Hjälp vad ska jag välja nu??

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
Jag har är ekonimiassistent på DaimlerChrysler, med bra lön och allt. Men bara fram till årskiftet.
Nu har jag fått ett erbjudande från Manpower att bli anställd av dem och bli uthyrd. Men de behöver mig på fredag och jag vet inte lönen där heller. Men det e lite längre period än vad jag har här.

Nu e frågan vilket ska jag välja, vet att jag ska gör det jag tycker men jag vet inte..
Jag vill ta det på Manpower och få mer kunskaper, men kan jag acceptera mindre lön?

tacksam för snabba svar, måste svara dem idag.

hojbrud skrev:
Jag har är ekonimiassistent på DaimlerChrysler, med bra lön och allt. Men bara fram till årskiftet.
Nu har jag fått ett erbjudande från Manpower att bli anställd av dem och bli uthyrd. Men de behöver mig på fredag och jag vet inte lönen där heller. Men det e lite längre period än vad jag har här.

Nu e frågan vilket ska jag välja, vet att jag ska gör det jag tycker men jag vet inte..
Jag vill ta det på Manpower och få mer kunskaper, men kan jag acceptera mindre lön?

tacksam för snabba svar, måste svara dem idag.
Det viktigaste är att man trivs med det man gör. Jag väljer hellre ett roligt jobb med lägre lön än ett tråkit jobb med högre lön.
Att gå via Manpower kan vara lärorikt det med.

MikkE skrev:
Det viktigaste är att man trivs med det man gör. Jag väljer hellre ett roligt jobb med lägre lön än ett tråkit jobb med högre lön.
Att gå via Manpower kan vara lärorikt det med.

Ja just det, lärorikt.. det e väl det ända jag nappar på..
Mer kunskaper, jobba mer på egen hand, erfarenheter.

Men jag vet ju inte om jag ska tacka ja.. Kankse ska se så att lönen inte e mycket mindre.

hojbrud skrev:
Ja just det, lärorikt.. det e väl det ända jag nappar på..
Mer kunskaper, jobba mer på egen hand, erfarenheter.

Men jag vet ju inte om jag ska tacka ja.. Kankse ska se så att lönen inte e mycket mindre.
Bara att fråga på så mycket du vill veta! I alla fall få ett humm om vad lönen kan ligga på och vart du kommer att kunna få jobb osv.

MikkE skrev:
Bara att fråga på så mycket du vill veta! I alla fall få ett humm om vad lönen kan ligga på och vart du kommer att kunna få jobb osv.

Ja jag får höra vad lönen kommer att hamna på. Jag kanske e kräsen (vet att jag har mycket mer i timmen än dig Mikke) Men tar ju hellre detta jobbet med cash än att förlora så mycket på det

Självfallet ska du inte ta ett jobb utan att veta vad du får i lön...varför kan inte Manpower säga det? :confused: :va

Har fö jobbat som konsultchef där och lönerna generellt är inget av MPs tyngre argument...men å andra sidan har du möjlighet till omväxling, utbildning etc på ett annat sätt än om du sitter och harvar på ett och samma ställe.

Last edited:
fazerfun skrev:
Självfallet ska du inte ta ett jobb utan att veta vad du får i lön...varför kan inte Manpower säga det? :confused: :va

När jag frågade henne i måndags viste hon inte, ska givet vis ta reda på det innan jag tackar ja.
Vet att det blir lägre men hur mycket lägre har jag ingen aning om.

hojbrud skrev:
När jag frågade henne i måndags viste hon inte, ska givet vis ta reda på det innan jag tackar ja.
Vet att det blir lägre men hur mycket lägre har jag ingen aning om.

Tror du kan räkna med att det blir lägre men vill MP ha dig så bör du kunna förhandla. Men som sagt, MP måste ju kunna lämna en siffra för att du ens ska kunna överväga erbjudandet.

fazerfun skrev:
Tror du kan räkna med att det blir lägre men vill MP ha dig så bör du kunna förhandla. Men som sagt, MP måste ju kunna lämna en siffra för att du ens ska kunna överväga erbjudandet.

Jag va jätte nervös och ringde och skulle fråga om lönen, men så sitter hon givet vis i en intervju just nu. suck..
Blev jag ju ännu mer nervös.

hojbrud skrev:
Jag va jätte nervös och ringde och skulle fråga om lönen, men så sitter hon givet vis i en intervju just nu. suck..
Blev jag ju ännu mer nervös.

Förstår det men first things first...det löser sig ska du se :) glöm inte att det just nu är MP som behöver DIG!

Utan att veta vad du får för jobb och vilken lön så skulle jag fråga vad dom vill,ett sådant bud som du har fått av dom är bara oseriöst enl min mening.

Be dom specificera din lön och vilka förmåner du får på ett papper.

