Hjälp sökes från er som kör 250 racer

Nyteknik skrev:
Teknikens Värld var med rätta skeptisk till Shells nya 100-oktaniga bensin. Men deras test visade att den gav 10 hk mer än 95-oktanig bensin. Och en bättre effektkurva. Inte bara gröt med andra ord.
I vilken motor då så man vet hur mycket 10 hk är i procent?

Nyteknik skrev:
Teknikens Värld var med rätta skeptisk till Shells nya 100-oktaniga bensin. Men deras test visade att den gav 10 hk mer än 95-oktanig bensin. Och en bättre effektkurva. Inte bara gröt med andra ord.

Ja jämfört med 95 men där är också 5% etanol i vilket där inte är i 98.

I en av V-power trådarna är där dessutom ett tyskt test där man bänkkör en ducce 999 och får inte ut någon märkbar effektskillnad jämfört med 98.

Hej,

Tack för en kort men givande pratstund. Du är gott och väl kvalificerad för att hantera ägande, drift och underhåll av en 250 för hobbybruk och verkar ha en allmänt positiv attityd som kan vara bra att ha i stunder av förgasarkrångel eller chssieinställningsproblem. Det finns alla förutsättningar för att ett partnerskap mellan dig och en 250 skulle bli en fullträff. Hurvida du skulle trivas med en 250 rent körmässigt vågar jag inte säga något om men de flesta som provar en 250 brukar gilla det och jag kan inte se att du skulle vara ett undantag.

Martin, som lånade Henrik Nordgrens Honda 250 till helgens B-race, sade så här: "Ganska överlägsen min 600 när det gäller körupplevelse."

Om du vill prova så är du välkommen att låna min ett pass på någon träning, nu är det långt till nästa träning och en möjlig affär väntar runt hörnet så mitt erbjudande blir mest symboliskt. Valet är i slutändan ditt och bara ditt. Du är mer än välkommen till mitt garage om du vill torrsimma (krypa ihop bakom kåpglaset och göra brum-ljud med munnen) eller få en översiktlig genomgång inför ett eventuellt köp.

Teddy

Last edited:
Nu har jag fått lite bilder på den påtänkta. Jag tycker hon ser riktigt skaplig ut.

Bifogat

• rs250_1.JPG
    rs250_1.JPG
    65.5 KB · Visningar: 118
Edika skrev:
Nu har jag fått lite bilder på den påtänkta. Jag tycker hon ser riktigt skaplig ut.
Var finns den? Ta med en som kan och gå igenom den grundligt. Både jag och Teddy hade väl en del att önska gällande skicket på våra hojar.

Chris Ash skrev:
Den där känner jag igen...är det inte Kevin Fröystads gamla?
Har du någon info om den? Hur får man tag på Kevin så man kan fråga? Jag har inte hört talas om honom, men om jag förstod säljaren rätt har hojen vunnit det norska mästerskapet för några år sedan. Efter det har den stått still några år.

Edika skrev:
En enda, liten och oskarp bild är förstås inte något bra bedömningsunderlag, men visst ser den ok ut, inget sönderkört as som legat på havets botten men några smågrejer drar ner helhetsintrycket till "sådär". Tanken ser ut att ha en buckla. Tejpat kåpglas=sprucket? Framskärm saknas. Är det små bitar silvertejp som sitter över kåpfästena? Inga funktionsfel då utan bara sådana saker som stör ögat, det mest intressanta är det man inte kan bedöma utifrån en bild utan som man måste granska på plats, t ex; finns extrafälgar med bromsskivor och monterade regndäck, är fälgarna hela, dämparnas funktion, kylarens kondition, finns komplett sats med munstycken, finns logg (hur långt har grejerna gått)?

Eftersom Nyteknik har sin RS250R-97 till salu så kan du använda den som referens vad gäller skick, utrustning och pris.

Goodstuff skrev:
Vet inte hur man får tag i Fröystad men om det är den hojen så vann den NO i 250R 2001.

http://www.racing.no/rr/results/2001/nmtot/NM_NC_RR_2001_files/sheet002.htm
Och Petter Solli rattade in skatungen på en sjunde plats.

