Hjälp, varför krachar jag?

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Har vurpat på samma sätt 3 ggr nu. Börjar bli tråkigt/dyrt & ömt...

Problemet är att jag inte riktigt vet varför. Så här har det gått till: Vid max nerlägg på väg ut ur kurvan så "försvinner" hjulen bara.

De teorier jag har är att jag gått på gas för hårt/tidigt (motsägs av att jag kört hårdare/tuffare i samma böjj tidigare och aldrig fått släpp eller kas i den kurvan) Men å andra sidan har jag ett jobbit spel i gasrullen, så om jag missat att ligga på grundgas kan det bli ett ryck när jag ska mata på mer gas.

Eller att jag blivit rädd för ngt & släppt på gasen.

Det känns som det är bakhjulet som släpper varje gång.

Kurvorna det gäller är: Snabbvänstern under bron på kinnekulle, hansen och halkhögern på anderstorp.

Lite teorihjälp uppskattas :tummenupp

/Joakim Anehall
 
En annan faktor bara; kör du alltid med fräscha däck?
Har du ställt in chassit någorlunda bra?
 
Skumt att du skulle gå på så hårt så att framhjulet lättar utan att det släpper bak istället vid gaspådrag, eller? Om du nu gasar för hårt och tidigt i kurvorna.
 
En annan faktor bara; kör du alltid med fräscha däck?
Har du ställt in chassit någorlunda bra?

Chassit är jag nöjd med.

Däcken är frächa men begagnade (slicks).

Skumt att du skulle gå på så hårt så att framhjulet lättar utan att det släpper bak istället vid gaspådrag, eller? Om du nu gasar för hårt och tidigt i kurvorna.

Nja, tror inte det släpper fram. Känns som det är bak som släpper.
 
Last edited:
Anehall, trodde du menade att framhjulet stack. Okej då förstår jag!
 
Väldigt svårt att säga utan att se dig köra, men det skulle kunna vara att du helt enkelt kör med väldigt mycket nedlägg och att du därmed är väldigt nära gränsen i utgången när du ger på gas. Släpper det bak ut ur kurvan när du går på gas och det leder till att hojen bara lägger sig och du inte får några kast/highsiders då tycker jag det låter som att du helt enkelt har för mycket nedlägg!
Precis vid gränsen så räcker det med att du rätar upp hojen ett fåtal grader för att du ska få betydligt mycket mer grepp som kan hantera gaspåslaget. Kanske är denna lilla skillnaden som gör att du tycker att du kan gasa hårdare många gånger innan och det går bra och plötsligt släpper det utan förvarning.

Kör man med lite mildare nedlägg så får man provocera ganska bra med gasen innan det släpper och man får en betydligt bättre känsla för vad som händer.
 
Det är aldrig fel att se över alla reglage så det inte är svårt att köra hojen redan från start, så att säga. Spelet i gasrullen borde till exempel gå att få bort hyfsat enkelt. Att gasrullen går lätt, broms- och kopplingsgrepp sitter i rätt vinkel och inte kärvar, broms- och kopplingspedaler ska ju inte kräva att man måste vinkla kroppen på märkliga sätt osv. Ta en dag i garaget och justera in allt perfekt så är det bara du och fysikens lagar som kan sätta stopp för din framfart.

Att du "bara" kanar omkull ska du nog vara glad för, highsiders brukar kunna smula sönder skelettdelar ganska lätt.
 
Det där har jag inte ens tänkt på :tummenupp Jag få snält be ngn rr-guru följa efter ngr varv & kolla.
Väldigt svårt att säga utan att se dig köra, men det skulle kunna vara att du helt enkelt kör med väldigt mycket nedlägg och att du därmed är väldigt nära gränsen i utgången när du ger på gas. Släpper det bak ut ur kurvan när du går på gas och det leder till att hojen bara lägger sig och du inte får några kast/highsiders då tycker jag det låter som att du helt enkelt har för mycket nedlägg!
Precis vid gränsen så räcker det med att du rätar upp hojen ett fåtal grader för att du ska få betydligt mycket mer grepp som kan hantera gaspåslaget. Kanske är denna lilla skillnaden som gör att du tycker att du kan gasa hårdare många gånger innan och det går bra och plötsligt släpper det utan förvarning.

Kör man med lite mildare nedlägg så får man provocera ganska bra med gasen innan det släpper och man får en betydligt bättre känsla för vad som händer.

Yepp! Nu är det fan dags att fixa spelet. Har ju ngr dagars jobb i garaget att laga hoj ändå...
Det är aldrig fel att se över alla reglage så det inte är svårt att köra hojen redan från start, så att säga. Spelet i gasrullen borde till exempel gå att få bort hyfsat enkelt. Att gasrullen går lätt, broms- och kopplingsgrepp sitter i rätt vinkel och inte kärvar, broms- och kopplingspedaler ska ju inte kräva att man måste vinkla kroppen på märkliga sätt osv. Ta en dag i garaget och justera in allt perfekt så är det bara du och fysikens lagar som kan sätta stopp för din framfart.

Att du "bara" kanar omkull ska du nog vara glad för, highsiders brukar kunna smula sönder skelettdelar ganska lätt.
 
Last edited:
Kör man med lite mildare nedlägg så får man provocera ganska bra med gasen innan det släpper och man får en betydligt bättre känsla för vad som händer.

Jo...... det låter ju enkelt och bra.... Men det måste ju också innebära att man måste köra långsammare! Man har ju ett givet nedlägg i en kurva för att kompensera en given fart. Vill man ha mindre nedlägg måste man ju då ha mindre fart (om allt annat är konstant).