Och vilka din kommande arbetsuppgifter är,utan att ha dom kan man inte prata om lön.

fazerfun skrev:
Förstår det men first things first...det löser sig ska du se :) glöm inte att det just nu är MP som behöver DIG!

Ja ska nog tänka så, och jag e ju den ända som kan börja på fredag.
Så lite måste jag kunna få upp lönen

Instämmer med föregående talare när det gäller att få allt specificerat, annars är det svårt att ta ställning...när det gäller lönen så är det ju frågan om hur mycket det egentligen skiljer sig, det är en viss skillnad att gå från 22k tilll 18k men kanske inte lika kännbart att gå från 35k till 31k...så det beror ju på...

Långa farbron skrev:
Utan att veta vad du får för jobb och vilken lön så skulle jag fråga vad dom vill,ett sådant bud som du har fått av dom är bara oseriöst enl min mening.

Be dom specificera din lön och vilka förmåner du får på ett papper.

Och vilka din kommande arbetsuppgifter är,utan att ha dom kan man inte prata om lön.

Arbetsuppgifterna vet jag, det är på en orderavdelning.
Men det e inte det det handlar om
Jag har kundkap i programet SAP och det e min kunskap de behöver.
Och detta e inte oseriöst, jag bli anställd av manpower och får en provanställning på 6 månader.
uppdraget e på ca 3 månader, finns en liten men liten chans att jag blir uppsagd då.

hojbrud skrev:
Arbetsuppgifterna vet jag, det är på en orderavdelning.
Men det e inte det det handlar om
Jag har kundkap i programet SAP och det e min kunskap de behöver.
Och detta e inte oseriöst, jag bli anställd av manpower och får en provanställning på 6 månader.
uppdraget e på ca 3 månader, finns en liten men liten chans att jag blir uppsagd då.

Om det är stor skillnad på arbetsuppgifterna och ansvaret kan ju lön behövas ljusteras upp/ner.

Vad jag menar är att dom vill ha dig på fredag men dom har inte berättat vilken lön du skall få,utan att veta det så är ju det svårt att säga,därför tycker jag att det är oseriöst av dom.

Långa farbron skrev:
Om det är stor skillnad på arbetsuppgifterna och ansvaret kan ju lön behövas ljusteras upp/ner.

Vad jag menar är att dom vill ha dig på fredag men dom har inte berättat vilken lön du skall få,utan att veta det så är ju det svårt att säga,därför tycker jag att det är oseriöst av dom.

jo det e sant, det e ju oseriöst av dem. och det gör det svårare för mig att välja när jag inte vet någon lön.
ska nog lugna ner mig tills jag fått reda på en lön.

Tänk dessutom på att lönen hos MP är vinstbaserad, dvs är du uthyrd får du den lönen dom säger men utan uppdrag blir den avsevärt lägre. Kan ju vara rätt intressant att veta eftersom uppdraget bara är 3 månader.

Vad har du egentligen för uppsägningstid på Chrysler då? Det är ju inte årskifte än...

Har inte haft någon egen erfarenhet av MP själv, eftersom jag inte varit anställd där, men man har ju stött på rätt många som varit anställd utav bemanningsföretag o det är sällan man springer på nån som är direkt nöjd.

Jag tror dock att om man vässar armbågarna lite, tror på sig själv o har truten med sig en del så kan man ta sig en bit. Allting är förhandlingsbart.
Precis som dom säger häruppe, dom behöver dig mer än du behöver dom egentligen... Är lönen mkt lägre, FÖRHANDLA!

CorbenDallas skrev:
Tänk dessutom på att lönen hos MP är vinstbaserad, dvs är du uthyrd får du den lönen dom säger men utan uppdrag blir den avsevärt lägre. Kan ju vara rätt intressant att veta eftersom uppdraget bara är 3 månader.

Vad har du egentligen för uppsägningstid på Chrysler då? Det är ju inte årskifte än...

Har inte haft någon egen erfarenhet av MP själv, eftersom jag inte varit anställd där, men man har ju stött på rätt många som varit anställd utav bemanningsföretag o det är sällan man springer på nån som är direkt nöjd.

Jag tror dock att om man vässar armbågarna lite, tror på sig själv o har truten med sig en del så kan man ta sig en bit. Allting är förhandlingsbart.
Precis som dom säger häruppe, dom behöver dig mer än du behöver dom egentligen... Är lönen mkt lägre, FÖRHANDLA!

Jag har ingen uppsägningstid här på DC, kan gå i morgon. så det e inga problem.
de behöver mig ju redan på fredag.
ja jag ska förhandla. tack alla för hjälpen.
Har fortfarande itne fått reda på lönen

Betänk också att det är lite speciellt att arbeta som uthyrd.

Du säger att MP har et lite längre uppdrag.. Men sen då? Hur ser möjlighterna ut för en förlägning på Daimler vs MP?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg