willy skrev:
Det där med att ställa in en räser. I år har jag bara bestyckat fett och kört för att få mycket ban tid. När man ställer in efter luftfuktighet, temp osv. bestyckar man efter tabeller eller hur funkar det?
// A.matör
Ja, du bestyckar efter en tabell, ingen fast universaltabell utan en individuell tabell som du själv får prova dig fram till. AD (Air Density=luftdensitet) uttrycks i ett värde mellan 1,1 och 1,3. RAD är samma sak fast uttryckt i procentform. Du får helt enkelt ta med dig väderstationen och en miniräknare till banan nästa gång du kör och mata in värdena för tempratur, luftfuktighet och tryck. Miniräknaren kommer att ploppa ur sig ett värde mellan 1,1 och 1,3 vilket är det samma som mängden tillgängligt syre i luften som ska matchas med ett munstycke av optimal storlek. Börja med ett munsycke som du vet är för fett så att du är på den säkra sidan och arbeta dig sedan neråt. Hojen bör gå bättre och bättre för att sedan börja tappa ork men fortfarande vilja varva, då har du kommit över på den magra sidan.
Sen är det bara att börja föra anteckningar över AD och munstyckestorlek. Låt säga att du kommer fram till att munstycke 185 är optimalt vid 1,2. Till nästa gång vet du i alla fall att om AD ligger över 1,2 så är 185 eller mindre en chansning. Om AD ligger under 1,2 så är allt över 185 bortkastad effekt.
De som leter sig fram till rätt munstyckestorlek utan att veta AD lever farligt, speciellt de som gör det över flera tillfällen eller de som gör det när AD ligger lågt för när AD sen stiger sitter ett för litet munstycke i förgasaren. På B-racet i oktober låg AD på (för min del) rekordhöga 1,276. Hade man då kört med munstycken optimerade för andra änden på AD-skalan hade det suttit i cirka sex eller åtta storlekar mindre munstycken i förgasaren och då hade nypet kommit som ett brev på posten.
Tips. Att bestycka för fett ger inte mer bantid, bara sämre effekt. Gustav sade en gång: "Det finns bara en bestyckning, den korrekta!".
