Hjälp, varför krachar jag?

Om det nu inte skulle spela nån roll hur man förflyttar sin vikt i förhållande till hojen, då kan man ju undra varför VÄRLDENS snabbaste grabbar på 2 hjul hänger som apor på hojarna, trots att dom har tractioncontrol och 16-16,5tumsdäck med vass profil och den bästa hojen som finns:va
Om man nu vill förbättra sin körning, ska man då inte titta på och försöka lära sej av hur dom som är BÄST på att köra hanterar hojen, hellre än hur han som knep placeringen precis före mej i sista racet hanterade hojen?

WORD!!..... :fakta

/J

Om det nu inte skulle spela nån roll hur man förflyttar sin vikt i förhållande till hojen, då kan man ju undra varför VÄRLDENS snabbaste grabbar på 2 hjul hänger som apor på hojarna, trots att dom har tractioncontrol och 16-16,5tumsdäck med vass profil och den bästa hojen som finns:va
Om man nu vill förbättra sin körning, ska man då inte titta på och försöka lära sej av hur dom som är BÄST på att köra hanterar hojen, hellre än hur han som knep placeringen precis före mej i sista racet hanterade hojen?

Måste vara en Fiction bild... Rossi ligger ju efter!! haha:banana:banana

Bifogat

• nh.jpg
    nh.jpg
    71 KB · Visningar: 64
Last edited:
1.46 på torpet & 1.0 på kinnekulle, så det är ju inga rekordtider direkt.

Här är en bild från kinnekulle. Fast det är i ingången. Ser ut att hänga ut med röva bara.

Du kan nog korrigera din ställning så att axlarna kommer ut. Du sitter snett nu och du lägger ner hojen mycket mer än du behöver och får en väldigt hög tyngdpunkt. Flyttar man ut hela kroppen och "linar" upp den med hojen in i kurvan får man ett bättre häng, en mindre lutning på hojen och bättregrepp. Jag skulle tro att du kan öka farten under microbron och ändå ha hojen mer upprätt än bilden.
Att det inte finns en enda sanning med körställning är nog de flesta på det klara med men det finns sätt att framföra hojen som gör det lite lättare för de allra flesta.

Såklart! Om många gör på samma sätt så måste ju det vara det bästa!:tummenupp
Samtidigt finns det folk som (enligt ditt sätt att se det) sitter HELT FEL ( i det här fallet Mick Doohan) och de körde definitivt riktigt skapligt.
Så.... KANSKE man inte ska överskatta vikten av att sitta RÄTT! Det viktigaste är kanske att det känns rätt för den som kör....

Bifogat

• images.jpg
    images.jpg
    4.3 KB · Visningar: 749
...det är väl bara att kika på sbk och motogp, är det många som hänger av sådär gött snett som vi alla gör i början? Nähä, inte har jag sett några sådana inte, det hängs av ordentligt, ned med tyngdpunkten och peta örat med styränden.

Rätt eller fel, nog verkar det funka för de stora pojkarna, och nog ser det ut / låter som att trådskaparens bekymmer är fäste under acceleration ur böj, mao, få upp hojen (dvs, häng av mer, tryck upp knarren)? :)

/total rookie

Naturligtvis har det en viss betydelse hur man sitter. Men jag vill åter säga att sittställningens betydelse är väldigt liten i förhållande till allt annat som har med hojracing att göra. Om man då tycker det känns helt obekvämt att ändra sin körstil och burka mer så kommer det säkerligen förstöra mer än det gör nytta att tvinga sig till det. Koncentrera dig i stället på annat som har större effekt. Om man som i det här fallet åker 1.46 på atorp så finns det iaf 10 sekunder att hämta helt utan att ändra körställning. Körställningen gör tiondelar på sin höjd.

Om några år ger jag mig tusan om att sånna här trådar kommer handla om hur otrooligt viktigt det är att dingla med benet brevid hojen under inbromsningarna...

Om några år ger jag mig tusan om att sånna här trådar kommer handla om hur otrooligt viktigt det är att dingla med benet brevid hojen under inbromsningarna...

HAHAHAHA ,,, dagens bästa, ,, tror mycket handlar om känsla, lär känna din hoj å dina däck, åker man på tex 3-4 år gamla slicks så får man lära känna dom gamla däcken, får vara försiktig med gasrullen bara, å sätter man på nya fräsha däck så känns det direkt "att det här e bra" å kan ge på mer gas än med dom gamla, så känns det för mig iaf.

