Hjälp tips inför uppkörningen

wictoria

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2023
Ort
Nacka
Hoj
Honda CBR500r - 2019
Hejhej, hoppas ni mår bra!
Jag ska nu köra upp för mc a2 kort imorgon, kör upp i Västerhaninge, och har nu spenderat typ hela kvällen med att lugna mina nerver och ta reda på typ allt om uppkörning mm. Är det någon utav er som har kört upp i Västerhaninge eller har några generella tips eller vad som helst att tänka på inför uppkörningen?? Är otroligt jävla nervös haha och skulle uppskatta vad som som jag skulle kunna tänka på när jag kör upp?
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Ett bra tips är att inte stressa upp dig... - Ja, lätt att säga men det är viktigt. Många har skrivit att man ska se uppkörningen som ännu en i raden av lektioner, jag tycker det låter vettig men vet inte om det funkar då jag aldrig tog några lektioner. Kommer inte ihåg hur jag tänkte på min uppkörning, men jag tror jag såg det som en rolig grej.
I tullinge körde man på en grusväg till konbanorna, de flesta satt som stela pinnar på sina hojjar, körde rakt på alla hål/ojämnheter. Jag ställde mig istället upp, sicksackade mellan hålen/ojämnheterna och försökte sprätta grus med min MT07 :)
Jag inbillar mig att en sån grej kan ge ett intryck av att jag kände mig trygg i min körning till skillnad från de övriga... Men, det kan lika gärna vara tvärtom :)
Då det är dags för lågfarten och du lett in hojjen i fållan, stressa inte iväg! Kliv på, kontrollera all utrustning, sitter allt bekvämt? Ta ett gäng djupa andetag och börja köra då DU känner dig redo.
Titta dit du ska, inte där du är. Vid bromsprovet - titta inte på provförättaren, fokusera på det du gör tills du står helt stilla.
Alla gör misstag, syftet med låg och högfart är att se om du har kontroll , det kan man ha även om man råkar sätta ned en fot.
Ute i trafik - Återigen, andas och ta det lungt, provförättaren är inte där för att kugga dig - denne är där för att kontrollera att du faktiskt kan köra. Kan du köra så är det inga problem :)
Ta med dricka, något att äta m.m. Kan bli en lång dag! När kontoret låg i tullinge fans det åtminstone ingenting att köpa/äta.

Lycka till idag! Kom ihåg att ha roligt!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Blicken långt fram och titta dit du vill komma.

Du är på väg till en uppkörning, inte en avrättning.
Det värsta som kan hända är att du inte blir godkänd.
Isf beror det på att du inte var helt färdig att ge dig ut i trafiken själv - så egentligen är det en bra grej, och du får chans att träna lite mer. Det finns fler uppkörningstider.

Alla bra motorcyklister är avspända, rörliga, vidsynta och riskmedvetna.
Försök att pricka åtminstone två av dom egenskaperna på uppkörningen så är du en bra bit på väg.
Lycka till!
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Här senaste på detta fora och Västerhaninge ? Kan du läsa en hel del som förhoppningsvis lugnar nerverna dina ?


20230706_112031.jpg
 

wictoria

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2023
Ort
Nacka
Hoj
Honda CBR500r - 2019
Nu kommer en otroligt sen uppdatering haha,
Men tack så jätte mycket för all hjälp och fina ord☺️
Satt och läste dom påväg till uppkörningen och hjälpta faktiskt mycket!
Uppkörningen i sig gick som en dans och jag vart godkänd!:) Tror jag hade byggt upp det på tok för mycket i huvudet haha, men när jag väl började köra kändes allt mycket normalt och bra. Nu har jag spenderat dom senaste dagarna med att åka runt till alla hörn i hela Stockholm och mer ska det bli?
Tack igen❤️
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Välkommen i gänget - stanna gärna kvar på forumet, och skriv gärna lite då och då. Alltid kul med nytt blod bland alla gamla dinosaurier.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top