Jag skulle kanske hellre säga "Gå på gas senare!" som ett råd. (Vilket kanske är det du säger fast jag inte fattar det). Om man i en krök ligger på samma gas och nedlägg 0,3 sek till (för att hinna komma lite längre i kurvan) och sedan räta upp och öppna spjällen lite mer.... Så kan man slå på hårdare utan att kana omkull.

Kanske.....
 
Kanske får hänga av anorlunda? För såå fort känns det inte som det går i kurvorna. Eller jag vet int...
Jo...... det låter ju enkelt och bra.... Men det måste ju också innebära att man måste köra långsammare! Man har ju ett givet nedlägg i en kurva för att kompensera en given fart. Vill man ha mindre nedlägg måste man ju då ha mindre fart (om allt annat är konstant).

Jag skulle kanske hellre säga "Gå på gas senare!" som ett råd. (Vilket kanske är det du säger fast jag inte fattar det). Om man i en krök ligger på samma gas och nedlägg 0,3 sek till (för att hinna komma lite längre i kurvan) och sedan räta upp och öppna spjällen lite mer.... Så kan man slå på hårdare utan att kana omkull.

Kanske.....
 
Prova att trycka på ytterpinnen !! eller vad säger ni om det gubbar ?
 
Kanske får hänga av anorlunda? För såå fort känns det inte som det går i kurvorna. Eller jag vet int...

Frågan är hur det ser ut när du hänger för närvarande. Du kanske hänger för lite och behöver korrigera körställningen lite i kurvorna. Har du inga kort när du kör?

(nyfiken fråga, hur fort går det på Torpet och KK Ring?)
 
Kanske får hänga av anorlunda? För såå fort känns det inte som det går i kurvorna. Eller jag vet int...

Nja, jag är lite skeptisk till att hur du hänger på hojen skulle påverka. Fråga Mossberg som uttalat sig här ovan :)
Hur du fördelar vikten mellan fram och bak kan dock påverka - mer vikt = mer fäste.

Som Don är inne på, eftersom det alltid kanar iväg mjukt har du nog ganska mycket nedlägg när det händer, och då har man inte mycket marginal på broms och gas innan något händer. Så tänk på att när du börjar prova hans råd, var försiktig för nästa steg är en highsider...

Hur bedömmer du hur mycket nedlägg du har? Hur mycket knät tar i asfalten? Du kanske har en körstil där knät inte tar i förrän du faktiskt har väldigt mycket nedlägg. Vissa lägger i knät redan vid bandagstempo, andra når inte ner förrän det går i tävlingstempo (jag tillhör själv den senare kategorin).
 
Nja, jag är lite skeptisk till att hur du hänger på hojen skulle påverka. Fråga Mossberg som uttalat sig här ovan :)
Hur du fördelar vikten mellan fram och bak kan dock påverka - mer vikt = mer fäste.

Som Don är inne på, eftersom det alltid kanar iväg mjukt har du nog ganska mycket nedlägg när det händer, och då har man inte mycket marginal på broms och gas innan något händer. Så tänk på att när du börjar prova hans råd, var försiktig för nästa steg är en highsider...

Hur bedömmer du hur mycket nedlägg du har? Hur mycket knät tar i asfalten? Du kanske har en körstil där knät inte tar i förrän du faktiskt har väldigt mycket nedlägg. Vissa lägger i knät redan vid bandagstempo, andra når inte ner förrän det går i tävlingstempo (jag tillhör själv den senare kategorin).


Självklart kommer det påverka hur man sitter på hojen. Ju aktivare kropp, desto snällare belastning på däck och samtidigt en stabilare hoj.

TS: Hur fort gick det på kinnekulle? Det är ju en fingervisning.

/ Jens
 
Ovan får du frågan vad du kör på för däck och du svarar beg slicks.
Hur beg?, Ett race slicks tål inte hur många uppvärmnings faser utan att bli känsligare vad jag har förstått, kan detta vara en faktor??

Det känns som om du har mycket nerlägg i vissa kurvor och inte optimalt grepp så kanar du av banan.
 
Förmodligen är det lite av varje (syftar på ovanstående talare). Men min gissning är att du kör "fel spår" vilket leder till kanske kraftiga nerlägg, fel tajming med påslag av gas mm. Bästa är om du kan få någon erfaren förare att hänga på dig och sen ta det därifrån.

Däcken spelar stor roll. Finns så mångfa faktorer...
-Körstil
-Däck
-Däcktryck
-Chassie
-spårval
-för tidigt gaspådrag
-blicken

osv.

Bromsar du in i svängen? Kanske "släpar" bromsen för länge??
 
Frågan är hur det ser ut när du hänger för närvarande. Du kanske hänger för lite och behöver korrigera körställningen lite i kurvorna. Har du inga kort när du kör?

(nyfiken fråga, hur fort går det på Torpet och KK Ring?)

1.46 på torpet & 1.0 på kinnekulle, så det är ju inga rekordtider direkt.

Här är en bild från kinnekulle. Fast det är i ingången. Ser ut att hänga ut med röva bara.
 

Bifogat

  • kinnekulle 20090717-2 132.JPG
    kinnekulle 20090717-2 132.JPG
    67.5 KB · Visningar: 452
Jo, att få ngn att följa & studera körteknik vore bra. Hoppas jag får ihop allt till torpet den 3'e
Förmodligen är det lite av varje (syftar på ovanstående talare). Men min gissning är att du kör "fel spår" vilket leder till kanske kraftiga nerlägg, fel tajming med påslag av gas mm. Bästa är om du kan få någon erfaren förare att hänga på dig och sen ta det därifrån.

Däcken spelar stor roll. Finns så mångfa faktorer...
-Körstil
-Däck
-Däcktryck
-Chassie
-spårval
-för tidigt gaspådrag
-blicken

osv.

Bromsar du in i svängen? Kanske "släpar" bromsen för länge??
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top