Den som vill lära sig köra fort ska börja med att lära sig köra mjukt ...
OCH utnyttja HELA banans bredd och vara bekväm med det!
Och nu till trådskaparens fråga/funderingar:
Det är, som flera redan sagt, skitsvårt att utiftån en kort förklaring i text och någon enstaka bild komma med konkreta förslag på förändringar för att göra din kurvtagning i just dessa kurvor som du har kraschat i säkrare (du vill ju krascha mindre ofta i dem alltså köra säkrare än fn.).
DonQ. har en viktig poäng vad gäller sittställningens varande eller icke i relation till allt annat vi gör och inte gör när vi vill köra hoj fort/säkert. Den är marginell, inte oviktig bara mindre viktig än nästan allt annat.
Beskrivningen som ges tyder på, som också många andra redan påpekat, för mycket gas i förhållande till tillgängligt väggrepp. Gasar man mer än vad bakdäcket har grepp tappar man fästet bak före fram (i nästan alla fall). Så vi torde kunna dra slutsatsen att du har för mycket gas i förhållande till det grepp du har bak!
Hur får du bättre grepp med bibehållen ingångshastighet?
- Här skulle man behöva se dig köra för att kunna ge korrekta och konkreta råd.
Rent generellt stämmer ju det DonQ. skriver, luta hojen mindre, men precis som Mossberg skriver ger ju det större radie (med bibehållen gaspåslag dvs. med samma hantering av gasen från instyrning till fullt påslag).
För att kunna bibehålla samma ingångshastighet MEN med aningen mindre lutningsvinkel på hojen krävs mer utnyttjande av banan (är det möjligt eller utnyttjar du redan hela banans bredd?).
Skall du också samtidigt träffa ditt apex krävs:
1.) Tidigare instyrning
2.) ELLER snabbare instyrning (kortare tid från upprätt till önskad lutning)
Ovanstående förutsätter att du vill kunna ha samma ingångshastighet.
Mvh!
// Niklas