Hjälp, varför krachar jag?

1.46 på torpet & 1.0 på kinnekulle, så det är ju inga rekordtider direkt.

Här är en bild från kinnekulle. Fast det är i ingången. Ser ut att hänga ut med röva bara.

Hojens nedlägg ser bra ut, dock så skulle jag önska att din kroppsposition var annorlunda. Skjut fram huvudet mot vänstra handen, se till att den högra underarmen ligger längs med tanken, tryck med yttre foten mot fotpinnen.
 
Hojens nedlägg ser bra ut, dock så skulle jag önska att din kroppsposition var annorlunda. Skjut fram huvudet mot vänstra handen, se till att den högra underarmen ligger längs med tanken, tryck med yttre foten mot fotpinnen.

Görs detta i samma hastighet som innan så blir resultatet att hojen lutas upp och fästet blir bättre. Tyngdpunkten blir kvar på samma punkt ungefär men vikten på överkroppen byts ut mot vikten på hojen, man kan säga att man gör en last/vikt förskjutning.

/J
 
Last edited:
Tack för all hjälp och idéer :tummenupp

Har en del att träna på nu.
 
Försök gå in lite senare i kurvan så du får en rakare utgång... gör det mesta av svängen i ingången..... gå på gas senare och försiktigare... nedläggningvinkel kan du inte få för mycket av... tänk på att gasen skall läggas på försiktigt som om du körde på regn även när det är torrt.... du gasar nog för brutalt helt enkelt:tummenupp:tummenupp:tummenupp

tryck inte på fotpinnar eller dylikt det är bara av ondo... håll styret försiktigt och styr mjukt.:tummenupp
 
Last edited:
Ofjädrande fotpinnar? Tar i vid för mycket nerlägg och lyfter bakhjulet? I så fall kanske en liten upphöjning av dessa tillsammans med lite mindre nerlägg och lite mer uthäng vore på sin plats. :)
 
Förmodligen är det lite av varje (syftar på ovanstående talare). Men min gissning är att du kör "fel spår" vilket leder till kanske kraftiga nerlägg, fel tajming med påslag av gas mm. Bästa är om du kan få någon erfaren förare att hänga på dig och sen ta det därifrån.

Däcken spelar stor roll. Finns så mångfa faktorer...
-Körstil
-Däck
-Däcktryck
-Chassie
-spårval
-för tidigt gaspådrag
-blicken

osv.

Bromsar du in i svängen? Kanske "släpar" bromsen för länge??

Där har du det :tummenupp
Satt själv & funderade och kom fram till exakt samma svar som MrLind.
//
Benny
 
1.46 på torpet & 1.0 på kinnekulle, så det är ju inga rekordtider direkt.

Här är en bild från kinnekulle. Fast det är i ingången. Ser ut att hänga ut med röva bara.
Kan säga redan bara av att se din bild vad som är felet. Du hänger ju inte ut, utan slänger bara ut lilla rumpan och sen trycker du ner hojen under dig. Du vill ha ut överkroppen. Jag kör 1.03 på Kullen med gatdäck, så lite spontant ser det ut som att du helt enkelt bara trycker omkull hojen istället för att hänga ut.

Jämför med denna bild där hojen är mer upprätt och föraren hänger ut istället...
 

Bifogat

  • 1EM_0379.jpg
    1EM_0379.jpg
    213.9 KB · Visningar: 243
Last edited:
Kan säga redan bara av att se din bild vad som är felet. Du hänger ju inte ut, utan slänger bara ut lilla rumpan och sen trycker du ner hojen under dig. Du vill ha ut överkroppen. Jag kör 1.03 på Kullen med gatdäck, så lite spontant ser det ut som att du helt enkelt bara trycker omkull hojen istället för att hänga ut.

Du behöver inte hänga det minsta för att köra 1 minut på kullen:rolleyes:
 
Du behöver inte hänga det minsta för att köra 1 minut på kullen:rolleyes:
Det må så vara, man behöver inte ha slicks heller (därav min referens till gatdäck som vinglar runt). Men faktum kvarstår angående sittställningen...
 
