Hjälp! Vad f*n ska jag göra!?

Kenta skrev:
Om den funkade bra varje gång dom provkörde och hade samma skick vid sista provkörning som vid köptillfället när affären avslutades och han sen på eget bevåg skruvade isär den och hade sönder (en skruv?) så måste väl de stå för honom?
Va han gör och inte gör med sina grejer har väl inte du något med att göra. Eller? :confused:

Vill bara kolla:
Är de gängkroppen på skruven och skruvskallen som var ihopsvetsade?
Eller hajjar jag fel?

Som jag förstod det så är den gängkroppen som är fast svetsad på vevaxeln..

Svets

Han kanske själv haft sönder den och sen själv svetsat ihop den.
Sen kanske han tar en rövare och försöker få köpet hävt för att
bli av med problemet.

Om inte du visste om felet så kan det ju alltså lika gärna vara köparen
som kört sönder och lagat.Det går alltså inte att bevisa att felet var där
vid fösäljningen.

Det borde nog inte vara nåt problem men däremot jobbigt med
en köpare som inte förstår att han inte har nån chans.

Benet X3M skrev:
Jo, jag kände till att att den var lagad... det jag finner lustig är att det inte varigt några problem så länge jag haft maskinen (ca 2år) (jag lät byta lager hos en gammal vän när jag köpte den, och han nämde att den var lagad)

Det kan anses som fel om du visste om det och inte informerat köparen om det, det som krävs då är att 1) det ska vara ett väsentligt förhållande rörande hojens egenskaper eller användning som 2) köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om och 3) underlåtelsen att informera kan antas ha inverkat på köpet.
Ovanstående under förutsättning att du sålt den i befintligt skick.
Fortfarande gäller ändå att han inte kan åberopa som fel sådant han borde märkt vid undersökningen, alltså även om du struntat i att informera honom.

Jahaja nu verkar det ju som du visste !
Men det behöver du väl kanske inte berätta !

gladh skrev:
Berättade du för köparen om lagningen?

gladh

Nop, jag har inte ens tänkt på att den var lagad, förutom när min vän nämde det. det tog mig en bra stund att komma på vad snubben snackade om, när han ringde, det var långt över två år sen det byttes lager på den...

Uf skrev:
Han kanske själv haft sönder den och sen själv svetsat ihop den.
Sen kanske han tar en rövare och försöker få köpet hävt för att
bli av med problemet.

Om inte du visste om felet så kan det ju alltså lika gärna vara köparen
som kört sönder och lagat.Det går alltså inte att bevisa att felet var där
vid fösäljningen.

Det borde nog inte vara nåt problem men däremot jobbigt med
en köpare som inte förstår att han inte har nån chans.
:fakta

Verkar som köparen är chanslös, dessutom så provade han mc:n 3 gånger, vilket innebär att han själv har kontrollerat motorcykeln skick. Det skall inte vara några problem för dig? :va

sandstream71 skrev:
Som jag skrev tidigare gäller inga friskrivningar om "befintligt skick"!

danneboy skrev:
Jo, de gäller, men varan kan ändå anses felaktig fast inte lika lätt som annars. Huvudregeln är som jag nämnde innan att hojen ska vara ägnat för det ändamål som varor av samma slag i allmänhet är, denna formulering ger stort utrymme för felaktigheter, men om den sålts i befintligt skick är den bara felaktig om något av de tre punkterna jag nämnde tidigare gäller, vilket är betydligt snällare för säljaren än om han inte sålt den i befintligt skick.

Vad jag menade var att man inte kan komma undan med att skriva befintligt skick eftersom det ändå finns flera typer av fel som man är ansvarig för.

danneboy skrev:
Fortfarande gäller ändå att han inte kan åberopa som fel sådant han borde märkt vid undersökningen, alltså även om du struntat i att informera honom.

Citat från Konsumentverkets text som jag länkade till tidigare:
Begagnade varor som säljs privat överlåts ofta i befintligt skick, vilket är en slags friskrivning. Trots ett sådant förbehåll kan varan ändå anses felaktig om
- säljaren inte upplyst om ett sådant väsentligt förhållande om varans egenskaper och användning som säljaren måste antas ha känt till och som köparen kunde räkna med att bli upplyst om

Med tanke på att säljaren i detta fall kände till "felet" borde han ha berättat om det. Å andra sidan var det ju inget fel när köparen hade hojen då den fungerade.

Exakt för att snubben skulle han nån chans att häva det här köpet så skulle han nog inte rivit hela motorn, det måste ju vaar omöjligt att säga nåt om vem som förstört en viss del då.
Strunta i personen helt enkelt, en del är tammefan helt otroliga begagnat är begagnat inte nytt.

Silwer skrev:
Exakt för att snubben skulle han nån chans att häva det här köpet så skulle han nog inte rivit hela motorn, det måste ju vaar omöjligt att säga nåt om vem som förstört en viss del då.
Strunta i personen helt enkelt, en del är tammefan helt otroliga begagnat är begagnat inte nytt.