Sedan ska du väl tänka över vad du vill använda den till? 250R kommer bli ännu hårdare i SM nästa år med flera snabba förare som köper snabbare hojar och ett startfält som ser ut att bli större hela tiden. Det kommer vara tufft att kvala men det kanske inte var ditt mål?
För trevligt tränande och B-racekörande funkar den säkert och du verkar ju inte vara född med tummen mit i handen. Kontroll av vitala delar och reservdelar är ju viktigt. Om jag kommer ihåg rätt så var det den klassiska - veven har gått 50 mil och kolvarna 2 timmar. Dvs information som inte säger något.
Har den dessutom stått kallt och fuktigt så kan ju lagren i veven tagit stryk utan att den har använts.

Har du lista på vilka delar som följer med?

Goodstuff skrev:
Har du lista på vilka delar som följer med?
Nja, ingen lista direkt. Men några oskarpa bilder.

Bifogat

• rs250_1.JPG
    rs250_1.JPG
    51.2 KB · Visningar: 79
  • rs250_2.JPG
    rs250_2.JPG
    56.1 KB · Visningar: 95
  • rs250_3.JPG
    rs250_3.JPG
    90.9 KB · Visningar: 77
  • rs250_4.JPG
    rs250_4.JPG
    92.9 KB · Visningar: 547
  • rs250_5.JPG
    rs250_5.JPG
    58.3 KB · Visningar: 89
  • rs250_6.JPG
    rs250_6.JPG
    64.3 KB · Visningar: 77
Hoppas han är bättre på att meka än han är på att fotografera för det var ena riktigt suddiga bilder.

Det där med att ställa in en räser. I år har jag bara bestyckat fett och kört för att få mycket ban tid. När man ställer in efter luftfuktighet, temp osv. bestyckar man efter tabeller eller hur funkar det?

// A.matör

willy skrev:
Det där med att ställa in en räser. I år har jag bara bestyckat fett och kört för att få mycket ban tid. När man ställer in efter luftfuktighet, temp osv. bestyckar man efter tabeller eller hur funkar det?

// A.matör
Ja, du bestyckar efter en tabell, ingen fast universaltabell utan en individuell tabell som du själv får prova dig fram till. AD (Air Density=luftdensitet) uttrycks i ett värde mellan 1,1 och 1,3. RAD är samma sak fast uttryckt i procentform. Du får helt enkelt ta med dig väderstationen och en miniräknare till banan nästa gång du kör och mata in värdena för tempratur, luftfuktighet och tryck. Miniräknaren kommer att ploppa ur sig ett värde mellan 1,1 och 1,3 vilket är det samma som mängden tillgängligt syre i luften som ska matchas med ett munstycke av optimal storlek. Börja med ett munsycke som du vet är för fett så att du är på den säkra sidan och arbeta dig sedan neråt. Hojen bör gå bättre och bättre för att sedan börja tappa ork men fortfarande vilja varva, då har du kommit över på den magra sidan.

Sen är det bara att börja föra anteckningar över AD och munstyckestorlek. Låt säga att du kommer fram till att munstycke 185 är optimalt vid 1,2. Till nästa gång vet du i alla fall att om AD ligger över 1,2 så är 185 eller mindre en chansning. Om AD ligger under 1,2 så är allt över 185 bortkastad effekt.

De som leter sig fram till rätt munstyckestorlek utan att veta AD lever farligt, speciellt de som gör det över flera tillfällen eller de som gör det när AD ligger lågt för när AD sen stiger sitter ett för litet munstycke i förgasaren. På B-racet i oktober låg AD på (för min del) rekordhöga 1,276. Hade man då kört med munstycken optimerade för andra änden på AD-skalan hade det suttit i cirka sex eller åtta storlekar mindre munstycken i förgasaren och då hade nypet kommit som ett brev på posten.

Tips. Att bestycka för fett ger inte mer bantid, bara sämre effekt. Gustav sade en gång: "Det finns bara en bestyckning, den korrekta!". :)

Last edited:
Tack så mycket för ett mycket bra svar! Då vet jag hur jag ska testa mig fram lite. Det har varit en lärorik sesong men det känns som man är väldigt okunnig så här långt. man lär så länge man lever! :tummenupp

Edit: ingen som har en detonationssensor liggandes :rolleyes:

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...