur gasen hanteras.
Åter igen är du inte konkret och ger trådskaparen något han kan pröva. Han har redan kraschat 3 gånger och vill undvika att göra så.
3.) Hur mycket nedlägg? Hur vet han/vi andra var gränsen går och därmed vad som är rätt? Trådksparen lutar ju enl. sitt egna inlägg redan troligen för mycket så det torde vara viktigt att kunna förklara var gränsen går så han inte lutar lika mycket som nu!?
lutar för mycket?? skämtar du nu eller?? luta tills nästan armbågen går i
Ditt råd till trådskaparen är farligt och om han anammar det och försöker NÄSTAN få i armbågen kommer han åter igen krascha! För övrigt är NÄSTAN inte heller någon gräns som är tydlig som han kan använda sig av.
4.) Hur sent svänger han in idag? Hur sent SKALL man svänga in?
man väljer ett kvalificeringsspår
Du ger honom rådet att svänga in senare men kan inte vara konkret nog och säga ex. "sväng 3m senare än vad du gör nu".
Det finns inget spår utritat som är ett sk. kvalificeringsspår eller något annat heller som trådskaparen kan försöka följa. Så på vilket sätt hjälper dina kommentarer trådskaparen?
5.) Hur vet han/vi vad DU anser är försiktigt, kan du bli mer konkret så vi kan förstå och därefter pröva vad du menar?
kör du fort i kurvan så har du ingen större anledning att gasa hårt i utgången, håll endast underhållsgas och möt med mer gas när man börjar resa upp cykeln för att när hojen är helt upprätt ha fullgas
Klockrent. Nu börjar vi åt minstånde komma någon vart med konkreta svar! Visst är det så att man inte skall vara för girig med gasen utan i stället succesivt försöka höja ingångshastigheten och köra med en jämn kontant acceleration genom hela kurvan (finns undantag och gäller naturligtvis inte vid vissa racesituationer utan vi pratar ju om tidsmässigt optimal körning dvs. kval) och först när man har rest upp hojen en aning ger man så mycket gas som greppet tillåter dvs. i en snabbare takt än mitt i kurvan.
Fast vad du anser försiktigt är fortfarande lika oklart för trådskaparen. Av samma anledning som du inte vet hur försiktigt han redan accelererar! Hans gaskontroll kanske redan är bra???
Antar att du menar bla mig?
Skulle vara intressant att träffas och prata någon gång, fast det kanske vi redan har gjort för du verkar ju veta något om mig!?
ditt svar på mitt inlägg säger allt..... lägga ner mindre och svänga in tidigare är saker som minskar marginalerna..... att du rekomenderar detta är svar nog
Trådskaparen vill undvika att vurpa igen men vill försöka kunna köra åtminstånde lika fort som han idag redan gör. Detta är grundförutsättningarna för våran diskussion där vi var och en försöker vara honom till någon hjälp! Rätt!?
Läser man hela mitt inlägg framgår det att förutsättningen för att pröva vad jag föreslår är:
1.) Att trådskaparen inte redan utnyttjar banans bredd fullt ut!
2.) Samma ingångshastighet som han redan idag har (inte fortare)!
Eftersom ingen av oss, varken du eller jag, har set honom köra måste vi gissa oss till vad orsaken till vurporna är. Min gissning, utifrån vad han skriver, är att han ger för mycket gas med för mycket lutning.
Medicinen för detta är i första hand att luta hojen mindre för att få mer grepp. Om han redan utnyttjar banans hela bredd (nåja, med den marginal just han behöver för att känna sig trygg, vilket jag också skrev tidigare) så krävs att ingångshastigheten sänks. Därav min fråga om han redan utnyttjar hela banas bredd eller ej för målsättningen är ju att kunna gå in med samma ingångshastighet, till att börja med!
Finns mer bana att åka på, kort och gott, bör han i först hand försöka använda den för att minska lutningsvinkeln på hojen och få mer grepp kort och gott!
Hmm, nu blir jag fundersam! Om du kör som snabbast med en viss körteknik/stil varför är det då en stil som du sedan inte rekommenderar till den du precis har försökt förklara hur han skall undvika att krascha?
läs vad du skrivit och fundera på vad snabbast innebär.... sedan vad undvika att krasha betyder....... nej det är inte förenligt.
Nej, läs om läs rätt! TRÅDSKAPAREN (som vill ha hjälp) har kraschat tre gånger och vill ha hjälp/tips på hur han UNDVIKER att krascha. Läs NU mina inlägg igen och se om de inte stämmer bättre med trådskaparens önskemål!
// Niklas