Last edited:
Poängen är att jag aldrig kör omkull och det har med 2 saker att göra. första är att köra i ett spår som ger en rak utgång och för det andra köra mjukt med försiktigt gaspåslag(detta gör att mina varvtider inte är dom bästa:D). körställning har igentligen ingenting med dessa avåkningar att göra... du kan sitta och gubbåka eller hänga som Rossi.:tummenupp
 
Poängen är att jag aldrig kör omkull och det har med 2 saker att göra. första är att köra i ett spår som ger en rak utgång och för det andra köra mjukt med försiktigt gaspåslag(detta gör att mina varvtider inte är dom bästa:D). körställning har igentligen ingenting med dessa avåkningar att göra... du kan sitta och gubbåka eller hänga som Rossi.:tummenupp

Aldeles correkt. Vikten av "rätt" körställning är kraftigt överdriven.
 
Det må så vara, man behöver inte ha slicks heller (därav min referens till gatdäck som vinglar runt). Men faktum kvarstår angående sittställningen...

Faktum kvarstår att du kör på ett sätt och han på ett annat. Kolla på den här bilden från Pro Superbike på Falken senast, i bakgrunden Petter Jansson med sitt karakteristiska uthäng och framför David Andersson som inte alls hänger ut så mycket med överkroppen. Sittställningen är väldigt individuell och det finns många olika skolor som funkar.
 
Aldeles correkt. Vikten av "rätt" körställning är kraftigt överdriven.

Det gläder mig ofantligt att du säger så. För visst är det så att jag ofta ställer mig frågan "MÅSTE jag lära mig burka?"

Bilden är från Sviestad i våras och in i esset på sista varvet. Fredrik (nr 127) har just bromsat om Ove Zelin (nr9) och det går liiiiite för fort och Fredrik går lite brett. Jag tänker "jag tar dem på innern!!!!" och bryter ner en aning till för att gå innanför. Ove tänkte samma sak och vi kom båda om och Ove var först.

Mina däck har en liiiiiiiiten fegrand fram men ingen bak. Samtidigt är de ju racedäck och byggda för att gå med feta nedlägg. Men det är när jag ser bilder som denna som jag tänker "Måste jag lära mig burka?"
Hmmmmmmmmmmmmmmmm.............
 

Bifogat

  • sm0182.jpg
    sm0182.jpg
    221.8 KB · Visningar: 367
Du lutar ju nästan åt fel håll:D

Jag vet!!! Här är det iofs en LITE speciellt ögonblick där jag plötsligt fick för mig att ändra spår.... Men det är ganska rätt upp annars också...:)

Här är hårnålen på Åsen... Lite gladare blir jag när jag tittar på bild två; Spjeldnes burkar inte mycket heller!:)
 

Bifogat

  • img_2913_16707604.jpg
    img_2913_16707604.jpg
    70.2 KB · Visningar: 251
  • img_2896_16707505.jpg
    img_2896_16707505.jpg
    64.8 KB · Visningar: 230
Last edited:
Den hojen ser väldigt liten ut för dig Magnus ,,, ibland kan man undra om det e minimoto du kör eller sitter du på tanken ,,,,,,,,,,










,,,,,,, för att ge dig en tröst bland alla andra perfekta åkare så lutar jag mig likadant som dig ,,, fast jag vet inte om det förrän jag sett mig själv på bild :hojsmilie
 
Den hojen ser väldigt liten ut för dig Magnus ,,, ibland kan man undra om det e minimoto du kör eller sitter du på tanken ,,,,,,,,,,

Jag är en gammal man vettu, kan inte böja på ryggen!

,,,,,,, för att ge dig en tröst bland alla andra perfekta åkare så lutar jag mig likadant som dig ,,, fast jag vet inte om det förrän jag sett mig själv på bild :hojsmilie

Det där är intressant! Jag TYCKER jag burkar! Absolut! Men så kommer bilderna och visar den obarmhärtiga sanningen!
 
Last edited:
Hittade lite bilder från torpet
 

Bifogat

  • a1.jpg
    a1.jpg
    168.6 KB · Visningar: 102
  • a2.jpg
    a2.jpg
    144.6 KB · Visningar: 97
  • a3.jpg
    a3.jpg
    173 KB · Visningar: 77
Om det nu inte skulle spela nån roll hur man förflyttar sin vikt i förhållande till hojen, då kan man ju undra varför VÄRLDENS snabbaste grabbar på 2 hjul hänger som apor på hojarna, trots att dom har tractioncontrol och 16-16,5tumsdäck med vass profil och den bästa hojen som finns:va
Om man nu vill förbättra sin körning, ska man då inte titta på och försöka lära sej av hur dom som är BÄST på att köra hanterar hojen, hellre än hur han som knep placeringen precis före mej i sista racet hanterade hojen?
 

Bifogat

  • nh.jpg
    nh.jpg
    71 KB · Visningar: 89
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top