Kan bara ge som exempel nu när jag var på kinnekulle så hade jag nåt däck från -06 på första dagen å jag kämpade å slet som ett djur men kom aldrig under 1.00 då, till dag 2 satte jag på ett par beggade däck från -08 å sen vart det inga problem alls att åka 58:or å jag kände mig absolut säker med på att inte vurpa

Använder du däckvärmare?

Yepp. Och däcken är frächa. Har även kört på dåliga slicks & känner skillnaden.

Är mer & mer inne på dåligt spårval i kombo med dålig gaskontroll. Svaren kommer förhoppningsvis efter nästa körning.

Mmm. De fysikaliska lagarna säger att minskat nedlägg antinger köper oss marginal = möjlighet att åka fortare. Men ju mer vi hänger, desto mindre flexibla är vi (om vi till exempel vill ändra riktning) vilket kanske kan vara en stor nackdel i vissa situationer? Sammantaget spelar många faktorer in och vi må ju välja det som passar vår fysik, körstil och kapacitet?

Ta t ex Rossi. Han hänger i snabba partier men visst finns det bilder där han också "roterar runt tanken" typ Doohan. Ett annat exempel är Elias som i mångt och mycket valt att följa denna skola.

Min enkla filosofi är att man bör testa och ha något så när koll på tillgängliga tekniker. Och sedan står det var och en fritt att välja vad som passar bäst. Det gäller inte bara körställningen. För sjutton, redan Paulus sa väl att vi skulle "pröva allt, och behålla det som var gott"? :)

Till TS - utan mer info kan i alla fall jag inte göra annat än att spekulera. Det kan vara läge för lite coachning, råd och/eller dåd från någon kunnig person i Din närhet om Du vill ha en relevant åsikt.

Mina 2p. Lycka till:tummenupp

Naturligtvis har det en viss betydelse hur man sitter. Men jag vill åter säga att sittställningens betydelse är väldigt liten i förhållande till allt annat som har med hojracing att göra...

Är mer & mer inne på dåligt spårval i kombo med dålig gaskontroll. Svaren kommer förhoppningsvis efter nästa körning.
Riktigt SÅ uselt var inte spårvalet i bilden från Kullen, och SÅ mycket motorbroms har du inte där att det skickar iväg bakhjulet utan förvarning. Dålig gaskontroll borde skicka ut framdäcket eller åtminstone få dig att drifta ut, inte ge dig en vurpa pga bakhjulssläpp... Såvida du inte tvingar fram det genom att slå på alldeles för hårt medan du fortfarande trycker ner hojen under dig.

Man kan tycka mycket om sittställnig och körstil, och hur det görs är individuellt beroende på fysik, preferens, hoj och andra yttre faktorer. Räknar man fysiskt finns det dock ett sätt som är teoretiskt snabbast, med vissa variationer m a p ovan.

Sen generellt är det ganska korkat att komma släpande med hur Doohan gjorde och inte gjorde. Vi pratar helt andra nivåer plus att ingen vet hur fort han kört om han faktiskt gjort på ett annat sätt. Det finns kanske 10-15 st bland världselitens aktiva förare som faktiskt vet exakt vad de gör där ute i varje stund och agerar efter det (om man råkar lyssna en sekund på A. Ibbott), resten har i många stunder ren tur eller kör långsammare än de kanske skulle kunna. Mao blir jag väldigt imponerad över den mängd kompetenta människor som finns på detta forum ;)

Last edited:
A. Ibbott är inte facit, även om han själv tror det.
Nej det kan jag hålla med om. Men han har nog lite större sannorlikhet än många andra.

Jag tycker bara det spekuleras lite väl mycket om saker man inte testat, vilket är ganska intressant i sig. Självklart känns nånting man inte vant sig vid också "fel", det betyder inte per automatik att det faktiskt ÄR fel, bara att det är ovant...

Men det är OT, trådar spårar ur. Jocke måste få testa om det funkar med lite bättre gaskontroll, då vet vi ju. :)

Last edited:
Den som vill lära sig köra fort ska börja med att lära sig köra mjukt ...