Jag köpte en hoj för ett par dagar sen, säljaren var reko, och hojen väldigt välskött, men det visade sig efter ett par mil (25) att den dricker upp all olja och den blir tom på olja på nolltid, jag ringde ägaren och han sa att han kört den så lite att han inte märkt något.. JAg skall med den till en verkstad i morgon och kan dom påvisa vad det kan vara och ge mig en offert på lagning, så kommer jag kräva detta av säljaren, alt. häva köpet..
Vad tror ni om detta?

DisqoBizkit skrev:
Jag köpte en hoj för ett par dagar sen, säljaren var reko, och hojen väldigt välskött, men det visade sig efter ett par mil (25) att den dricker upp all olja och den blir tom på olja på nolltid, jag ringde ägaren och han sa att han kört den så lite att han inte märkt något.. JAg skall med den till en verkstad i morgon och kan dom påvisa vad det kan vara och ge mig en offert på lagning, så kommer jag kräva detta av säljaren, alt. häva köpet..
Vad tror ni om detta?
För att ha extra torrt på fötterna ska du nog tala med säljaren först.
Så fort någon varit i och rivit i motorn så skulle inte jag ta tillbaka skiten om det var jag som sålt.
Ni kanske kan göra upp att du bekostar verkstadens kontroll om han betalar reparationen (Eller går med på att häva köpet om det blir dyrt)?

(Ursäkta att vi lånar tråden b.t.w)

Min mening är den att i och med att köparen har testat den och så innan köpet så har han ingen rätt att nu i efterhand häva köpet då han har plockat isär motorn!
Jag menar köper du en bil på volvo...och börjar med att skruva isär motorn och säger sedan att bilen inte fungerar så har jag väldigt svårt för att tänka mig att man får en nya eller kan häva köpet av bilfirman utan vidare. Isf skulle man ha ny bil varje månad :tungan

Hur som helst. Det hära med "befintligt skick" har jag hört att det inte gäller längre...däremot har jag fått får mig att man utan problem kan skriva " Säljes i ett för dagen, av köparen, godkänt skick..." Nån som kan styrka detta? Jag brukar skriva så nämnligen...då skriver juh köparen på att han godkänner skicket...och att han har kontrollerat att allt e som det ska.

/KaliZ

KawaChris: Ja jag hoppas det!
Kyckling: Japp det har du rätt i jag kontaktar honom först och medd. att jag lämnar in hojen.
Trådskaparen: Hoppas du inte misstyckte. ;-)

Vad tråkigt. Såg på Plus i vintras där man pratade om en ny lag som säger att säljaren (i detta fallet en aktoriserad bilfirma) är ansvarig för fel (även dolda) som uppkommer fram till sex månader efter köpet har gjorts, men jag är dock osäker på om detta gäller motorcyklar. Ring konstumentomdbudsmannen i din kommun. Ahh, jag låter som Sverker.

Tofast4Hjo skrev:
Vad tråkigt. Såg på Plus i vintras där man pratade om en ny lag som säger att säljaren (i detta fallet en aktoriserad bilfirma) är ansvarig för fel (även dolda) som uppkommer fram till sex månader efter köpet har gjorts, men jag är dock osäker på om detta gäller motorcyklar. Ring konstumentomdbudsmannen i din kommun. Ahh, jag låter som Sverker.
Sant, den paragrafen kom till iom den nya konsumentlagen som började gälla 1 juni 2002. Men något sådant finns inte med i köplagen

Benet X3M skrev:
Vad kan hända nu? Killen har plockat ner motorn, och säger att det fanns ett dolt fel, gängan som håller svänghjulet var svetsad, det lustiga är att det har hållt för mig så länge jag har haft cykeln.. Men han säger att den gick av och sabbade svänghjulet.. Kan han häva köpet? Cykeln funkade kalas när han provkörde den... de testkörde den 3 gånger innan de bestämde sig..

Jag tror att de har sabbat den genom dumhet, typ gått på svänghjuls bulten med muttermaskin, det är en vänster gängad historia.

För att återgå till tidigare problem.. Om köparen kan visa att bulten skulle ha gått sönder under "normalt brukande" kan han nog häva, eller kräva reparation, men om den gick sönder pga hans (oförsiktiga?) handhavande så har han problem.. :)
Lycka till :tummenupp

KaliZ skrev:
Det hära med "befintligt skick" har jag hört att det inte gäller längre...däremot har jag fått får mig att man utan problem kan skriva " Säljes i ett för dagen, av köparen, godkänt skick..." Nån som kan styrka detta? Jag brukar skriva så nämnligen...då skriver juh köparen på att han godkänner skicket...och att han har kontrollerat att allt e som det ska./KaliZ
Två jämbördiga parter som skriver under på den texten.. jo, det låter hållbart. Så länge inget sker under ngn typ av hot, eller på annat sätt är otillbörligt, är alla avtal giltiga! :fakta

Pacta sunt servanda!

I senaste juridikkursen jag läste på LIU uppmanade vår föreläsare oss att skriva in att man har "uppmanat köparen att kontrollera varan" i avtal mellan privatpersoner. Detta skulle enligt honom vara ett bra sätt att uppnå det som tidigare åstadkomms med hjälp av "befintligt skick"-klausulen.

/S

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...