Men hans tekniker kan hjälpa många förare att komma vidare och upptäcka saker med hojen dom inte riktigt trodde om sig själva och sin körning.

/ Jens
För de allra flesta är det säkert så, jag skulle säkert lära mig massor av dem.
"Problemet" med Ibbott/CSS är att de i flera olika MC-media är de enda som uttalar sig och ofta med en "vi är facit" attityd där media skriver artiklar om dem som körteknikens okrönta kungar när sanningen är att de är de enda som hörs lika mycket.

För de allra flesta är det säkert så, jag skulle säkert lära mig massor av dem.
"Problemet" med Ibbott/CSS är att de i flera olika MC-media är de enda som uttalar sig och ofta med en "vi är facit" attityd där media skriver artiklar om dem som körteknikens okrönta kungar när sanningen är att de är de enda som hörs lika mycket.

Det är väl det som gör att dom tjänar otroligt mycket pengar, dom har något slags "monopol" på körteknik. Många amerikaner hävdar ju alltid att dom har lösningen på alla problem, sanningen när man lyssnar på amerikaner brukar ju vara ungefär halvvägs...

"I dont need something easier, I need something faster" som en känd amerikan sa :näsblod

/ Jens

Jag anser att det i mångt och mycket handlar om hur man positionerar sig på hojen för att få en mjuk körning när det börjar gå undan. Vi har många snabba förare som sitter och rör sig lite hur som helst på hojen, men dom som är riktigt snabba har en gemensam nämnare..... dom sitter så att dom samarbetar med hojen snarare än motarbetar...

/ Jens

Last edited:

OCH utnyttja HELA banans bredd och vara bekväm med det!

Och nu till trådskaparens fråga/funderingar:
Det är, som flera redan sagt, skitsvårt att utiftån en kort förklaring i text och någon enstaka bild komma med konkreta förslag på förändringar för att göra din kurvtagning i just dessa kurvor som du har kraschat i säkrare (du vill ju krascha mindre ofta i dem alltså köra säkrare än fn.).

DonQ. har en viktig poäng vad gäller sittställningens varande eller icke i relation till allt annat vi gör och inte gör när vi vill köra hoj fort/säkert. Den är marginell, inte oviktig bara mindre viktig än nästan allt annat.

Beskrivningen som ges tyder på, som också många andra redan påpekat, för mycket gas i förhållande till tillgängligt väggrepp. Gasar man mer än vad bakdäcket har grepp tappar man fästet bak före fram (i nästan alla fall). Så vi torde kunna dra slutsatsen att du har för mycket gas i förhållande till det grepp du har bak!

Hur får du bättre grepp med bibehållen ingångshastighet?

- Här skulle man behöva se dig köra för att kunna ge korrekta och konkreta råd.

Rent generellt stämmer ju det DonQ. skriver, luta hojen mindre, men precis som Mossberg skriver ger ju det större radie (med bibehållen gaspåslag dvs. med samma hantering av gasen från instyrning till fullt påslag).

För att kunna bibehålla samma ingångshastighet MEN med aningen mindre lutningsvinkel på hojen krävs mer utnyttjande av banan (är det möjligt eller utnyttjar du redan hela banans bredd?).

Skall du också samtidigt träffa ditt apex krävs:
1.) Tidigare instyrning
2.) ELLER snabbare instyrning (kortare tid från upprätt till önskad lutning)

Ovanstående förutsätter att du vill kunna ha samma ingångshastighet.

Mvh!
// Niklas

Det beror på vilken fart man har lite tror jag. Har man samma fart som stoner i kurvorna måste man nog burka som ett as, medans har man som vääldigt långsamma kan man köra knäskrap på fel sida. Jag känner att när jag missar litegrann när jag kör bana, så hänger jag ut och burkar betydligt mer än om jag skulle bromsat på den vanliga bromspunkten. Jag tror alltså att om man kör fortare än man tror att man kan, så ser det också fortare ut!:banana Nu är ju Mossberg och Greven, Mick Doohan några undantag, men det måste ju betyda att dom har övermänskliga krafter.:Bugar Kevin burkade väl inte så mycket heller? Han vann VM 93(?). Jag tror inte man ska haka upp sig för mycket på körställningen. Även om det kanske är en avgörande faktor när man är nere på 56 på Sviestad.:D

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026